از امروز و در قالب بزرگ‌ترین نمایشگاه آثار نقاشی این هنرمند صورت می‌گیرد

نمایش عاشقانه‌های رنگی سهراب سپهری در تهران

گروه فرهنگ و هنر: تمام عاشقانه‌های رنگی سهراب سپهری در قالب تابلوی‌های نقاشی از امروز در موزه هنرهای معاصر تهران به تماشا در می‌آید تا پس از پایان این نمایشگاه، شناسنامه جهانی آثار وی نیز تهیه شود. به گزارش خبرنگار ما، در کنار این نمایشگاه که با عنوان «روزنه‌ای به رنگ» برگزار می‌شود، قرار است همایش «بررسی شعر و اندیشه‌های ادبی و هنری» این شاعر و نقاش نیز برگزار شود. نمایش عکس‌هایی از آرشیو شخصی خانواده سپهری از دوران مختلف زندگی این هنرمند که تاکنون به نمایش در نیامده‌اند همراه وسایل شخصی سهراب سپهری از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.
کد خبر: ۲۹۷۶۰۸

محمود شالویی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی روز گذشته در نشستی که به همین منظور در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد سهراب سپهری را هنرمندی فرازمانی دانست که حق بزرگی بر گردن تک تک ایرانیان امروز دارد و تاکنون بسیاری از جنبه‌های کاری و شخصیتی وی پنهان مانده است. شالویی در ادامه صحبت‌های خود سپهری را از سردمداران هنر معاصر ایران دانست که تأثیر شعر و نقاشی او بر فرهنگ و هنر ایران زمین بر کسی پوشیده نیست.

شالویی با اشاره به این‌که اکنون اندیشه آثار سهراب سپهری چه در حوزه ادبیات و چه حوزه نقاشی جهانی شده است، گفت: زمانی که زمزمه‌های برگزاری چنین نمایشگاهی در این ابعاد و وسعت مطرح شد، خیلی از هنرمندان و محققان به کمک ما آمدند و حتی در عرصه‌های بین‌المللی نیز هنرمندان مقیم سایر کشورها با هزینه شخصی خودشان آثار این هنرمند را برای ما فرستادند.

نمایشگاه روزنه‌ای به رنگ قرار است در دو بخش «مروری بر نقاشی‌های سهراب سپهری» و «همایش بررسی شعر و اندیشه‌های ادبی و هنری سهراب برگزار ‌شود و به گفته شالویی هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه تهیه شناسنامه جهانی آثار نقاشی این هنرمند است. بر همین اساس 113 اثر از طرح‌ها و نقاشی‌های این هنرمند که برخی از آنها تاکنون به نمایش در نیامده‌اند از کلکسیون‌های شخصی از سراسر جهان این روزها به میهمانی موزه هنرهای معاصر تهران آمده است تا شاید دلیلی بر این مدعا باشد.

اما این نمایشگاه اولین نمایشگاهی در مورد بررسی آثار و اندیشه‌های سهراب سپهری نیست، زیرا حدود 10 سال پیش نمایشگاه دیگری از آثار سهراب در کنار دو هنرمند دیگر برپا شد، اما این نمایشگاه آثار تازه‌تری همراه دارد که از گنجینه موزه هنرهای معاصر، موزه کرمان، کاشان و آثار گالری و مجموعه‌داران خصوصی به امانت گرفته شده است.

اسماعیل‌آذر، دبیر بخش همایش ادبی سهراب نیز در این نشست از دعوت از نزدیک‌ترین افراد به این هنرمند برای بررسی ابعاد مختلف شخصیتی او در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و گفت: در این همایش سعی کرده‌ایم تا از اهالی سپهری و کسانی که با اندیشه‌های این هنرمند نزدیکی دارند دعوت کنیم. این افراد کسانی هستند که با خلق ‌و خوی و آثار سهراب آشنا هستند و در دو حوزه ادبیات تطبیقی و تأثیر سهراب از شاعران دیگری همچون نیما، فریدون تبلوری، فریدون مشیری و غیره سخن می‌گویند.

قرار است تا پیش از پایان نمایشگاه دو کتاب منتشر کنیم که یکی از آنها دربرگیرنده نقاشی‌های این نمایشگاه است و جلد دوم کتاب مربوط به سخنرانی‌های همایش ادبی این برنامه می‌شود. همچنین هفته فیلمی نیز با نمایش فیلم‌های مستند مربوط به سهراب سپهری برپا خواهد شد که تاکنون بیش از 10 حلقه فیلم برای این برنامه تهیه شده است.

یعقوب امدادیان، دبیر بخش نقاشی‌های سهراب سپهری نیز در این نشست با ابراز تاسف از این‌که تاکنون تعداد واقعی آثار نقاشی سهراب سپهری مشخص نشده است، گفت اما ما تلاش داریم تا با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی، شناسنامه‌ای دقیق از آثار هنری سهراب سپهری تهیه کنیم.

به گفته او در این نمایشگاه در کنار نقاشی‌های رنگ روغن و آبرنگ این هنرمند،یک گالری اختصاص به طراحی‌های سهراب و یک بخش نیز اختصاص به آثار دوران ابتدایی و شروع فعالیت هنری سپهری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها