در کنفرانس مبارزه با قاچاق مواد مخدر مطرح شد:

پرهیز از سیاسی کردن موضوع مواد مخدر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران به عنوان خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر که بیشترین خسارت جانی و مالی را در این ارتباط متحمل می‌شود ، از هرگونه توسعه و تقویت ابتکارات منطقه‌ای با هدف مقابله با کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان و قاچاق آن به کشورهای مقصد حمایت می‌کند.
کد خبر: ۳۳۳۵۶۴

به گزارش ایسنا ، طه طاهری ـ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران که در راس هیاتی، برای گفتگو با مقام‌های روسیه و شرکت در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با قاچاق مواد مخدر به دعوت رسمی سازمان فدرال مبارزه با مواد مخدر روسیه، به مسکو سفر کرد ه است، راه‌های همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان ایران و روسیه برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر و سازماندهی نحوه مبارزه با قاچاقچیان مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

وی با حضور در کنفرانس بین‌المللی «هم اندیشی پیرامون تولید مواد مخدر در افغانستان چالشی در برابر جامعه جهانی» که از سوی سرویس فدرال نظارت بر گردش مواد مخدرفدراسیون روسیه در مسکو بر گزار شد، اقدامات ایران در امر مباره با قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان را تشریح کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در این سخنرانی خطاب به رییس کمیته دولتی مقابله با مواد مخدر روسیه گفت: هیات جمهوری اسلامی ایران برگزاری این نشست را هم به لحاظ موقعیت زمانی و هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی محل برگزاری به فال نیک می‌گیرد.

وی افزود: به لحاظ زمانی به سالروز جهانی کنترل سوء‌ مصرف و قاچاق مواد مخدر نزدیک می‌شویم که کشورها در این روز بزرگ علاوه بر برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی و ارتقاء رشد آگاهی عمومی نسبت به خسارات بهداشتی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، عزم ملی و منطقه‌ای و جهانی را برای کنترل کشت، تولید، قاچاق و مصرف مواد افیونی در نزد افکار عمومی به نمایش می‌گذارند.

طاهری ادامه داد: همچنین به لحاظ جغرافیایی این نشست در مسکو برگزار می‌شود که یکی از مسیرهای عمده ترانزیت هروئین افغانی ـ علاوه بر مسیر بالکان - است که سالانه متجاوز از 100 هزار نفر قربانی می‌گیرد.

وی با بیان این که تلاش‌های دولت افغانستان در افزایش استان‌های عاری از کشت خشخاش قابل تحسین است، اظهار کرد:‌ این در حالیست که این دستاوردها با حجم انتظارات جامعه جهانی و کشورهای واقع در مسیر ترانزیت همخوانی کامل ندارد.

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، علیرغم کاهش در سطح کشت، بازدهی محصول بهبود یافته است و از طرف دیگر در 17 ولایت از 34 ولایت افغانستان کشت شاهدانه گسترش یافته است.

طاهری عنوان کرد: بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر که بیشترین خسارت جانی و مالی را در این ارتباط متحمل می‌شود، از هرگونه توسعه و تقویت ابتکارات منطقه‌ای با هدف مقابله با کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان و قاچاق آن به کشورهای مقصد حمایت می‌کند.

وی اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران با این ایده که هیچ کشوری به تنهایی قادر به حل معضل مواد مخدر نیست، همزمان با گسترش سطح ارتباطات خود با کشورها در قالب یادداشت تفامه‌های همکاری دو و چند جانبه، با سازمان‌های منطقه‌ای همانند سازمان همکاری اقتصادی اکو و سیکا و UNODC مرجع اصلی کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل نیز روابط خود توسعه داده است.

بنا بر اظهارات قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همکاری عملیاتی سه کشور جمهوری اسلامی افغانستان، ایران و پاکستان در قالب ابتکار سه جانبه که بخشی از استراتژی رنگین کمان پیمان پاریس را تشکیل می‌دهد، دستاوردهای مهمی از جمله ایجاد دفاتر رابط مرزی، تاسیس مرکز مبادله اطلاعات و انجام عملیات مشترک در پی داشته است.

طاهری ضمن اشاره به این که ایران معتقد است، تنها در سایه داشتن یک استراتژی متوازن می‌توان در کنترل قاچاق مواد مخدر و درمان اعتیاد توفیقاتی بدست آورد، تصریح کرد: به همین دلیل،‌ ایران ضمن ادامه برنامه‌های تقویت استحکامات مرزی با افغانستان و پاکستان در مرزهای شرقی که سالیانه بالغ بر00 6 میلیون دلار هزینه در بردارد، برنامه‌های تقویت کنترل مرزی را در مرزهای غربی نیز با موفقیت ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد:‌ از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران به موازات برنامه‌های مقابله با عرضه و ورود مواد مخدر،‌ برنامه‌های پیشگیری، کاهش تقاضا و درمان را با جلب مشارکت بخش دولتی، خصوصی و غیردولتی با جدیت در سراسر کشور دنبال می‌کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به گسترش مراکز درمان و ترک اعتیاد نیز گفت: تعداد مراکز درمان نگهدارنده با متادون از 30 به یک هزار و 800 مرکز، تعداد مراکز گذری ویژه معتادان تزریقی از 12 به 187 مرکز، تعداد تیم‌های سیار درمانی از هفت به 218 مرکز و تعداد کل افراد تحت پوشش برنامه‌های درمانی از 340 هزار نفر به 643 هزار نفر نسبت به چهار سال گذشته افزایش یافته است. این در حالیست که معادل 64 میلیون دلار بابت اجرای برنامه‌های پیشگیری در چهار کانون هدف شامل خانواده، مراکز آموزشی (مدارس و دانشگاه‌ها)، محله‌ها و محیط های کاری در طول چهار سال گذشته هزینه شده است.

طاهری خاطرنشان کرد: هیات جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد منطقه‌ای بر این باور است که مکانیسم‌های موجود منطقه‌ای ـ در صورت بازتعریف ـ از ظرفیت لازم برای مقابله با تولید و ترانزیت مواد مخدر از منشاء افغانستان برخوردار است، چرا که چنین رویکردهایی در نشست مقامات عالی رتبه کشورها در جریان برگزاری پنجاه و دومین کمیسیون مواد مخدر در ماه مارس 2009 میلادی و در قالب بیانیه سیاسی و برنامه اقدام آن مجددا مورد تایید کشورهای عضو قرار گرفت، اما لازم است در اجرای بیانیه سیاسی و برنامه اقدام مقتضیات بومی و منطقه‌ای مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: ضمن آن که تاسیس مکانیسم جدید علاوه بر تحمیل هزینه‌های مقابله با مواد مخدر، می‌تواند ما را از هدف اصلی دور سازد. بنابراین باید با اشتراک نظر و ایجاد هماهنگی مکانیسمی به وجود آورد تا نهادهای موجود از جمله UNODC که مسوولیت توسعه برنامه‌های مربوط به مواد مخدر را از قبیل جلب مساعدت‌های فنی و تجهیزاتی را بر عهده دارد ، بتواند به نحو مطلوب‌تری نقش خود را ایفاء کند ، چرا که تاکنون اقدامات عملی آن برای تامین نیازمندی‌های کشورهای همجوار افغانستان که بیشترین خسارات را متحمل می‌شوند، در حد وسعت و حجم خسارت در این کشورها نبوده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین پیشنهاد کرد تا به منظور جلب حداکثری مشارکت‌ ها ، از سیاسی کردن موضوع مواد مخدر پرهیز شود، چرا که نه تنها کمکی به حل سایر موضوعات نمی‌کند، بلکه موجب یاس نهادهای فعال در امر مبارزه با مواد مخدر می‌شود.

طاهری افزود: همچنین یافتن مکانیسمی برای تحقق تعهد کشورها در قالب بیانیه سیاسی و برنامه اقدام بر مبنای اصل مسوولیت مشترک، اصطلاح کشورهای کمک کننده که مشارکت و ایفای مسوولیت مشترک کشورها را تا حد کمک‌های ناچیز و غیرقابل تعهد تقلیل می‌دهد نیز باید با اصطلاح تعهدآوری دیگر جایگزین شود.

به گفته وی ضرورت مبنا قرار دادن بیانیه سیاسی، سه کنوانسیون اصلی مواد مخدر به عنوان چارچوب فعالیت‌ها و اقدامات کشورهای عضو و سازمان‌های تخصصی ذی‌ربط سازمان ملل متحد، تجربه چند سال گذشته و واقعیت موجود حاکی از ضرورت جلب مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همجوار افغانستان در برنامه ‌های توسعه و کشت جایگزین است، این در حالیست که استفاده از زبان، فرهنگ، تاریخ و جغرافیای مشترک، برنامه‌ها را اثر بخش‌تر می‌کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مشارکت در یک ساختار منطقه‌ای با اولویت کشورهای هم مرز با افغانستان از یکسو و کشورهای واقع در مسیر ترانزیت و مصرف کننده از سوی دیگر اعلام می‌کند.

طاهری در ادامه خبر داد: دستگاه‌های مقابله‌ای کشورمان در 24 ماه می 2010 میلادی موفق شدند تا مقدار 16 تن پیش ساز شیمیایی اسید کلراید را که در جنوب شرق آسیا بارگیری شده و مقصد آن افغانستان بود، کشف و ضبط کنند.

وی همچنین به همکاری سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر ایران و روسیه در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبادله اطلاعات و تجربیات، اشاره کرد.

ویکتور ایوانف ـ رییس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه ـ که ایران را یکی از طرف‌های کلیدی در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جهان خواند، در این کنفرانس مطبوعاتی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر دارد و اقدامات ایران در این زمینه قابل ستایش است.ایران با تلاش‌های خود سبب شده است تا از قاچاق بخشی از مواد مخدر در منطقه جلوگیری شود.

رییس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه خاطر نشان کرد: ایران نقش فزاینده در امر جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مبارزه با گروه‌های قاچاقچیان در منطقه دارد.

وی با اشاره به دیدارها و تماس‌های خود با سردار احمدی مقدم ـ رییس سازمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران ـ نیز گفت: ایران در حال حاضر، یک مرکز مهم مبادله اطلاعات و همکاری‌های منطقه‌ای است.

ایوانف قاچاق مواد مخدر را یک عامل مهم تهدید امنیتی و ژئوپلیتیک برای کشورها دانست و افزود: قاچاقچیان با استفاده از درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر، اقدامات سازمان یافته تدارک می‌بینند و با خرید سلاح به اقدامات خرابکارانه و تروریستی دست می‌زنند که لازمه مقابله با این گونه فعالیت‌های خرابکارانه گروه‌های سازمان یافته، تشریک مساعی جهانی است.

لازم به ذکر است، در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر مسکو ، روسا و مسوولان سازمان‌های مبارزه به مواد مخدر کشورهای مختلف، مقام‌ها و نمایندگانی از سازمان ملل، پیمان امنیت دسته جمعی، پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، سازمان همکاری‌های شانگ‌های و چند سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای دیگر، راه‌های مقابله با قاچاق مواد مخدر را مورد بررسی قرار دادند.

این در حالیست که قرار است، بزودی هیاتی از روسیه برای ادامه گفتگوها به ایران عزیمت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها