دستکاری درآب وهوا از 8هزارسال پیش

اگر اهل اخبار و روزنامه و اینترنت باشید، حتما می دانید که یکی از خبرسازترین موضوعات علمی اخیر تغییر آب و هوا در جهان است و حتما شما هم تقصیر این اتفاق را بر گردن صنعت و انقلاب صنعتی
کد خبر: ۳۳۷۰۶
می اندازید.
اما جالب است بدانید که یکی از محققان دانشگاه ویرجینیا با نام ویلیام رودیمن اظهار کرده است 8 هزار سال پیش یعنی خیلی قبل از این که انقلاب صنعتی آغاز شده باشد، انسانها شروع به تغییر دادن آب و هوا کرده اند.
او جنگل زدایی های بزرگ و انواع آبیاری ها را به منظور کشاورزی از عوامل اصلی این امر میداند و معتقد است این 2 عامل سبب آزاد شدن مقادیر فراوانی گاز گلخانه ای به اتمسفر شده اند.
رود یمن ادعا کرده است مدتها قبل از این که انقلاب صنعتی آغاز شود، دمای جهان به طور متوسط 8/0 درجه سانتی گراد افزایش یافته بوده است که این افزایش دما در عرضهای جغرافیایی بالاتر به حد 2 درجه سانتی گراد نیز رسیده و همین افزایش دما برای جلوگیری از وقوع یک عصر یخبندان کافی بوده است.
به عبارت دیگر، اگر این گازهای گلخانه ای که قبل از انقلاب صنعتی وارد اتمسفر شده اند وجود نداشتند، زمستان های امروزی باید 7 درجه سردتر می بودند.
تجمع گازهای گلخانه ای در اتمسفر یک چرخه نوسان دار دارد؛ به این ترتیب که کوچکترین تغییرات در مدار زمین بر مقدار تابش خورشیدی که به سیاره ما می رسد، تاثیر می گذارد و این تغییر در تابش خورشیدی که هر 22 هزار سال یک بار اتفاق می افتد متقابلا بر میزان تولید متان موثر است.
وقتی تابش خورشیدی افزایش می یابد، بارندگی های موسمی قوی تری نیز رخ می دهد که سبب می شود زمینهای مرطوب تری به وجود بیاید، که بر اثر فساد پوشش گیاهی در این زمین ها، متان بیشتری به اتمسفر آزاد می شود.
میزان متان اتمسفری در 11 هزار سال پیش به بیشترین میزان خود رسید و از آن به بعد همراه با کاهش تابش خورشیدی ، کاهش یافت.
این محقق معتقد است که 5 هزار سال پیش با ظهور کشاورزی و بخصوص کشت برنج و نیز دامداری و نگهداری از گروه بزرگی از احشام در آسیا، این اتفاق به طور طبیعی به وقوع پیوسته است.
چنین داستان مشابهی در رابطه با تغییر غیرمنتظره در چرخه دی اکسید کربن نیز وجود دارد. هر یکصد هزار سال یک بار دی اکسید کربن به تندی افزایش می یابد و پس از آن در عرض 15 هزار سال به طور ثابتی کاهش می یابد. اما به دنبال بیشترین حدش در 10 هزار سال پیش ، سطح دی اکسیدکربن تنها به مدت 2 هزار سال به کندی کاهش یافته و سپس شروع به افزایش مجدد کرده است.
این تغییر در چرخه دی اکسید کربن با شروع قطع وسیع درختان جنگلی به منظور کشاورزی در اوراسیا (در 8 هزار سال پیش) همزمان بوده است. گفتنی است ، پروتکلی تحت عنوان کیوتو برای اجرایی شدن کنوانسیون تغییر آب و هوا در سال 1997 شکل گرفت و 119 کشور آن را برای رسیدن به مکانیسم های کاهش اثرات زیانبار بخشهای انرژی و غیرانرژی در تولید گازهای گلخانه ای امضائ کردند، که به علت نپیوستن امریکا و روسیه به این پیمان ، تاکنون اجرایی نشده است.
با این حال اخیرا روسیه با اعلام عدم تمایل برای الحاق به پروتکل کیوتو، کشورهای اروپایی عضو همچنان برای توسعه فناوری های پاک و جلب مشارکت سایر کشورهای دنیا بخصوص کشورهای در حال توسعه و تولید کننده نفت ، عزم خود را جزم کرده اند.
بعلاوه عضویت امریکا که به تنهایی 25 درصد گازهای گلخانه ای دنیا را تولید می کند نیز بعید به نظر نمی رسد.
در این خصوص نیز گفته می شود قیمتهای نفتی جهان تا سال 2020 به دنبال کاهش تقاضای جهانی 10 درصد کاهش می یابد و درآمد نفتی ایران نیز به میزان 13 میلیارد دلار پایین خواهد آمد، که البته با جذب 10 درصد از «پروژه های C.D.H» منجر به کاهش گازهای گلخانه ای می شود) که از مکانیسم های پیمان کیوتو محسوب می شود، می توان این میزان خسارت را جبران کرد.

فریبا فرهادیان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها