گفت‌وگو با راب مارشال، کارگردان قسمت چهارم فیلم دزدان دریایی کارائیب

هیجان یک سفر ماجراجویانه

زمانی که راب مارشال برای کارگردانی چهارمین قسمت مجموعه فیلم «دزدان دریایی کارائیب» انتخاب شد، همگان تعجب کردند. خالق فیلم‌های «شیکاگو»، «خاطرات یک گیشا» و «نه» (نسخه دوباره‌سازی شده «هشت و نیم» فدریکو فلینی) یک فیلمساز غیرمتعارف است که همکاری‌اش با یک پروژه مردم‌پسند کمی تعجب‌برانگیز بود. مارشال جای گور وربینسکی را گرفت که پس از ساخت 3 قسمت قبلی فیلم با تهیه‌کنندگان آن در کمپانی والت‌دیزنی دچار اختلاف شد و همکاری‌اش را با این پروژه قطع کرد. در قسمت جدید فیلم کاراکتر جک اسپارو همراه دوستان و رقبای قدیمی و جدید خود راهی منطقه‌ای دور دست می‌شوند تا چشمه جوانی را پیدا کنند. اورلاندو بلوم و کایرا نایتلی، 2 بازیگر مهم قسمت‌های قبلی دیگر در فیلم حضور ندارند و پنه‌لوپه کروز اسپانیایی به جمع بازیگران آن پیوسته است. اولین قسمت دزدان دریایی کارائیب سال 2003 اکران عمومی شد و قسمت‌های بعدی آن در سال‌های 2006 و 2007 به نمایش عمومی درآمدند. مارشال در یک گفت‌وگوی اینترنتی درباره مسائل مختلف «دزدان دریایی کارائیب 4» صحبت می‌کند.
کد خبر: ۴۰۷۰۴۱

دزدان دریایی کارائیب 4 ، اولین قسمت از این مجموعه فیلم است که توسط شما کارگردانی می‌شود. آیا کارگردانی این فیلم یکی از آرزوهای حرفه‌ای‌تان بود؟

شاید نتوان به آن عنوان یک آرزوی حرفه‌ای یا قدیمی داد، ولی برای هر فیلمسازی جذابیت خیلی زیادی دارد که کارگردانی چنین فیلمی را به عهده بگیرد. اگر واقعیت را بخواهید، اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که تهیه‌کنندگان فیلم، کسی مثل مرا برای کارگردانی قسمت چهارم فیلم انتخاب کنند. کارنامه کاری من شامل فیلم‌هایی می‌شود که کاملا از دنیای فانتزی و ماجراجویانه دزدان دریایی کارائیب دور است. تا قبل از این سابقه و تجربه کار روی فیلمی از این نوع را نداشتم و فکر هم نمی‌کردم روزی کارگردان یکی از بهترین محصولات آن بشوم. ساخت این فیلم یکی از بهترین تجربیات زندگی‌ام بود و ارزش زیادی در کارنامه فیلمسازی‌ام دارد.

قسمت‌های قبلی فیلم را دیده بودید؟

بله. قصه حال و هوا و ماجراجویی‌های آن و همچنین شخصیت جک اسپارو با بازی جانی دپ از جمله چیزهایی هستند که هر بیننده‌ای را جذب خود می‌‌کنند. من هم مثل خیلی‌های دیگر تماشاچی 3 قسمت قبلی این مجموعه فیلم بودم و از تماشای آنها لذت می‌بردم.

هنگام کارگردانی فیلم سعی داشتید راه و سبک کار گور وربینسکی، کارگردان 3 قسمت قبلی را دنبال کنید؟

خیر. هر فیلمسازی سبک کاری خودش را دارد و در زمان ساخت فیلم‌هایش از آنها تبعیت می‌کند. حتی تهیه‌کنندگان فیلم هم از من نخواستند دنباله‌روی کار وربینسکی باشم. آنها گفتند دزدان دریایی کارائیب را آن‌طور که خودت می‌خواهی بساز. اما نباید فراموش کرد که مجموعه فیلم دزدان دریایی کارائیب برخی اصول را برای خودش طراحی کرده و ساخته است. تماشاگران این اصول و قواعد را پذیرفته‌اند و هنگام تماشای هر قسمت فیلم انتظار دارند آنها را ببینند. هر فیلمسازی که همکاری‌اش را با این پروژه شروع کند، مجبور به رعایت آنهاست و فرقی نمی‌کند که آن کارگردان من و وربینسکی هستیم یا یک فیلمساز دیگر.

آیا شما چیزی به آنچه این مجموعه فیلم داشت، افزودید؟

به آن صورت خیر. کار اصلی و بنیادی را در این رابطه فیلمنامه‌نویسان آن انجام داده‌اند. در ارتباط با کسی مثل من در مقام کارگردان فقط بحث نوع نگاه و سبک کار است که مطرح می‌‌شود.

من فیلمنامه را آن‌گونه که خودم دوست داشتم و احساس می‌کردم باعث بهتر و زیباتر شدن‌ فیلم می‌شود، کارگردانی کردم. شما وقتی قسمت چهارم را نگاه می‌کنید بخوبی متوجه این نکته می‌شوید. البته نظراتی هم در رابطه با بعضی مسائل به تهیه‌کنندگان می‌دادم که برخی از آنها مورد قبول قرار گرفت و هنگام ساخت رعایت شد.

این اولین قسمت مجموعه فیلم است که به صورت سه‌بعدی ساخته شده. ساخت فیلم به این شیوه پیشنهاد شما بود؟

مارشال: هر فیلمسازی سبک کاری خودش را دارد و در زمان کار از آنها تبعیت می‌کند. در این مورد هم تهیه‌کنندگان فیلم از من نخواستند دنباله‌رو کارگردان قبلی این مجموعه باشم. آنها گفتند دزدان دریایی کارائیب را آن‌طور که خودت می‌خواهی بساز

خیر. زمانی که من به پروژه پیوستم قرار بود به سبک سه‌بعدی جلوی دوربین برود. البته خیلی خوشحال بودم که این اتفاق می‌افتد. این روزها ساخت فیلم‌ها به صورت سه‌بعدی دارد تبدیل به یک روش دائمی می‌شود. این شیوه کار به تماشاگران فرصت می‌دهد که جزء به جزء فیلم را از نزدیک تجربه کنند و این حس را داشته باشند که همه چیز دارد جلوی چشم آنان و به صورت مستند اتفاق می‌افتد. این نوع کشف و شهود عناصر مختلف زندگی واقعی را در خودش خلق می‌کند و حتی بعضی اوقات خارج از تصور آدم‌ها به نظر می‌رسد.

کار با جانی دپ چگونه بود؟

عالی! او یکی از بهترین بازیگران معاصر است که برای کارش ارزش و احترام خاصی قائل است و در همه حال آن را جدی می‌گیرد. البته او برای بازی در این نقش مشکل زیادی نداشت و مجبور نبودم با او سر و کله بزنم. جانی طی یک دهه گذشته 3 بار در نقش کاپیتان جک اسپارو بازی کرده و با تمام ظرافت‌های روحی و روانی این کاراکتر آشناست. جانی دپ دقیقا همان کارهایی را سر صحنه انجام می‌دهد که شما از او انتظار دارید و امیدوار هستید آنها را انجام دهد. اگر واقعیت را بخواهید من خودم یکی از طرفداران او هستم! یکی از دلایل اصلی هم که باعث شد کارگردانی فیلم را به عهده بگیرم حضور او در نقش اصلی آن بود.

پس این شایعه حقیقت دارد که او بود که شما را به این پروژه وصل کرد؟

بله. او مثل یک حلقه اتصال عمل کرد و از این که چنین کاری را انجام داد، خشنودم.

چه متد و روشی را برای کار با بازیگران در پیش گرفتید؟ آن هم در شرایطی که آنها قبل از این نقش‌های خود را 3 بار جلوی دوربین بازی کرده بودند.

خب، هر بازیگری هنگام حضور در جلوی دوربین منتظر راهنمایی‌های کارگردان است و چشم به دهان و حرف‌های او دارد. در عین حال، بحث همکاری مشترک و یاری رساندن به یکدیگر هم هست. وقتی این مجموعه را کنار هم قرار می‌دهیم، به یک شیوه مطلوب می‌رسیم و می‌توانیم کار را بخوبی جلو ببریم.

تجربه کار روی چهارمین قسمت دزدان دریایی کارائیب چگونه بود؟

این کار مثل یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در روح و روان خود بود. من در آن واحد با فیلمی روبه‌رو بودم که لحن اکشن و ماجراجویانه داشت و به شیوه سه‌بعدی ساخته می‌شد و قصه‌اش در یک سری لوکیشن‌های بدیع و عجیب و غریب می‌گذشت. من هم مثل کاراکترهای قصه فیلم که راهی یک ماجراجویی ناشناخته می‌شدند با کارگردانی این فیلم یک ماجراجویی ناشناخته و هیجان‌انگیز را تجربه کردم. ما برخی از صحنه‌ها را در لوکیشن‌های واقعی و حتی در داخل غارها و کنار آبشارها فیلمبرداری کردیم و بعضی دیگر را جلوی پرده سبز گرفتیم و با کمک کامپیوتر تبدیل به صحنه‌هایی واقعی کردیم.

سه‌بعدی بودن فیلم چه کمکی می‌کند تا آن را جذاب‌تر و زیباتر ببینیم؟

ببینید، به اعتقاد من تکنیک سه‌بعدی باید برای فیلم‌هایی مورد استفاده قرار بگیرد که عمق دارند و روی دنیایی تکیه می‌کنند که شما نیازمند ورود به آن هستید. در ارتباط با دزدان دریایی کارائیب باید بگویم تکنیک سه‌بعدی به کمک این مساله می‌آید و کار تغییرشکل دادن و ورود به دنیای عجیب و غریب شخصیت‌های قصه را بخوبی به انجام می‌رساند. شما در مقام تماشاچی به واسطه این تکنیک وارد دنیای درونی این آدم‌ها می‌شوید و همراه جک اسپارو در سفر هیجان‌انگیز او و تجربیاتی که کسب می‌کند، همراه می‌شوید. شما در همه جا و در همه حال، همراه او و با او هستید.

فرق قسمت چهارم با 3 قسمت قبلی آن چیست؟

یک فرق مهم وجود دارد و آن هم معرفی شخصیت تازه‌‌ای است که پنه لوپه کروز نقش او را بازی می‌کند. او اولین دزد دریایی مونث قصه این مجموعه فیلم است. او در طول قصه فیلم به صورت رقیب اصلی جک اسپارو خودش را معرفی می‌کند و بزودی با او دوست می‌شود. نوع برخورد و تضادهای این دو در فیلم خیلی تماشایی است. آنها در حالی که می‌خواهند با هم به تفاهم برسند، ولی به نوعی از یکدیگر تنفر دارند. حتی در بخش‌های زیادی از فیلم، هر دوی آنها از فرصت‌های پدید آمده علیه یکدیگر استفاده می‌کنند تا طرف مقابل را به قتل برسانند. در عین حال، قصه قسمت چهارم، منفی‌ترین شخصیت‌های شیطانی این مجموعه فیلم را نیز معرفی می‌کند.

رویترز / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها