20 نوع تداخل جدی دارویی در نسخ پزشکان

معاون غذا و داروی دانشگاه شهید بهشتی گفت: حدود 20 تداخل جدی دارویی در نسخ پزشکان اتفاق می‌افتد که عوارض جدی و مهمی برای سلامتی انسان به همراه دارد.
کد خبر: ۳۶۹۶۳۲
 جمشید سلام‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تداخل دارویی به معنای مصرف کردن دو دارو یا دارو و غذا با یکدیگر است که اثر هم را خنثی کرده یا موجب ایجاد اثر منفی می‌شوند.

به گفته وی، تداخل‌های دارویی و عوارض ناشی از آن بیشتر در داروهایی اتفاق می‌افتد که پنجره درمانی کوچکی دارند یعنی کوچک‌ترین تغییر در مقدار دریافت و غلظت دارو، عوارض جانبی حادی دارد.وی اضافه کرد: به طور مثال بیشتر داروهای دیوکسین (داروی بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی)، لیتیوم (داروی بیماری اعصاب و روان)، تئوفیلین (گشادکننده مجاری هوا در آسم) و... از جمله داروهایی با پنجره درمانی کوچک هستند.این پزشک داروساز بالینی گفت: تغییر در مقدار دریافت و غلظت داروهای دارای پنجره درمانی کوچک موجب می‌شود که این داروها اثربخشی خود را از دست داده یا غلظت سمی و دیگر علائم خطرناک، پیدا کنند.سلام‌زاده افزود: به طور مثال، تداخل دارویی وارفارین (داروی ضدانعقاد خون خوراکی) منجر به خونریزی غیرطبیعی خواهد شد.

وی یادآور شد: تهوع و سرگیجه از علائم تداخل دارویی یا مسمومیت دارویی است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند منجر به مرگ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها