برقراری ارتباط با بیمارآلزایمری

هنگامی که سعی می‌کنید با عزیزتان که با آلزایمر دست به گریبان است ارتباط برقرار کنید، ممکن است احساس کنید در چاهی افتاده‌اید که آلیس در سرزمین عجایب فرو افتاد! آلزایمر به تدریج، مهارت‌های ارتباطی فرد را مختل می‌سازد. با این آگاهی بهتر درک می‌کنید که چه انتظاراتی از بیمار داشته باشید و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا ارتباط موثرتری ایجاد کنید.
کد خبر: ۳۳۴۲۱۵

با توجه به این نکته، هنگام برقراری ارتباط، ممکن است بیان و رفتار بیمار نامعقول به نظر بیاید. در مقابل، او نیز ممکن است برای درک حرف شما دچار مشکل شود.

سوءتفاهم‌های ایجاد شده در این شرایط نیز خود منجر به بروز مشکل جدیدی شده و ایجاد ارتباطات را مشکل‌تر می‌کند.

چه انتظاری از او داشته باشیم؟

آلزایمر با اختلال‌هایی که در مغز ایجاد می‌کند، پیدا کردن کلمات درست و درک آنچه دیگران می‌گویند را مشکل می‌سازد. عزیز شما ممکن است به اشتباه کلمه‌ای را جایگزین کلمه دیگر سازد یا واژه‌ای کاملا جدید برای توصیف موضوعی آشنا ابداع کند. همچنین او ممکن است یک کلمه یا سوال را بارها و بارها تکرار کند.

فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است:

ـ رشته افکار خود را از دست بدهد.

ـ برای سازماندهی منطقی کلمات مشکل داشته باشد.

ـ برای درک آنچه که شما می‌گویید، زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

ـ از زبانی توهین‌آمیز استفاده کند.

برای کمک به او چه کار می‌توان کرد؟

با وجود این چالش‌ها و مشکلات، شما می‌توانید با فرد مبتلا به این بیماری ارتباطی موثر برقرار کنید. فقط این نکات و پیشنهادها را در نظر داشته باشید:

ـ به وضوح صحبت کنید. خودتان را معرفی کرده و با حالتی واضح، شفاف و شمرده صحبت کنید.

ـ احترام خود نسبت به او را نشان دهید. از عباراتی بچگانه و فاقد احترام مانند «دختر خوب» یا «پسر خوب» اجتناب کنید و تصور نکنید که وی قادر به درک شما نیست.

ـ علاقه خود را به او نشان دهید. تماس چشمی خود را حفظ کرده و نزدیک وی بمانید تا او باور کند که شما به حرف او گوش می‌کنید و سعی دارید او را درک کنید.

ـ از جملات کوتاه و کلمات ساده استفاده کنید. در یک زمان فقط یک سوال بپرسید و تلاش کنید پاسخ سوال‌هایتان بله یا نه باشد.

ـ حرف او را قطع نکنید. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا او بتواند به شما پاسخ دهد. در این مدت از انتقاد، عجله کردن و اصلاح کلمات وی خودداری کنید.

ـ از نشانه‌های بصری استفاده کنید. گاهی اوقات حرکات و دیگر نشانه‌های بصری، بهتر از لغات تنها می‌توانند در درک منظور مفید واقع شوند.

ـ آرامش خود را حفظ کنید. حتی زمانی که عصبانی هستید نیز صدای خود را بلند نکنید. نشانه‌هایی که بدون گفتار نشان می‌دهید (مانند لحن صدا یا حالت صورت) ممکن است پیامی واضح‌تر از آنچه می‌گویید داشته باشد.

ایجاد ارتباط با فرد مبتلا به بیماری آلزایمر کاری مشکل است، بخصوص وقتی که بیماری پیشرفت می‌کند، اما به یاد داشته باشید که عزیز شما به عمد این گونه رفتار نمی‌کند. پس با صبر و شکیبایی و درک وی به او کمک کنید تا در منزل و کنار شما احساس امنیت و آرامش داشته باشد.

نیلوفر اسعدی بیگی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها