مشرف :

وضعیت پاکستان بسیار خطرناک است

ژنرال پرویز مشرف گفت: بدون برقراری ثبات در افغانستان با خروج نیروهای آمریکایی، کانادایی و سایر نیروهای ناتو فاجعه ای گریبانگیر این کشور خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۸۹۳۸

به گزارش ایسنا، ژنرال پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان در مصاحبه با "لوپُست" فرانسه گفت: این مساله منجر به هرج و مرج در افغانستان می‌شود که اثرات آن پاکستان، هند و پس از آن منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: این مساله پیشتر نیز پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پس از شکست روسیه رخ داد. من این دوران را دوران فاجعه می‌خوانم.

ژنرال مشرف تصریح کرد: هنوز ‌٢٥ هزار شبه نظامی وجود دارند که همچنان از اسامه بن لادن، رهبر القاعده پیروی می‌کنند و با وجود مرگ بن لادن و خلاء ایجاد شده شبه نظامیان افغان بن لادن را به عنوان یک رهبر پذیرفته‌اند.

وی افزود: در صورت خروج نیروهای آمریکایی، کانادایی و سایر نیروهای ناتو، تروریست‌ها و طالبان به پاکستان هجوم می‌آورند و کشور را از لحاظ اجتماعی و اقتصادی تجزیه می‌کنند.

مشرف در خصوص شرایط فعلی پاکستان و احتمال بازگشت وی به این کشور گفت: گمان می‌کنم وضعیت پاکستان بسیار خطرناک است. دغدغه اصلی من پاکستان است و امروز شاهد این هستم که هیچ کس نمی‌تواند آن را کنترل کند. تولید ناخالص داخلی در زمانی که من ریاست دولت را برعهده داشتم ‌٦/٨ درصد بود و این میزان هم اکنون به کمتر از ‌٢/٢ درصد رسیده است. کشور بدهی‌های سنگین دارد که ظرف سه سال گذشته به میزان سه برابر افزایش یافته است. سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی سقوط کرده و تورم و بیکاری جامعه را فرا گرفته است.

وی در خصوص حمایت‌های احتمالی مردمی از حزبش گفت: نظرسنجی‌ها نتایج مختلفی را نشان می‌دهند اما آنچه از رویکرد مردم مشخص است این است که نظر آنها مثبت است. ما شانس برنده شدن و یا تشکیل دولت ائتلافی را با احزاب دیگر داریم.

رئیس جمهوری سابق پاکستان درباره‌ برنامه‌های خود پس از پیروزی گفت: ارتش و پلیس پاکستان باید برای جلوگیری از گسترش تروریسم تقویت شود. این بدان معناست که ما کاری دشوار پیش رو خواهیم داشت و اصلی‌ترین کار ما توسعه کشور و ایجاد رفاه عمومی خواهد بود.

ژنرال مشرف در خصوص حکم بازداشت صادر شده از سوی دادگاه مبارزه با تروریسم پاکستان اظهار کرد: این اتهامات که پس از مرگ بی‌ نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان مطرح شد تنها برای ترساندن من است که جنبه سیاسی دارد. اما احتمال زندانی شدن من بعید است.

مشرف در خصوص اتهامات جهانی که به پاکستان مبنی بر پناه دادن به اسامه بن لادن مطرح می‌شود، اظهار کرد: من از آمریکا درخواست می‌کنم تا چنانچه مدارکی در دست دارد که رهبر القاعده ظرف پنج سال گذشته در آبوت آباد پاکستان زندگی می کرده، ارائه دهد. من در سال ‌٢٠٠٨ رئیس جمهوری بودم و هیچ مطلبی در این خصوص نشنیدم. چنانچه وی تمام این مدت در پاکستان بوده و سرویس اطلاعات جاسوسی پاکستان اطلاعی از آن نداشته است نشان می‌دهد که این سازمان با شکست مواجه شده است.

وی در خصوص احساسات ضد آمریکایی در پاکستان تصریح کرد: به مدت‌42 سال پاکستان متحد اصلی آمریکا در منطقه بود و پس از سال ‌١٩٨٩ آمریکا ما را رها کرده و تحریم‌هایی علیه ما اعمال کرد و سیاست خارجی خود را به سمت هند تغییر داد که در واقع خیانتی به پاکستان بود به همین علت است که باید اعتماد میان واشنگتن ـ ‌اسلام آباد احیا شود.

مشرف درپاسخ به این سوال که آیا بار دیگر ارتش باید کنترل کشور را در اختیار بگیرد تا امنیت برقرار شود؟ گفت: گمان می‌کنم این مساله دیگر در جهان معمول نیست بلکه باید از روش‌های دموکراتیک و سیاسی این مساله حل شود. تنها راه نجات پاکستان حفظ وحدت است. چنانچه من بتوانم از طریق انتخابات بار دیگر سکان هدایت کشور را بدست بگیرم ارتش از من حمایت خواهد کرد. باید ضمانتی برای شکوفایی و نجات کشور از بحران وجود داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها