گزارش روزهای چهارم تا ششم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

خلاقیت کارگردانان جوان در کنار تجربه سینماگران قدیمی

جشنواره فیلم فجر با رسیدن به روزهای میانه خود گرم‌تر شده و موتور آن با نمایش فیلم‌های کارگردان‌های صاحب نام و خلاقیت و نوآوری سینماگران تازه کاری که با آثاری متفاوت در این رقابت حضور می‌یابند، داغ‌تر می‌شود. حتی گاهی همین کارگردان‌های جوان که به فیلم اولی مشهور هستند گوی سبقت را از قدیمی‌تر‌ها ربوده و تجربه تازه‌تری از فیلمسازی را در برابر دیدگان مخاطب قرار می‌دهند.
کد خبر: ۳۸۵۶۹۹

یک نمونه از این کارگردانان، هومن سیدی است که اگرچه در عرصه بازیگری نیز هنرمندی جوان محسوب می‌شود، اما با ساخت فیلم «آفریقا» نخستین تجربه خود را در عرصه فیلمسازی تجربه می‌کند و در همان اولین گام نشان می‌دهد که استعداد و قابلیت‌های خوبی در کارگردانی دارد. هومن سیدی درباره نخستین فیلم سینمایی بلند خود به جام‌جم می‌گوید: «من در این فیلم قصد داشتم تا تاثیر محیط و شرایط را در بد جلوه دادن آدم‌ها به نمایش بگذارم». آفریقا تا اینجای جشنواره یکی از بهترین فیلم‌های بود که مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

پیشتازان انتخاب مردمی

اگرچه فیلم‌های جشنواره فجر با قضاوت داوران حرفه‌ای و تخصصی مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرند اما یک بخش جنبی به نام برگزیده تماشاگران یا انتخاب مردمی هم به عنوان یک سنت جشنواره‌ای وجود دارد که از طریق نظرسنجی از مخاطبان عام فیلم‌های برگزیده را معرفی می‌کند.

در جشنواره امسال تا اینجای کار فیلم‌هایی که از سوی تماشاگران انتخاب شده و مورد پسند و توجه آنان قرار گرفته‌اند با نظر منتقدان و سینماگران تفاوت محسوسی ندارد ؛ واقعیتی که نشان می‌دهد چقدر نگاه تماشاگران عادی با منتقدان و متخصصان سینمایی به هم نزدیک شده است.

جایزه ویژه تماشاگران در جشنواره بین اللملی فیلم فجر در سال 1376 متولد شده و رسمیت یافت. فیلم‌هایی مثل «آژانس شیشه‌ای»، «رنگ خدا»، «عروس آتش»، «سگ کشی»، «ارتفاع پست»، «فرش باد»، «بید مجنون» و «چهارشنبه سوری» از جمله فیلم‌هایی هستند که در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر به عنوان فیلم‌های برگزیده تماشاگران یا فیلم‌های برگزیده مردمی معرفی شدند.

کاستی‌های نمایش فیلم‌ها در برج میلاد

حاشیه‌های جشنواره همیشه در ارتباط با محتوا و مضمون فیلم‌ها و ساختار فنی آن نیست، گاهی شرایط نمایش این آثار نیز با اعتراض و انتقاد‌های زیادی همراه می‌شود. یکی از این حاشیه‌ها که با اعتراض و انتقادات زیادی همراه شد صدای بد سالن برج میلاد بود که صدای بسیاری از کارگردان‌ها از جمله نیکی کریمی را درآورد.

در همین ارتباط محمد بزرگ‌نیا کارگردان فیلم راه آبی ابریشم نیز با گلایه از وضعیت صدای این فیلم در سالن برج میلاد به ما گفت:«صدای این فیلم به شیوه استاندارد دالبی است و ما برای ضبط این صدا به خارج از کشور رفته بودیم اما متاسفانه به دلیل مسائل و مشکلات فنی در این سالن صدای فیلم اصلا به صورت درست پخش نشد.»

مجموعه این اعتراض و انتقادها موجب شد تا نماینده کمیته فنی بیست و نهمین جشنواره فیلم صدای سالن مرکز همایش‌های برج میلاد را برای خبرنگاران آزمایش کند. علیزاده در این رابطه اظهار کرد: «این سالن اصولا سالن سینما نیست ولی با تنظیمات متعدد سعی شده است تا کیفیتی مانند صدای سالن سینما در اینجا به وجود بیاید». وی در حالی این سخن را می‌گوید که اهالی سینما از کارگردان تا منتقد به عنوان مخاطبان اصلی جشنواره قرار است در این سالن به تماشای فیلم بنشینند. پرسش اصلی این است اگر سالن میلاد، ویژگی‌های استاندارد یک سالن سینمایی را ندارد، پس چرا به عنوان مرکز اصلی جشنواره در نظر گرفته شده است؟

به نظر می‌رسد دامنه انتقادات از نحوه اجرای جشنواره در روزهای بعد بیشتر هم شود. یکی از این اعتراض‌ها که همه ساله از سوی اصحاب رسانه و مطبوعات به مسوولان برگزاری جشنواره می‌شود، حضور افراد ناشناسی است که نه جزو اهالی مطبوعات هستند و نه هنرمندان و صرفا به دلیل آشنایی با مسوولان برج میلاد یا ستاد جشنواره در این مکان حضور می‌یابند. مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره بیست و نهم در ارتباط با این مساله پاسخ داد:« به نظر شما کارگری که در این مکان کار می‌کند حق ندارد در این مکان حضور داشته باشد و اطلاعاتش را زیاد کند؟! یا شخصی که آمده از برنامه‌های جشنواره استفاده کند باید فرزندش را بیرون برج نگه دارد به این دلیل که بچه‌ها حق حضور در جشنواره را ندارند؟» این پاسخ در حالی بیان می‌شود که امسال با کاهش سهمیه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، بسیاری از اصحاب رسانه موفق به دریافت کارت برای حضور در جشنواره نشده‌اند.

سید رضا صائمی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها