با هدف مقابله با اثرات احتمالی هدفمند کردن یارانه‌ها صورت می‌گیرد

ذخیره‌سازی بی‌سابقه

در حالی که نگرانی‌های کارشناسی از اثرات تورمی هدفمند کردن یارانه‌ها در آستانه اجرایی شدن آن افزایش یافته است خبر می‌رسد وزارت بازرگانی بی‌سابقه‌ترین ذخیره‌سازی کالا را برای مقابله با اثرات تورم روانی این طرح انجام داده است.
کد خبر: ۳۱۰۹۳۱

به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان اقتصادی از همان زمانی که ایده هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت مطرح شد از سکته تورمی و بویژه تورم انتظاری در بخش مصرف‌کننده، ناشی از حذف یارانه‌ها سخن گفتند. به زعم آنان با حذف یارانه‌ها در برخی بخش‌ها، این نگرانی در برخی آحاد جامعه درباره کمبود برخی کالاهای اساسی پدید می‌آید و این امر ممکن است به طور روانی باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شود.

از سوی دیگر حذف برخی یارانه‌هایی که به تولیدکنندگان تعلق گرفت ‌به ویژه در بخش انرژی ممکن است باعث کاهش تولید آنان و دامن زدن به کمبود کالا در بازار شود. حال اگر به این معادلات اقتصادی سودجویی از طریق احتکار کالا از سوی برخی افراد اضافه شود، ممکن است بازار کالاهای اساسی سکته قیمتی تورمی را شاهد باشد.

این گزارش می‌افزاید: به دنبال طرح این نگرانی‌ها، کارشناسان اقتصادی از دولت خواستند که تضمین‌های قابل اعتمادی را برای مقابله با این سکته تورمی ارائه داده و به طور مشخص و روشن اشاره کند که با چه ابزاری و چگونه می‌خواهد با شوک قیمتی ناشی از حذف یارانه‌ها مقابله کند. ظاهرا وزارت بازرگانی نیز با عنایت به این امر، تمهیداتی را اندیشیده که محمدصادق مفتح، معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی در گفتگو با «جام‌جم» به گوشه‌ای از آن اشاره کرده است.

ظاهرا وزارت بازرگانی درصدد است با واردات و ذخیره‌سازی گسترده کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به استقبال اجرای هدفمندی یارانه‌ها برود.

مکانیسم اجرایی این راه‌حل این گونه است که در صورت ایجاد سکته قیمتی، وزارت بازرگانی بلافاصله درهای انبار کالا را به روی بازار باز کرده و کالاها را به وفور از طریق عرضه مستقیم یا همکاری با واحدهای صنفی که اصناف مشخص کرده‌اند، در سطح بازار توزیع کند.

در این صورت مردم وقتی ببینند که انواع کالاها به وفور در بازار وجود دارد، نگرانی‌شان که عامل دامن زدن به تورم انتظاری و روانی است، فروکش کرده و دست از خرید بی‌ضابطه و انبار کردن کالا خواهند کشید و به این ترتیب پس از یک دوره کوتاه، قیمت‌ها سیر عادی خود را از سر می‌گیرند.

بی‌سابقه‌ترین ذخیره‌سازی کالا

در همین باره معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی گفت: بی‌سابقه‌ترین ذخیره‌سازی کشور برای مقابله با اثرات روانی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور انجام شده است.

محمدصادق مفتح روز گذشته در گفتگو با خبرنگار جام‌جم افزود: در بحث ذخیره‌سازی تناژ کلی کالاهای حساس و مورد نیاز کشور و مباشرینی که باید کار ذخیره‌سازی را انجام دهند، از یک سال پیش مشخص شده است و آن دسته از گروه کالاهایی که پیش‌بینی می‌شد در موج روانی ناشی از نگرانی مردم از افزایش قیمت‌ها و عملکرد افراد سودجو دچار کمبود عرضه مصنوعی شود، به مقدار کافی ذخیره‌سازی شده است که در صورت نیاز به قیمت واقعی و تمام شده به مردم عرضه شود.

وی افزود: تناژ مورد نیاز کالا مشخص و توسط تشکل‌های تولید و توزیعی و همچنین مباشرین از داخل و خارج تامین و ذخیره شده است تا در زمانی که عده‌ای سودجو بخواهند بازار را مدیریت کنند، با تزریق آن به بازار آن هم به قیمت واقعی نه یارانه‌ای در بازار تعادل ایجاد کنیم.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به این‌که با پیش‌بینی تامین و ذخیره‌سازی بسیاری از کالاهای مهم و حساس، افزایش قیمتی در این کالاها با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها نخواهیم داشت، گفت: با استقبال و آمادگی خوبی که تشکل‌های تولیدی و توزیعی داشته‌اند، دوره پنجساله اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را بخوبی سپری خواهیم کرد.

عرضه گوشت گرم در ایام عید

مفتح همچنین درباره وضعیت بازار مرغ بخصوص با نزدیک شدن به ایام عید گفت: در بازار مرغ با هماهنگی‌ای که میان چرخه تولید و توزیع ایجاد کرده‌ایم، مشکلی در عرضه نخواهیم داشت.

وی افزود: نیاز ماهانه مردم 120 هزار تن گوشت مرغ است که با توجه به ظرفیت‌سازی‌هایی که شده، صنعت مرغداری ما توان تولید بیش از نیاز مصرفی داخل را دارد که می‌توان با توجه به تولید صنعتی این محصول و مشخص بودن نیاز مصرف داخلی، تولید را در یک خط مستقیم ادامه داد.

معاون وزیر بازرگانی گفت: برای جلوگیری از نوسانات قیمت، ایجاد هماهنگی بین ‌حلقه‌های مختلف تولید و توزیع را آغاز و تشکل‌های تولیدی و توزیعی را متعهد کرده‌ایم. هم‌اکنون تشکل‌های تولیدی و توزیعی در حال امضای تفاهمنامه هستند که این کار زیر نظر سازمان بازرگانی انجام می‌شود که براساس این تفاهمنامه‌ها، تشکل‌های تولیدی بدون هیچ دغدغه‌ای براساس سفارش تشکل‌های توزیعی و صنوف تولید می‌کنند و سازمان‌های بازرگانی نیز ضمانت انجام کار را به عهده دارند.

مفتح با اشاره به این که برای عید امسال توزیع گوشت گرم برنامه‌ریزی شده است، گفت: با توجه به جوجه‌ریزی بسیار خوبی که انجام شده است، اواخر اسفندماه تولید گوشت مرغ به بیش از 150 هزار تن افزایش خواهد یافت. به گفته وی، امسال برای ایام عید سهمیه گوشت کارمندان، کارگران و نیروهای مسلح نیز به صورت گرم توزیع می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی گفت: با توافقی که با تشکل‌های تولیدی صورت گرفته در 6 5 ماه آینده به توان صادراتی دست خواهیم یافت و می‌توانیم بخشی از نیاز کشورهای همسایه به مرغ را با افزایش تولید داخلی تامین کنیم.

سیر کاهش قیمت گوشت گوسفند

مفتح درباره تولید گوشت قرمز نیز گفت: با پشت سر گذاشتن یک سال خشکسالی که منجر به کشتار بسیاری از دام‌ها شد، امسال به دلیل بهبود وضعیت مراتع، عرضه دام به کشتارگاه‌ها کاهش یافت و منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز شد؛ اما به دلیل بازسازی دوباره گله‌ها، از اسفند با عرضه زیاد دام اعم از گوساله و گوسفند مواجه خواهیم شد.

وی افزود: البته در این مدت گذرا که بازار با کاهش عرضه دام از سوی دامداران مواجه شده بود، اقدام به واردات دام زنده اعم از گوساله و گوسفند از کشورهای همجوار کردیم و با کشتار 100 راس گوساله در تهران و توزیع گوشت گرم در بازار به تنظیم بازار دست یافتیم. با این حال در مورد گوشت گوسفند هنوز قیمت‌‌ها بالاست و امیدواریم سیر کاهشی قیمت آن آغاز شود.

مشروح این گفتگو بزودی در «جام‌جم» به چاپ می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها