ادغام و راه‌های پیش‌روی مجلس

موضوع ادغام وزارتخانه‌ها تبدیل به بحثی طولانی و فنی میان 2 قوه مقننه و مجریه شده و نتایج حاصل از تصمیمات این دو قوه در شورای نگهبان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. بلاتکلیفی برخی وزارتخانه‌ها حتی در موارد خاص به محضر رهبر انقلاب نیز کشانده شده است و ایشان در حکم حکومتی درخصوص ابقای سرپرستی وزارت راه نظر داده‌‌اند. براین مبنا بیشتر نمایندگان و کارشناسان براین باورند که تفاوت رای کارشناسی در مورد ادغام وزارتخانه‌ها اصلی‌ترین محل اختلافات به وجود آمده است.
کد خبر: ۴۰۹۴۸۹

علی مطهری، نماینده شبستر و رئیس کمیته مخابرات کمیسیون صنایع و معادن درخصوص این ادغام و نظرنهایی مجلس گفت‌وگوی کوتاهی با ما داشت که حاصل آن را می‌خوانید:

با توجه به این‌که شورای نگهبان به مصوبه مجلس درخصوص وزارت امور زیربنایی ایراد گرفته است، وضعیت ادغام 3 وزارتخانه راه، مسکن و ارتباطات تحت این عنوان چه خواهد شد؟

ایراد و نظر شورای نگهبان مربوط به ماهیت ادغام نیست بلکه ایراد آنها به شکل ادغام است. شورای نگهبان طبق اصل 133 قانون اساسی اعلام کرده که باید شرح وظایف کلی وزارت امور زیربنایی مشخص شود که این شرح وظایف باید توسط دولت و مجلس مشخص و نهایتا به تصویب مجلس برسد.

باتوجه به این که مهلت سرپرستی علی نیکزاد بر وزارت راه در حال پایان است، مجلس چه تصمیمی برای حل هر چه سریع‌تر ادغام وزارتخانه‌ها طبق مصوبه خود با عنوان وزارت امور زیربنایی دارد؟

نمایندگان مجلس در تصمیمی جدید قرار است اصلاحیه‌ای را برای ماده 53 ارائه کنند که براساس آن ادغام وزارتخانه‌ها که در قانون برنامه توسعه الزامی دانسته شده، به‌تعویق بیفتد که اگر چنین اصلاحیه‌ای به تصویب برسد دیگر عجله‌ای برای بحث ادغام‌ها صورت نخواهد گرفت و شیوه اداره هر وزارتخانه‌ای به روال گذشته خواهد بود. اگر این اصلاحیه رای بیاورد رئیس‌جمهور باید برای وزارت راه و ترابری وزیر به مجلس معرفی کند و ما مجددا وزارتخانه‌ راه و ترابری را به صورت جداگانه از وزارت مسکن و ارتباطات خواهیم داشت.

اگر اصلاحیه پیشنهادی نمایندگان به تصویب نرسید، تکلیف ادغام‌ها چه می‌شود؟

از آنجا که براساس ماده 53، ادغام 3 وزارتخانه راه، مسکن و ارتباطات تحت وزارت امور زیربنایی به تصویب مجلس رسیده، لذا مجلس و دولت باید هر چه سریع‌تر برای رفع ایراد شورای نگهبان شرح وظایف ارائه کنند، چون ایراد این شورا مربوط به این که چه وزارتخانه‌ای با دیگری ادغام شود، نیست و بحث آنها، ارائه شرح وظایف است.

آیا ارائه چنین فوریتی از سوی مجلس عقب‌نشینی از ماده 53 محسوب نمی‌شود؟

این یک بحث پیچیده است و مجلس خودش می‌تواند به آن رسیدگی کند. مهم رویکرد سازنده و تعامل است که فکر می‌کنم در طرفین و بخصوص مجلس وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها