هپاتیت از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در آن کبد بشدت درگیر می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که به واسطه بروز هپاتیت ایجاد می‌شود سیروز کبدی است. سیروز کبدی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کبدی محسوب می‌شود. در واقع، این بیماری نوعی بیماری مزمن کبدی است که براثر تخریب تدریجی بافت کبد در طول زمان ایجاد می‌گردد. به دلیل این آسیب طولانی مدت وارد آمده به کبد، بافت‌های اسکار به آهستگی جایگزین بافت طبیعی کبد شده و جریان خون کبدی را کاهش می‌دهد. با از دست بافت طبیعی کبد و نیز تولید پروتئین و سایر مواد تولید شده توسط کبد متوقف می‌شوند.
کد خبر: ۳۰۱۱۹۶

علائم سیروز کبدی بسته بشدت آن متفاوت است. در موارد خفیف هیچ‌گونه علائمی مشاهده نمی‌شود. ولی معمول‌ترین علائمی که در این بیماری قابل مشاهده‌اند عبارتند از: عملکرد عصبی غیرطبیعی، تجمع مایعات در شکم، بزرگ شدن سینه‌ها در مردان، سرفه یا استفراغ خون، بزرگی کبد و طحال،‌ انحنای انگشتان، سنگ صفرا، خارش، کاهش موها، زردی، نقص عملکرد کلیه، تحلیل رفتن عضلات، کاهش اشتها، افزایش فشار خون سیاهرگی، قرمزی کف دست‌ها، ضعف و کاهش وزن. البته این علائم در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است این علائم با سایر مشکلات پزشکی شباهت داشته باشند که حتما باید در صورت مشاهده آنها با یک متخصص مشورت کرد.

دلایل بروز سیروز کبدی بسیار گسترده است ولی معمول‌ترین علت بروز آن مصرف بیش از حد الکل است. سایر دلایل عبارتند از: هپاتیت و سایر ویروس‌ها، مصرف برخی داروها، مواجهه با برخی مواد شیمیایی، بیماری‌های خودایمنی، موانع جریان یافتن خون از کبد، اختلال قلبی و عروقی خون، دیابت، سوءتغذیه و انباشتگی بالای مس و آهن در بدن به صورت ژنتیکی.

درمانی که در خصوص سیروز کبدی صورت می‌گیرد شامل از بین بردن علل اصلی ایجاد بیماری به منظور جلوگیری از آسیب‌های بعدی و جلوگیری و درمان اختلالات است. ولی به طور کلی پزشک درمان مورد نظر را بر طبق سلامت کلی و تاریخچه پزشکی فرد، گستره بیماری،‌تحمل فرد در مقابل داروها و روش‌های درمانی تعیین می‌کند. بسته به علت ایجاد کننده سیروز، بیمار باید از عادات و مصرف داروهایی که آسیب بیشتری را به کبد وارد می‌کند پرهیز کند. در نخستین گام پس از تشخیص سیروز کبدی، در صورت مصرف الکل، آن را کاملا قطع کنید در صورت مصرف هر گونه دارویی شامل داروهای غیرتجویزی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن،‌پزشک را مطلع کنید و بدن خود را در مقابل هپاتیتB و آنفلوآنزا واکسینه کنید. رعایت این نکات اولیه می‌تواند در پیشگیری و آسیب‌های بیشتر وارده به کبد نقش بسزایی داشته باشد. درمان‌های بعدی که در این زمینه صورت می‌گیرد شامل بررسی وضعیت بیماری و تلاش جهت پیشگیری و درمان علائم بیماری است. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در سیروز کبدی گریبانگیر بیمار می‌شود تجمع مایعات در شکم است که در صورت عدم کنترل آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. رعایت یک رژیم غذایی کم سدیم می‌تواند کمک زیادی به کاهش تجمع مایعات در شکم کند. اما در کنار آن رعایت برخی نکات حائز اهمیت است: 1 مصرف داروهای ادرارآور تجویزی توسط پزشک می‌تواند به کاهش تجمع مایعات داخل شکم کمک کند. 2 در موارد شدید و در صورتی که داروهای ادرارآور موثر واقع نشوند، پزشک می‌تواند از روشی استفاده کند که در آن با تزریق سوزنی از راه دیواره شکمی مایعات جمع شده در ناحیه شکم را خارج می‌کند. 3 در صورت بروز عفونت باکتریایی ناشی از تجمع مایعات در شکم از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

از دیگر موارد شایع در سیروز کبدی خونریزی سیاهرگ‌های متسع شده است. در صورت بروز چنین مشکلی از مصرف آسپرین جدا خودداری کنید. مصرف داروهای مسدودکننده گیرنده بتا خطر این گونه خونریزی‌های ناشی از فشار خون سیاهرگی و خطر خونریزی‌های بعدی را کم می‌کند. استفاده از داروهای مسدودکننده رگ هم خطر این‌گونه خونریزی‌های ناشی از فشار خون سیاهرگی و خطر خونریزی‌های بعدی را کم می‌کند. استفاده از داروهای مسدودکننده رگ هم در درمان خونریزی‌های ناگهانی موثر بوده و خونریزی عروق سیاهرگی را کاهش می‌دهد. یک روش موقتی هم در این مشکل گذاشتن بالون داخل معده است. پزشک با وارد و باد کردن یک بالون در داخل معده بیمار باعث توقف خونریزی می‌شود. تغییرات عملکرد ذهنی هم که یکی از پیامدهای سیروز کبدی است با دارو و رژیم غذایی درمان‌پذیر است. کاهش مصرف پروتئین در رژیم غذایی و پرهیز از داروهای مسکن مانند قرص‌های خواب‌آور و داروهای مخدر می‌تواند وضعیت بیمار را بهبود بخشد. اما نهایتا با گسترش بیماری و افزایش نارسایی کبد، ممکن است بیمار نیاز به پیوند کبد پیدا کند. این راه‌حل در آخرین مرحله بیماری کبد توصیه می‌شود که کبد به کلی عملکرد خود را از دست داده و جان بیمار به خطر می‌افتد.

این‌گونه بیماران بهتر است بیشتر از گوشت سفید و غذاهای نشاسته‌ای استفاده کنند و از مصرف غذاهای نمک‌دار پرهیز کنند. مصرف میوه و سبزیجات تازه و مولتی ویتامین و کلسیم طبق نظر پزشک بسیار مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها