جام‌جم گزارش می‌دهد

نوسازی مدارس در انتظار بودجه بیشتر

تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس کشور در سال‌های اخیر به دلیل اختصاص اعتبارات ویژه، روند جدی‌تری به خود گرفته است، اما توقف تامین بودجه برای مقاوم‌سازی مدارس در لایحه بودجه 89 ، منجر به بروز نگرانی‌هایی برای ادامه بازسازی مدارس شده است، آموزش و پرورش در انتظار است تا شاید هفته آینده نمایندگان مجلس دراین‌باره تصمیم بگیرند.
کد خبر: ۳۱۰۹۳۴

رئیس کمیته آموزش و پرورش بتازگی ضمن اعلام بودجه پیشنهادی 11 میلیارد تومانی وزارت آموزش و پرورش در سال آینده، خبر داد که قانون مقاوم‌سازی مدارس پس از 4 سال اجرا، در بودجه سال 89 متوقف شده است.

علی کریمی فیروزجانی در گفتگو با خبرنگاران افزود: در بودجه پیشنهادی سال 89 ، هزینه‌های عمرانی آموزش و پرورش تا 250 میلیارد تومان کاهش یافته است.

این کاهش در حالی صورت می‌گیرد که آموزش و پرورش نزدیک به 700 مدرسه نیمه‌تمام دارد که زمان بهره‌برداری آنها مشخص نیست.

به گفته فیروزجانی، نمایندگان مجلس قرار است یکشنبه آینده درباره اختصاص 500 میلیارد تومان برای نوسازی مدارس در سال 89 اعلام نظر کنند؛ اما هنوز معلوم نیست همه نمایندگان نظری مثبت به این روند داشته باشند.

این در حالی است که مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش پیش از این گفته بود هنوز 2 درصد مدارس کشور به صورت دونوبته اداره می‌شود که برای حذف کامل این مدارس طبق برآوردها، آموزش و پرورش به حدود 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتظار برای 4 میلیارد دلار

رئیسی در مورد روند تخریب و بازسازی کلاس‌های درس طی 3 سال گذشته می‌گوید: از سال 85 تا 87 حدود 44 هزار کلاس درس در برنامه ساخت و احداث قرار گرفت.

در این سال‌ها قرار شد 132 هزار کلاس تخریبی و 126 هزار کلاس غیرمقاوم، استحکام‌سازی شود. برای این کار نیز پیش‌بینی شد براساس رای مثبت مجلس، 4 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به آموزش و پرورش اختصاص یابد.اما محمدحسین ترابی‌زاده، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس توضیح می‌دهد که تا پایان سال 88، تنها بخشی از اعتبار 4 میلیارد دلاری پرداخت شده و آموزش و پرورش در این مورد با مشکل روبه‌روست.

ترابی‌زاده می‌گوید: تاکنون 34 درصد اعتبار مورد نیاز ما که چیزی حدود 7000 میلیارد تومان است از‌سوی دولت پرداخت شده و ما همچنان امیدواریم با توجه به تاکید قانون برنامه پنجم توسعه، توجه ویژه به بحث بازسازی و نوسازی مدارس صورت گیرد.

براساس این گزارش، بودجه سال 88 وزارت آموزش و پرورش با کاهش 450 میلیارد تومانی روبه‌رو بوده و همین امر بر سرعت و کیفیت عملکرد بخش عمرانی این وزارتخانه در سال جاری تاثیر گذاشته است.

28 هزار مدرسه آسیب‌پذیر در برابر زلزله

عبدالرضا سروقد مقدم، رئیس پژوهشکده سازه پژوهشگاه زلزله در گفتگو با خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی (میراث آریا)‌ از وجود 28 هزار مدرسه از مجموع حدود 118 هزار مدرسه در کشور خبر می‌دهد که در برابر زلزله آسیب‌پذیرند.

به گفته این کارشناس، حدود 80 درصد مدارسی که به روش سنتی ساخته شده‌اند، در دوره بازگشت زلزله که مبنای طرح ساختمان‌ها در زلزله‌شناسی است، حدود 70 تا 75 درصد تخریب می‌شوند.

سروقد‌مقدم پیشینه بهسازی لرزه‌ای را در سازمان‌های مختلف به سال 81 مربوط می‌داند که براساس دستور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت، سازمان‌های دولتی موظف به بهسازی لرزه‌ای شدند.

وی عملکرد سازمان نوسازی مدارس را با وجود موانع متعدد، برای بازسازی و استحکام‌سازی ساختمان‌های مدارس مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این سازمان فرهنگ مقاوم‌سازی را با توجه به انتقادهای موجود در کشور به پیش برد و زیرساخت‌های مقاوم‌سازی را آماده کرد.

اما به نظر می‌رسد کاهش اعتبارات مقاوم‌سازی در سال آینده، بخش عمرانی آموزش و پرورش را با چالش روبه‌رو کند؛ بخصوص این که معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس خبر می‌دهد که این سازمان هنوز با 1300 میلیارد تومان کسری اعتبارات روبه‌روست.

محرم‌سازی؛ طرحی مفید اما مهجور

هرچند طرح محرم‌سازی مدارس دخترانه، یکی از طرح‌های اولویت‌دار آموزش و پرورش است، اما تاکنون تنها 10 درصد از 43 هزار مدرسه دخترانه مشمول این طرح شده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به کاهش اعتبارات عمرانی، این طرح از کانون توجه مسوولان خارج شود؛ چرا که به گفته مهری سویزی، مدیرکل دفتر زنان آموزش و پرورش، محرم‌سازی هر مدرسه دست کم 20 میلیون تومان اعتبار می‌خواهد.

در این زمینه، وزارت آموزش و پرورش درصدد است با برگزاری همایش «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» در ماه آینده به فراخوان دانشجویان و استادان معماری بپردازد و بهترین طرح‌های آنان را در ساخت و احداث مدارس جدید استفاده کند، اما اجرایی شدن طرح‌های نو نیاز به تامین اعتبار دارد؛ این چیزی است که سال آینده آموزش و پرورش با کمبود آن روبه‌روست.

همچنین نبود سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب در بسیاری از کلاس‌های درس، وجود مدارسی با کاربری‌ های غیرآموزشی، مدارس قلع‌و‌قمعی و استیجاری، تجهیزات نامناسب رفاهی مثل میز و نیمکت مناسب در برخی مدارس و... از جمله چالش‌های پیش روی وزارت آموزش و پرورش در بخش عمرانی است.

به هر حال، اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس را می‌توان جزو طرح‌های موفق این وزارتخانه خواند، حتی مسوولان این وزارتخانه با نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی جدید در مدارس تازه تاسیس، جمع‌آوری مدارس کپری ، احداث مدارس جدید با تعهد 733 میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز و... کوشیدند تا کسری اعتبارات وزارتخانه، مانع اجرای طرح‌های نو نباشد، بویژه این که اعتبارات مدرسه‌سازی در 4 سال اخیر، 3 برابر رشد داشته است، اما با پیشنهاد 250 میلیارد تومان برای این بخش در سال جدید، بودجه توسعه و تجهیز مدارس در سال 89 به نصف بودجه مدرسه‌سازی در سال 83 خواهد رسید و این یعنی نگرانی مسوولان این حوزه که این روزها در انتظار تصمیم مجلس و توجه ویژه نمایندگان به مقاوم‌سازی و احداث مدارس هستند.

کتایون مصری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها