گفت‌وگو با مینا هاشمی، مجری و تهیه‌کننده برنامه «قطب‌نما»

مجری با مخاطب باید همذات‌پنداری‌کند

دوران نوجوانی و جوانی برای هر یک از ما مملو از خاطراتی است که با رسانه ملی داریم. برنامه‌هایی که در عین حال جذاب و پرمحتوا بودند و شیوه‌های رسیدن به موفقیت را برای ما بیش از پیش ترسیم می‌کردند. اوج این همدلی و همراهی را می‌توانستیم در آغاز سال تحصیلی و شروع امتحانات ببینیم که در این برهه از زمان، مجریان برنامه نقشی پررنگ و محوری در برقراری این فضا داشتند. همذات‌پنداری که مجریان در این قبیل برنامه‌ها بویژه در سیمای نوجوان و حتی ماه و مهر می‌دیدیم، نشان از اهمیت این برنامه در میان مخاطبان داشت و اجرای آن توسط مینا هاشمی انجام می‌شد. مینا هاشمی متولد 1350 است که از سال 1364 کار خود را در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی آغاز کرده و نزدیک 25 سال است برنامه‌های مختلفی را از وی در حوزه کودک و نوجوان شاهد هستیم و بتازگی در سمت تهیه‌کننده، برنامه‌ای برای نوجوانان و جوانان تحت عنوان «قطب‌نما» تولید کرده که 3 روز در هفته در برنامه سیمای خانواده پخش می‌شود. با وی در این زمینه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که پیش‌رو دارید.
کد خبر: ۳۶۳۹۲۷

چطور شد از حوزه اجرا به تهیه‌کنندگی روی آوردید؟

حدود 25 سال در حوزه اجرا فعالیت کردم و به حدی دلبسته کار و مخاطبانم بودم که کمتر به شاخه دیگری فکر می‌کردم تا این که بنا به صلاحدید رسانه ملی، گروه کودک و نوجوان از شبکه یک سیما به شبکه 2 نقل مکان کرد و همه فعالان در این حوزه در تلویزیون گردهم آمدند. با تجربیاتی که در این سال‌‌ها از زندگی با نوجوانان و جوان داشتم به این نتیجه رسیدم که خواسته‌های مخاطبانم را در قاب تلویزیون در قالب یک برنامه به این عزیزان و خانواده‌های محترمشان تقدیم کنم که منجر به تولید برنامه قطب‌نما شد.

البته در اینجا باید از اعتمادی که مدیریت گروه اجتماعی شبکه یک و تهیه‌کننده باتجربه سیمای خانواده آقای سبطی به من داشتند تشکر کنم.

چرا این نام یعنی قطب‌نما را انتخاب کردید؟

همان‌طور که نقطه مقابل قطب شمال، قطب جنوب است، نقطه مقابل سعادت هم شقاوت است، البته ناگفته نماند که سرشت و فطرت ما انسان‌ها میل به سعادت دارد.

حالا بماند که گاهی در فراز و نشیب‌های زندگی از اصل خویش دور می‌شویم، اما باز هم به دنبال ابزارهایی هستیم که بتواند نور را به دل‌هایمان و زندگی بتاباند.

در قطب‌نما به دنبال راهکارهایی بودم که تاثیر خانواده و معنویت بر تفکر نوجوانان و جوانان را بیابم و ساده‌ترین، سالم‌ترین و درست‌ترین راه انعکاس را به نمایش بکشم. به همین دلیل نام «قطب‌نما» بر پیشانی طرح حک شد.

قطب‌نما به لحاظ ساختار و محتوا با برنامه‌هایی از این دست چه تفاوت‌هایی دارد؟

واقعیت این است که همکارانم در تلویزیون تا به حال زحمات زیادی کشیده‌اند و یقین بدانید برنامه‌های خوبی در این حوزه (نوجوان و جوان)‌ تولید و پخش کرده‌اند اما شاید قطب‌نما از این جهت متفاوت باشد که در این برنامه خبری از نصیحت و کلیشه نیست! حضور افراد درجه یک خانواده در کنار فرد شاخص یا همان فرد ممتاز، هنرمند و نخبه کمک می‌کند تا بیننده با توجه به محبت‌ها و تجربه‌ها و نکات ارائه شده توسط کارشناس قضاوت کرده و با تفکر صحیح تصمیم‌گیری کند و در عین حال در ذهن خود مقایسه‌ای بین خود و فرزند داشته باشد و این که باور کند موفقیت و ممتاز بودن نیازمند شرایط خاص نیست. بلکه این افراد از سطوح مختلف اجتماعی هستند که خود را باور دارند و می‌خواهند موفق باشند.

طراحی در مورد ساختار «قطب‌نما» چطور شکل گرفت، آیا از الگوی خاصی پیروی می‌کردید؟

بعد از طراحی قطب‌نما با کارگردان جوان و خلاق آقای پویان مقدم صحبت کردم که فقط روی یک مساله اختلاف‌نظر داشتیم. طراحی و ورود به آیتم‌ها و بهره‌مندی از المان‌ها نقطه مشترک ما بود. می‌خواستم دوربین را به میان نوجوانان و جوانان ببریم و حرف‌های این عزیزان را بشنویم و بعد از خانواده‌ها دعوت کنیم به استودیو بیایند و به بیان راهکارها در شکل‌گیری این مسیر بپردازند، اما آقای مقدم اعتقاد داشت مثلثی را در استودیو شکل دهیم (مجری ـ خانواده ـ فرد موفق)‌ که در نهایت با احترام به نظر ایشان قطب‌نما با این فضا ساخته شد. ناگفته نماند که تیم قطب‌نما ترکیبی از افراد دلسوز، خلاق و باحوصله بود که به این برنامه هویت بخشید.

موضوعات برنامه بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟

لیستی از تمام موضوعاتی که در ارتباط با زندگی نوجوانان و جوانان بود و نکاتی که زندگی اجتماعی، فردی، موفقیت‌ها و شکست‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، تهیه کردیم و بعد با توجه به نوع موفقیت مهمانان و موضوعات، برنامه شکل گرفت و در نهایت نتایج ارزشمندی را به وجود آورد. قطب‌نما با صحبت‌های کارشناس برنامه، دکتر بهشتیان (که در مدت زمان 2 دقیقه صورت می‌گیرد)‌ با مهارت لازم به مخاطب ارائه می‌شود و موجبات تاثیرگذاری را فراهم می‌کند.

به عامل مهمی اشاره کردید، چه نکاتی در تولید این قبیل برنامه‌ها می‌تواند این تاثیرپذیری را بیشتر کند و شما در قطب‌نما چه کردید؟

در ابتدای برنامه، دعای امام سجاد(ع)‌ در حق فرزندان یا در حق پدر و مادر که بسیار هم زیباست، خوانده می‌شود که علاوه بر بار غنی و معنوی که به برنامه می‌دهد، سرشار از درس‌های نهفته است. برای ارتباط محکم و درست و سرشار از احترام و آرزوهای خوب میان فرزندان و والدین از جمله کارهای دیگری که بر این اساس انجام دادیم این بود که ارتباط دوسویه باشد، یعنی مجری مخاطب نیست! نوجوان یا جوان موفقی که نماینده مخاطبان است در برنامه حضور دارد و مجری فقط شنونده تجربیات و پیونددهنده بخش‌ها به یکدیگر است. در مجموع قطب‌نما فرصتی است برای نمود اندیشه مخاطب و عامل دیگری که می‌تواند کمک زیادی کند، مجری است که باید چشم در چشم مخاطب نگاه و با او همذات‌پنداری کند.

قبول دارید نقش دکور در این موضوع (تاثیرگذاری)‌ خیلی پررنگ‌ است؟

بله، قطعا همین طور است. ما در قطب‌نما سعی کردیم ذائقه این گروه سنی بیش از پیش دیده شود. تصاویر موجود در دکور، جوان‌ها و نوجوانانی هستند که در حالات مختلفی چون تفکر، ورزش، نگاه عمیق، سکوت پر رمز و راز و نشاط آنها را نمایان می‌کنیم.

میز مهمان‌، فلش‌های قطب‌نماست که به نوعی بیانگر این موضوع است که بشر همواره به دنبال پیدا کردن راه و مسیر زندگی خویش است.

عموما سعی کردیم ابزارهایی که توجه این حوزه را به خود جلب می‌کند و نیاز امروز او در حوزه‌های مختلف برای فعالیت، تلاش و نشاط است در دکور حاضر باشد.

جانماز و قرآن کریم در دکور به ما یادآوری می‌کند که عبادت و درس گرفتن از کتاب آسمانی،‌ سهم بسزایی در پیدا کردن راه درست در زندگی دارد و موفقیت بدون نور و معنویت، معنایی نخواهد داشت. کما این که این احساس از اعماق وجود مهمانان به زبانشان جاری می‌شود. رنگ آبی دکور هم نشانی از آرامش است که این عامل نقش مهمی در خانواده دارد.

تصویری که خانم‌ هاشمی از نسل جدید بعد از گذشت سال‌ها ارتباط با نوجوانان و جوانان دارد؟

این نسل را در چند کلمه می‌توانم بگویم که حساس، پر توقع و در عین حال با معرفت هستند و آنها را لایق بهترین‌ها می‌دانم.

جدای از نزدیک شدن به سطح تفکراتشان و سلایق و حتی زبان گفتاری این عزیزان، باید برای نوجوانان و جوانان، اهمیت نقش خانواده در شکل‌گیری یک زندگی توام با آرامش و سرشار از معنویت را برجسته کرد. باید کمک کنیم تا باور کنند خانواده‌ها پل محکمی هستند که آنان را به آینده‌ای روشن وصل می‌کنند و تلویزیون در این جهت می‌تواند درس‌های غنی دیروز را با زبان امروز برای فردایی پرامید و مطمئن بازگو کند.

و کلام آخر؟

خدایا تنها تو را می‌پرستم و تنها از تو یاری می‌جویم. ما را به راه راست هدایت کن.

فرهاد نوبخت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها