به مدت 8 روز در تهران

دانشجویان به عروسک‌ها جان می‌بخشند

گروه فرهنگ و هنر: همزمان با آغاز یازدهمین دوره‌ جشنواره‌ تئاتر عروسکی دانشجویان از دیروز، عروسک‌های نمایشی جان تازه می‌گیرند. یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان که از دیروز آغاز شده و تا 14 آذر ادامه خواهد داشت، بعد از یک سال تعطیلی امیدهای تازه‌ای را برای شکوفایی این عرصه نمایشی پدید آورده است.
کد خبر: ۲۹۷۳۶۸

بر اساس برنامه اعلام شده این جشنواره، امروز چند نمایش در تالارهای هنر، فرهنگسرای نیاوران و چند سالن دانشگاهی اجرا می‌شوند که از آن میان باید به جادوگر شهر زمرد به نویسندگی کیومرث قنبری‌آذر و با کارگردانی سروناز نانکلی اشاره کرد که در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود. داستان این نمایش عروسکی، درباره دخترکوچک روستایی است که از زندگی یکنواختش خسته شده و به فکر رفتن است.

از اتفاق‌های خوب این دوره از جشنواره، برپایی نمایشگاه عکس‌ها، پوسترها و ماسک‌های عروسکی است که از امروز در خانه هنرمندان برپا می‌شود. دراین نمایشگاه بیش از 50 اثر پوستر و ماسک و60 عکس در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته خواهد شد و درپایان به بهترین آثار جوایزی اهدا می‌شود.

سطح کیفی آثار

در ارتباط با سطح کیفی آثار جشنواره امسال، زهره بهروزی‌نیا، بازبین بخش صحنه‌ای این رویداد هنری در گفتگو با ما می‌گوید: از آنجا که به صورت مستمر در 3 دوره جشنواره بازبین بوده‌ام، تاکید می‌کنم که امسال سطح کیفی آثار نسبت به دوره‌های پیش بسیار پیشرفت داشته است و نباید فرصت دیدن آثار را از دست داد.

وی برگزاری بین‌المللی جشنواره تئاتر عروسکی را اقدامی مفید می‌داند و می‌افزاید: به دلیل محدودیت‌های نمایشگران عروسکی و آشنایی کمتر این گروه‌ها با آثار بین‌المللی، این جشنواره فرصت مغتنمی است که گروه‌های دانشجویی با آثار بین‌المللی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

با این حال از آنجا که ایران کشوری باستانی است و در آن نمایش عروسکی پیشینه‌ای کهن دارد و شیوه‌ها و شخصیت‌های عروسکی بسیاری را به جهان هنر معرفی کرده است، وضعیت امروز نمایش عروسکی ما چندان قابل قبول نیست. نواحی گوناگون و متنوع ایران چون گیلان، مازندران، آذربایجان، خراسان، کردستان و... از دیرباز شاهد مراسم وآیین‌های گوناگون بوده است که در آنها عروسک‌ها نقشی پررنگ داشته‌اند، همین گذشته پربار می‌تواند بهترین پشتوانه تئاتر عروسکی کشور باشد.

زیربنا‌های تئاتر عروسکی کشور

در همین ارتباط، بهروز غریب پور تاکید می‌کند: ادبیات کهن فارسی، فرهنگ عامه 4 گوشه ایران زمین که بسیار پربار و گسترده است و آیین‌های باستانی که در آنها عروسک‌ها به بازی گرفته می‌شده‌اند، همه امروز باید در خدمت نمایش عروسکی کشور درآیند و آن را بارور سازند.

کارگردان اپراهای عروسکی عاشورا و رستم و سهراب ادامه می‌دهد: مشکل دیگر تئاتر عروسکی ایران این است که بخش وسیعی از مردم و حتی بسیاری از مسوولان فرهنگی فکر می‌کنند مخاطب نمایش عروسکی فقط کودکان هستند که این تصوری غلط است.

منصور خلج، کارشناس حوزه نمایش کودک و نوجوان و مدرس دانشگاه هم در این راستا می‌گوید: متاسفانه در عرصه نمایش‌های عروسکی کودکان و نوجوانان کمبودهای بسیاری وجود دارد که از جمله باید به کمبود سالن‌های مناسب با این گونه نمایشی، کمبود بودجه و بی‌علاقگی دانشجویان به این رشته هنری اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها