دیه‌گو از خودش، مشکلات یوونتوس و امیدهای برزیل می‌گوید

بازیکنان خلاق هرگز نمی‌میرند

دیه‌گو، فوتبالیست تکنیکی و کارساز برزیلی امسال از وردربرمن آلمان به یوونتوس رفت و در دل هواداران این تیم ایتالیایی امیدهای تازه‌ای شکل گرفت. با این حال، توقعات چندان برآورده نشده است و دیه‌گوی 25 ساله در بیشتر بازی‌ها نتوانسته همه قابلیت‌های خود را نشان دهد. آن هم به‌‌این خاطر بوده که تیمش بر اثر ضعف‌های مکرر مربی تازه برکنار شده چیرو فرارا، نتوانست آنچنان که شایسته است، ظاهر شود. دور نهایی جام جهانی 2010 که او به زعم خودش و کارشناسان، از حاضران قطعی آن خواهد بود، میدان جذابی پیش روی او خواهد بود و قرار هم نیست وضع گورخرهای تورین همان قدر بد بماند که اینک هست و شاید شکوفایی کامل او در تورین در فصل آینده یا اواخر همین فصل شکل گیرد. او در مصاحبه پیش رو، از این احتمال‌ها و امکانات و مسائل می‌گوید.
کد خبر: ۳۱۳۰۴۱

8 ماه پس از الحاق به یوونتوس و با نگاهی به ایام عضویتان در وردربرمن تفاوت‌های فوتبال ایتالیا و آلمان را در چه مواردی می‌بینید؟

در آلمان تیم‌ها کمتر تدافعی‌اند و همه به قصد گلزنی و پیروزی بازی می‌کنند. حال آن که در ایتالیا بجز در مواردی که روبه‌روی نامداران قرار می‌گیریم، دیگر رقبا با روشی دفاعی به میدان می‌آیند و هدفشان در درجه اول این است که نبازند، به همین سبب است که کار ما برای باز کردن خطوط دفاعی فشرده این تیم‌ها بسیار سخت می‌شود. زمین‌ها هم در ایتالیا بخوبی زمین‌ها در آلمان نیستند.

آیا در تاکتیک‌های یوونتوس و نوع بازی آن کاملا جا افتاده‌اید؟

فکر می‌کنم که این اتفاق افتاده باشد و از روال کار و فعالیت‌ها در این باشگاه تقریبا راضی هستم، اما وقتی یک تیم می‌بازد و در شرایط خوبی نیست، رضایت شخصی من فایده‌ای ندارد.

یووه، باشگاهی بسیار بزرگ است،‌ اما نتایج ما در این فصل چیزی نبوده که بر این گمانه‌زنی مهر تایید بزند و شایسته و در شأن باشگاه باشد. تیمی مثل یووه باید در اکثر هفته‌ها برنده و در بالای جدول باشد و اگر چنین نشده، بخشی از آن تقصیر ما بازیکن تیم است.

کدام فوتبالیست در ایتالیا بیشتر نظر شما را جلب کرده است؟

بدون شک جان لوییجی بوفون، سنگربان تیم‌مان در یووه چنین حالتی را داشته است. او نه فقط به لحاظ توانایی در داخل میدان ستودنی است بلکه در بیرون از میدان هم کاراکتری مثبت و قوی دارد و به دیگران کمک می‌کند. او از تمام امور تیم آگاهی دارد و شخصیتش باعث شده همه به او احترام بگذارند.

یووه در 43 ماه اخیر بسیار بد کار کرده است و حتی در یک مقطع زمانی در 11 بازی متوالی خود متحمل 8 شکست شد. این نتایج را چطور می‌توان پذیرفت؟

همان‌طور که قبلا گفتم، هر دستاوردی هم که من یا عضو دیگری از تیم یووه در این فصل به دست آورده باشیم، تحت‌الشعاع این نتایج بد قرار می‌گیرد. برای باخت‌های تیم ما می‌توان دلایلی را عنوان و ردیف کرد، اما فکر می‌کنم بحث و ایراد اصلی ما در مسائل تاکتیکی باشد. این تیم بد اداره و هدایت شده است. وقتی چند ماه پیش‌روی وب‌سایت شخصی‌ام انتقاداتی را در این زمینه نوشتم که مورد اعتراض سران باشگاه قرار گرفتم و وادار به عذرخواهی شدم.

به نظر من برخی تصمیم‌گیری‌های فنی یووه در این فصل و به اشتباه بد صورت پذیرفته است. البته ما بازیکنان تیم نیز نتوانسته‌ایم آنی باشیم که از ما انتظار می‌رفته است.

با این اوصاف کسب عنوان قهرمانی سریA طی فصل جاری رویایی دست نیافتنی خواهد بود.

بله، دیر شده است؛ اما با جبران آن می‌توانیم به حضوری خوش در لیگ اروپا (جام یوفای سابق) فکر و در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم. آنچه موجب تاسف خوردن است، این است که ما به لحاظ فنی در سطحی بالا هستیم و بازیکنان توانای متعددی داریم که متاسفانه از مهارت‌هایشان به‌درستی استفاده نشده است.

چیرو فرارا به اعتقاد همگان یک مربی کاملا ناموفق برای یووه بوده است و باید بسیار زودتر از اینها برکنار می‌شد.

او خصلت‌های مثبتی هم دارد، اما فکر می‌کنم برای هر مربی تازه‌واردی، کار در سریA بسیار سخت باشد؛ زیرا رقبا قوی و پرتلاش و بازی‌ها سنگین و بسته است و بسادگی و سرعت نمی‌توان در آنها نتیجه گرفت.

یوونتوس برخلاف میلان، رم و اینتر در سال‌های اخیر برزیلی‌های متعددی را در ترکیب خود نداشته‌اند و شما از معدود برزیلی‌های این باشگاه بوده‌اید. آیا این مساله، کار شما را دشوارتر و مسوولیت‌هایتان را بیشتر نکرده است؟

البته همراه با من «فیلیپه ملو» هم به تورین آمده است. این هموطن من نیز فوتبالیست سختکوشی است و از یک فصل پیشتر آمائوری هم در اینجا مستقر شده بود. فکر نمی‌کنم عدم رویکرد وسیع یووه به هموطنان من طی این مدت یک کار سازماندهی شده بوده و هدف خاصی را تعقیب کرده باشد، فقط شرایط آن پیش نیامده بود. تحت هر وضعیتی، من بر برزیلی بودن خودم افتخار می‌کنم و این‌که یکی از نماینده‌های بهترین تیم فوتبال ملی جهان در این باشگاه به حساب می‌آیم.

این موضوع در راهیابی شما به تیم اعزامی برزیل برای جام جهانی نوزدهم چه تاثیری خواهد داشت؟

جایگاه من در تیم ملی برزیل محفوظ است و ارتباطی با نحوه کار من و تیمم در این فصل ندارد. تا جام جهانی 2010 کمتر از 4 ماه مانده و دونگا (سرمربی تیم ملی برزیل)‌ انتخاب‌هایش را از قبل صورت داده و از حالا می‌داند چه کسانی را به آفریقای جنوبی خواهد برد، دست‌کم تا90 درصد گزینش‌هایش را صورت داده است. دونگا می‌داند که من و سایر کاندیداها چگونه بازی می‌کنیم و در چه زمینه‌ها و در کدام موارد و حیطه‌ها می‌تواند از ما استفاده کند.

یوونتوس امسال بد هدایت شده است و من قبلا هشدارهای لازم را در این خصوص داده بودم

او به من اعتماد و اعتقاد کامل دارد و همه ما امیدواریم نمایش‌هایی عالی در آفریقای جنوبی ارائه بدهیم و از مدعیان اصلی قهرمانی باشیم.

آیا از بازی‌هایی که تا به حال برای تیم ملی برزیل داشته‌‌اید، راضی هستید؟

من از هر فرصتی که برای بازی در تیم ملی برزیل به وجود آمده، ‌نهایت استفاده را برده‌ام و حتی در مسابقات فوتبال بازی‌های المپیک پکن نیز همین کار را برای تیم ملی امید کشورم انجام دادم و هیچ‌گاه به گونه‌ای نبوده که احساس کنم اسباب ناامیدی خودم و دیگران شده‌ام. برعکس دوران حضورم در سله سائو معمولا پربار بوده و در هر مرتبه جایگاه خودم را محکم‌تر و قدری رفیع‌تر کرده‌ام.

هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، تعداد هافبک‌های تهاجمی خلاق که تبدیل به مهاجم کاذب می‌شوند و معمولا شماره 10 را می‌پوشند، در این ورزش کمتر می‌شود و شما یکی از معدود نفرات کارآمد این پست در حال حاضر هستید. آیا فکر می‌کنید این مکان و پست و تعاریف موجود از آن در حال رنگ باختن است و اگر چنین است،‌ این پست چه آینده‌‌ای خواهد داشت؟

فکر نمی‌کنم این طور شده باشد. هرچقدر که یک بازیکن خوب و قوی باشد، بهتر می‌‌تواند بر معادلات و اجبارهایی از این دست فایق آید و اگر هم بنابر حذف پست و سلسله وظایفی از این قبیل باشد، می‌تواند با حضور و بازی‌های قوی خود، بر شرایط موجود غلبه کند و فضا را به شکل دلخواهش درآورد. شما چطور می‌توانید جلوی قابلیت‌های یک بازیکن قوی و برجسته را بگیرید، حال او در هر پستی هم که باشد، تو گویی چنین بازیکنی هرگز نمی‌میرد و قابلیت‌ها و کارآیی‌هایش همیشه مورد نیاز است. یک هافبک تهاجمی در هر لحظه باید سریع‌ترین و بهترین تصمیم‌ها را بگیرد و همیشه هوشیار و صددرصد آماده باشد و حتی قبل از دریافت توپ بداند که با آن، چه می‌خواهد بکند. یک شماره 10 باید بهترین درک‌کننده و سریع‌ترین مجری بازی باشد و اگر من واقعا چنین باشم، یک موهبت و افتخار برایم خواهد بود.

بازیکنانی را که در گذشته و حال تحسین کرده و می‌کنید، چه کسانی هستند؟

بازی‌های متعددی را در طول عمرم دیده و تعقیب یا در آن مشارکت کرده‌ام و در گذشته نزدیک کار رای و رونالدو را پسندیده‌ام. در عین حال هیچ‌گاه بازی‌ام را براساس یک فرد خاص تنظیم نکرده و از آن الگوی صرف نگرفته‌ام و تلاشم این نبوده که تبدیل به یک بازیکن دیگر بشوم و برعکس کوشیده‌ام روش‌های کاری خودم را دائما کامل‌تر و بهتر کنم. در میان فوتبالیست‌های برتر کنونی جهان هم لیونل مسی آرژانتینی واقعا عالی است و کارهایش برای من و دیگران، نکات دیدنی بسیاری را در بردارد.

مترجم: وصال روحانی/ منبع: / fifa.com فوریه 2010

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها