به طور طبیعی با افزایش سن و تغییر ساختار معدنی مینا، رنگ دندان‌ها تیره‌تر می‌شود. دندان‌ها همچنین در اثر رنگدانه‌های باکتری‌ها، تنباکو و مواد غذایی رنگ می‌گیرند. علاوه بر این، مصرف زیاد فلوراید خوراکی و آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین در دوران کودکی، می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان شود. سفید کردن دندان‌ها در محدوده توانایی دندانپزشک عمومی و بویژه دندانپزشک متخصص ترمیمی می‌باشد. به طور کلی میزان موفقیت این روش در مورد دندان‌های با رنگ زرد روشن بیشترین و دندان‌های با رنگ خاکستری کمترین می‌باشد. سفید کردن دندان‌ها را می‌توان در خانه توسط خود فرد یا توسط دندانپزشک انجام داد.
کد خبر: ۳۰۳۸۲۰

 شایع‌ترین روش مورد استفاده، مصرف ژل‌های حاوی ترکیبات پراکساید می‌باشد که با اکسید کردن رنگدانه‌های موجود، دندان‌ها را سفیدتر می‌کنند. استفاده از ژل‌ها در خانه به معنی مصرف خودسرانه آنها نیست و مصرف آنها هم بایستی تحت‌نظر دندانپزشک انجام شود. این‌گونه ژل‌ها در حامل‌های پلاستیکی قرار داده شده و به مدت یک تا دو هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. در روش دیگر دندانپزشک می‌تواند در مطب با استفاده از ژل‌هایی با غلظت بیشتر پراکساید و در مواردی استفاده از لیزر برای تسریع فرآیند، دندان‌ها را در یک تا 3 جلسه سفید کند.بعد از سفیدتر شدن دندان‌های طبیعی، به علت عدم تغییر رنگ مواد ترمیمی همرنگ دندان و روکش‌های دندانی توسط مواد سفیدکننده، موجب عدم همخوانی رنگ آنها و دندان‌های مجاور شده و ممکن است نیاز به تعویض آنها وجود داشته باشد. فرآیند سفید کردن دندان‌ها می‌تواند موجب عوارضی مانند حساسیت دندان‌ها و صدمه به لثه گردد. خوشبختانه عموما این حساسیت‌ها شدید نبوده و بعد از اتمام درمان به خودی خود بر طرف می‌شوند.

از روش‌های دیگر سفید کردن دندان‌ها سفید کردن داخلی (قرار دادن مواد در داخل دندان) است. این روش برای سفید کردن یک دندان خاص که در اثر عصب‌کشی یا ضربه تغییر رنگ داده است به کار می‌رود و در صورت انجام نادرست می‌تواند باعث تحلیل ریشه دندان شود. به طور کلی همه خمیر دندان‌ها از طریق برداشت رنگدانه‌ها تا حدی موجب سفید کردن دندان‌ها می‌شوند، اما خمیر دندان‌های سفیدکننده به علت داشتن مواد ساینده بیشتر، دندان‌ها را سریع‌تر سفید می‌کنند که از آنها نیز باید تحت نظر دندانپزشک و تنها برای مدت‌ کوتاهی استفاده کرد.

دکتر مجید حیدرپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها