گردشگری عامل مهمی در حل تعارضات میان ملت‌ها است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گردشگری را عاملی مهم در حل تعارضات میان ملت‌ها و دولت‌ها دانست و گفت: توسعه و ترویج این امر ضامن ایجاد ظرفیت‌های جدید برای تبادلات گسترده فرهنگی است.
کد خبر: ۳۶۹۹۱۴

 به گزارش ایرنا، 'حمید بقایی' امروز (سه‌شنبه) و در سومین روز از برگزاری هفتمین اجلاس وزیران گردشگری سازمان کنفرانس اسلامی با بیان این‌که گردشگری کشورهای اسلامی در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد، اظهار کرد: بخش مالی گردشگری جهان در این سده، از گردش مالی بخش صنعت فراتر خواهد رفت و در چند سال آینده، دستکم به دو تریلیون دلار خواهد رسید.

وی گفت: این موضوع تنها نشانگر اهمیت بعد اقتصادی گردشگری است در حالیکه مزایا و فواید فرهنگی و تاثیر آن در ایجاد صلح و برقراری امکان گفت‌وگو میان ملت‌ها و دولت‌ها بسیار فراتر از نتایج اقتصادی آن است.

بقایی افزود: امروز این اتفاق نظر بین‌المللی شکل گرفته که گردشگری بطور مستقیم حداقل حامی سه هدف از هشت هدف برشمرده شده برای توسعه در هزاره سوم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد که حذف کامل فقر و گرسنگی شدید، تضمین پایداری محیطی، ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه از جمله اهداف برشمرده شده برای توسعه هزاره سوم است که صنعت گردشگری به خوبی می‌تواند در تحقق آن نقش کلیدی داشته باشد.

وی با بیان این‌که ملل اسلامی به یمن بهره‌‌مندی از نعمت بی‌نظیر دین مبین اسلام و آموزه‌های آن ظرفیتی بی‌بدیل برای بهره‌گیری از مزایای گردشگری در اختیار دارند، افزود: تامل و تدبر در آیه قرآن کریم که مستقیم و غیرمستقیم مسلمانان را به سفر و آثار حاصل از آن ترغیب می‌کند، دلیلی بر این ادعاست.

بقایی ادامه داد: امت مسلمان و دول اسلامی پیش و بیش از هر امت دیگری از پشتوانه قوی برای توجه و اهتمام به موضوع گردشگری برخوردار هستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ما امت مسلمان امروز با توسل به دین مبین اسلام می‌توانیم با بهره‌گیری از ابزاری با عنوان گردشگری برای توسعه و تحقق صلح، آرامش و امنیت در جهان طلایه دار باشیم و تلاش کنیم تا ضمن معرفی آموزه‌های متعالی دین مبین اسلام، در این حوزه ابتکار عمل را به دست بگیرم.

وی گفت: باید اثبات کنیم که برغم تلاش نامیمونی که برای خشونت‌آمیز نشان دادن مسلمانان صورت می‌گیرد دین و آئین ما همواره مروج صلح و برقراری زندگی مسالمت‌آمیز بوده و راه دشواری را پیش رو داریم.

بقایی به نگرش ایران در مورد مقوله گردشگری در میان کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دولت نهم و دهم در تقویت هر چه بیشتر همکاری با کشورهای اسلامی و نگاه ویژه به جهان اسلام استوار است.

وی ادامه داد: نگاهی به حجم مراودات دیپلماتیک و تبادلات فرهنگی و تجاری ایران با کشورهای اسلامی در مقایسه با سال‌های پیش از آن، این واقعیت را بیشتر روشن می‌سازد که در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده ایم در مسیر توسعه روابط و مناسبات میان ملل اسلامی نهایت همکاری را داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به مسائل و مشکلات جهانی مانند بلایای طبیعی، تروریسم، تعارضات منطقه‌ای، اشغال کشورها و بحران‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: این امور در جای جای جهان اسلام به صورت جدی به توسعه اقتصادی و قابلیت‌های گردشگری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی(OIC) لطمه وارد کرده و سهم کشورهای اسلامی از بازار جهانی صنعت گردشگری را کاهش داده است.

هفتمین اجلاس وزیران گردشگری سازمان کنفرانس اسلامی از هفتم آذر ماه در سالن اجلاس سران آغاز شد و عصر سه شنبه پایان می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها