انتخابات پارلمان قزاقستان پایان یافت

تداوم حاکمیت بی رقیب نظربایف

انتخابات زودهنگام پارلمان قزاقستان روز یکشنبه ۱۵ ژانویه برگزار شد، انتخاباتی که حزب پیروزش حزبی نبود جز حزب «نور اوتان»، حزب «نورسلطان نظربایف»، رییس جمهوری قزاقستان.
کد خبر: ۴۵۲۰۵۱

به گزارش یورونیوز، «انستیتوی دموکراسی» وابسته به دولت با نظرسنجی که انجام داده این حزب را با کسب بیش از هشتاد درصد آراء برنده انتخابات اعلام کرده است.

در این انتخابات، هفت حزب برای تصاحب ۹۸ کرسی از ۱۰۷ کرسی پارلمان رقابت داشتند. تعداد ۹ کرسی پارلمان قزاقستان نیز به گروههای قومی اقلیت اختصاص دارد.

پس از «نور اوتان»، حزب «آک ژول» (راه روشن) و حزب «سوسیال دموکراتیک ملی»، دو حزب عمده انتخابات پارلمان به شمار می روند. اما از حزب سوسیال دموکراتیک ملی به عنوان تنها‌ترین حزب مخالف نام برده می‌شود.

امیرجان کوسانوف، دبیر کل این حزب مخالف دولت در خصوص انتخابات و پارلمان کشورش گفت: «جایگاه مجلس باید ترقی کند. واژه نماینده بایستی واژه‌ای قابل احترام درجامعه شود و معادل اعمال نفوذ و حکومت عشیره‌ای و فامیلی نباشد. واژه نماینده باید قسمتی از فهم مردم شود تا شهروندان قزاقستان مشکلاتشان را از طریق نمایندگانشان حل کنند.»

اگرچه ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا که بر چگونگی روند انتخابات نظارت داشتند هنوز گزارش کامل خود را منتشر نکرده اند اما هیچکدام از انتخابات قبلی قزاقستان نیز آزاد و دموکراتیک توصیف نشده است.

تنها تفاوت این دوره از انتخابات با دوره‌های قبل در این است که دومین حزب برنده بطور اتوماتیک کرسی‌هایی را در پارلمان در اختیار خواهد گرفت.

این سیاست جدید اگرچه برای فضای سیاسی قزاقستان موهبتی است اما از نظر منتقدان دولت و بسیاری از تحلیلگران، چالشی برای رهبری بلامنازع نورسلطان نظربایف نخواهد بود.

نورسلطان نظربایف ۷۱ ساله، بیست سال پیش از‌‌‌ همان ابتدای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال در سال ۱۹۹۱ میلادی، قدرت را تاکنون در دستان خود نگاه داشته است.

وی بخاطر بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد امنیت در بین مردم عادی محبوب است اما متهم به سرکوب مخالفان و منتقدان دولت نیز هست.

نیروهای امنیتی وی اخیرا با سرکوب اعتراضات کارکنان نفت در شهر ژانوئوزن در بیستمین سالگرد استقلال این کشور حداقل ۱۷ نفر را کشته شدند.

در انتخابات پارلمانی سال ‌٢٠٠٧، حزب نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهوری قزاقستان تمام کرسی‌های این کشور را به دست گرفت. اما طبق قوانین سال ‌٢٠٠٩ قرار شد دست‌کم دو حزب وارد پارلمان ‌قزاقستان با 107 کرسی شوند.

طبق قوانین جدید حتی اگر حزب دوم نتواند هفت درصد رای اولیه را برای ورود به پارلمان اخذ کند، آن حزب در پارلمان صاحب کرسی خواهد شد.

در این انتخابات ‌٩٨ نماینده پارلمان انتخاب شده و هیات مشاوران رئیس‌جمهوری امروز دوشنبه ‌٩ تن از نمایندگان اقلیت‌های قومی قزاقستان را تعیین می‌کنند.

طبق آمار موسسه دموکراسی، دو حزب دیگر شرکت‌کننده در این انتخابات کمتر از ‌٣/٧ درصد از آرا را کسب کردند. یک حزب کمونیست دیگر نیز در ماه اکتبر ‌٢٠١١ برای شش ماه فعالیت‌هایش به حالت تعلیق درآمد و از دور رقابت‌های انتخاباتی حذف شد.

قزاقستان تلاش دارد تا با ایجاد پارلمان چند حزبی، وجهه خود را در جامعه بین‌الملل ارتقا بخشیده و اعتبار داخلی خود را افزایش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها