استقبال تماشاگران سینما در کشور اسپانیا از محصولات بومی بسیار خوب بوده است. این استقبال خوب، رضایت خاطر اهالی صنعت سینمای اسپانیا، منتقدان سینمایی و تحلیلگران اقتصادی را به همراه داشته است. به گفته منابع رسمی در اسپانیا، در نیمه اول سال 2011 فیلم‌های اسپانیایی با یک فروش 51 میلیون یورویی (معادل 76 میلیون دلار)‌ توانسته‌‌اند 68 درصد فروش گیشه سینماها را به خود اختصاص دهند.
کد خبر: ۴۱۶۴۵۱

فیلم‌های موفق سینمای اسپانیا در جدول گیشه نمایش طیف وسیعی از محصولات متفاوت را در ژانرهای مختلف در بر می‌گیرد، اما موفق‌ترین فیلم نیمسال سینمای اسپانیا، قسمت چهارم «تورنته» بوده که فروش بالای آن موقعیت ممتاز سینمای کشور را در جدول گیشه نمایش فراهم کرده است. این فیلم را سانتیاگو سگورا براساس فیلمنامه‌ای از خودش کارگردانی کرده است. او که در عین حال تهیه‌کننده اصلی فیلم بوده، در نقش اصلی آن هم ظاهر شده است. خط اصلی قصه این فیلم کمدی ـ انتقادی درباره پلیس میانسالی است که در سطح شهر با مسائل و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که در زندگی خانوادگی هم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. فیلم که نمایش موفقیت‌آمیزی هم در دیگر کشورهای اروپایی داشته است، در 2 ماه اکران عمومی در سینماهای اسپانیا نزدیک 30 میلیون دلار فروش کرد. چنین رقم فروشی برای یک فیلم اسپانیایی، یک رقم کلان و بالا محسوب می‌شود، اما «تورنته 4» تنها فیلم موفق جدول نمایش سینماهای اسپانیا در 6ماهه اول سال نبوده است. فیلم «عقاب سرخ، نسخه سینمایی» فیلم دیگر موفق صنعت سینمای اسپانیاست که براساس یک مجموعه موفق و پربیننده تلویزیونی ساخته شده است. فیلم داستان گروهی آدم ماجراجو را در قرن هفتم میلادی تعریف می‌کند که درگیر یک سری ماجراهای بانمک و مرموز می‌شوند. البته این فیلم تاریخی نتوانست موفقیت درخشان تورنته 4 را در جدول گیشه نمایش سینماها تکرار کند، ولی فروش 5 میلیون دلاری آن از یک موفقیت خوب مالی حکایت می‌کند. در این بین، چند فیلم موفق هم روی پرده سینماها خودشان را به رخ کشیدند که محصولات مشترک سینمایی هستند و نمی‌توان به طور کامل به آنها لقب فیلم‌هایی اسپانیایی داد. برای مثال کمدی درام «نیمه‌شبی در پاریس» ساخته وودی آلن را یک شرکت فیلمسازی نیویورکی با مشارکت مالی یک شرکت فعال فیلمسازی در شهر بارسلون تهیه کرده است. این فیلم در اسپانیا 9 میلیون دلار فروش کرد. فیلم جدید ریکاردو دارین به نام «چینی را بیرون ببر» هم محصول مشترک اسپانیا و آرژانتین است که سرگذشت یک مرد چینی را در کشور اسپانیا به نمایش می‌گذارد. این کمدی ـ درام اجتماعی حدود 2 میلیون دلار در 10 روز اول نمایش خود فروش کرد و نمایش موفقیت‌آمیز آن همچنان ادامه دارد.

منتقدان سینمایی عقیده دارند تاکتیک‌های جدیدی که صنعت سینمای اسپانیا از اواخر سال 2010 به کار گرفته است در سال 2011 جواب داد و باعث شد میزان استقبال از محصولات داخلی افزایش یابد. اهالی صنعت سینمای اسپانیا در آخرین روزهای سال گذشته میلادی به این نتیجه رسیدند که باید به سراغ یک سری سوژه‌های تازه بروند و از محبوبیت چهره‌های مطرح تلویزیونی به نفع خود استفاده کنند. همین نکته باعث شد که از یک سو بازیگران سرشناس تلویزیونی نقش اول فیلم‌های سینمایی را بازی کنند و تولید فیلم‌های کمدی و درام رونق تازه‌‌ای بگیرد. در این بین،‌ تولید فیلم‌هایی که قهرمانان ورزشی نقش اصلی آنها را به عهده داشتند، فراموش نشد. پل برنت، تحلیلگر اقتصادی سینما می‌گوید: برخی از فیلم‌های سینمایی هم کمتر از حد انتظار فروش کردند و نتوانستند فروش قانع‌کننده و مقبولی روی پرده سینماهای کشور داشته باشند. اگر این فیلم‌ها هم با موفقیت خوب مالی همراه می‌شدند، وضعیت بسیار بهتری نصیب سینمای اسپانیا در نیمه اول سال 2011 می‌شد. برنت به فیلم «این نوشیدنی برای چیه؟» اشاره می‌کند که فقط 5‌/‌1 میلیون دلار در جدول گیشه نمایش فروش داشت. گونزالو کاسترو، بازیگر اصلی این فیلم، ستاره اصلی یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی اسپانیا است. «آن را عشق خطاب نکن» هم با فروش پایین 5‌/‌1 میلیون دلاری خود، وضعیتی مشابه فیلم گونزالو کاسترو پیدا کرد.

موفقیت محصول سه‌بعدی هم روی سینمای اسپانیا تاثیر گذاشته است. 3 فیلم از 5 فیلم موفق نیمه اول سال 2011 سینماهای این کشور فیلم‌های سه‌بعدی هستند. تورنته 4،‌ دزدان دریایی کارائیب 4 (با 27 میلیون‌دلار فروش)‌ و انیمیشن کامپیوتری Tangled (با 21 میلیون دلار فروش)‌. برنت عقیده دارد استقبال تماشاگران معمولی‌تر سینما از این فیلم‌های سه‌بعدی می‌تواند تصادفی باشد. به صورت سنتی آنها نمی‌توانند تماشاگران سن و سال‌دار سینمای اسپانیا را (که بخش عمده بینندگان فیلم در این کشور هستند)‌ جذب خود کنند. به همین دلیل است که موفقیت 2 میلیون دلاری فیلم فرانسوی دروغ‌های کوچک سفید (که نمایش عمومی آن هنوز هم ادامه دارد)‌ باعث تعجب اهل فن و تحلیلگران اقتصادی سینما شده است. موفقیت بالای مالی فیلم‌های اسپانیایی در 6 ماه اول 2011 در بازار سینمایی کشور، این دلگرمی را در اهالی سینمای اسپانیا ایجاد کرده که محصولات بومی در نیمه دوم سال هم موفقیتی را مشابه این موفقیت در جدول گیشه نمایش سینماها تکرار کنند.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها