ساخت ‌شیشه‌های ‌‌هوشمند با استفاده‌‌ از‌ فناوری ‌نانو در‌ کشور

امروزه به منظور استفاده هر چه بیشتر از نور خورشید و اجرای برخی ایده‌های نو در معماری، سطح وسیعی از ساختمان را با شیشه می‌پوشانند، بنابراین پنجره‌ها نقش اصلی را در کنترل نور ورودی به داخل ساختمان و میزان انرژی مورد نیاز ایفا می‌کنند. در این شرایط، امکان حفظ گرما یا سرمای محیطی مناسب و ذخیره‌سازی معقول انرژی همراه با تامین میزان نور دلخواه با مشکلاتی همراه می‌شود.
کد خبر: ۲۹۶۵۱۴

گروه پژوهشی نانو الکترونیک جهاد دانشگاهی واحد خواجه‌نصیرالدین طوسی که فعالیت خود را از سال 1385 و با هدف توسعه و پیشبرد فناوری نانو در کشور و تجاری‌سازی نتایج پژوهشی در این حوزه‌ و رفع نیاز کشور و صنعت آغاز کرده است بتازگی به سرپرستی هوشنگ شریفی، مسوول آزمایشگاه برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت شیشه‌های هوشمند با استفاده از فناوری نانو شد.

گفتگوی «جام‌جم» را در این خصوص بخوانید.

شیشه‌های هوشمند چه نوع شیشه‌هایی هستند؟

شیشه‌های هوشمند به عنوان نسل آینده شیشه‌ها هستند. امروزه کاربرد شیشه‌های هوشمند تنها به کاهش اتلاف انرژی محدود نمی‌شود؛ بلکه شیشه‌های طیف گزین (بی‌نیاز از پرده) که شخص به میزان دلخواه می‌تواند شدت نور، درخشندگی خورشید و گرمای عبوری از آن را کنترل کند و خواص ذخیره‌سازی انرژی را هم داشته باشد، در سراسر دنیا بشدت مورد توجه قرار گرفته‌اند و هم‌اکنون در چند کشور پیشرفته صنعتی در صنایع ساختمانی و خودرویی استفاده می‌شود.

درباره خصوصیات این طرح توضیح می‌دهید؟

پنجره‌های هوشمند ساخته شده در این واحد تحقیقاتی، علاوه بر خاصیت ذخیره سازی انرژی که تا 40درصد از اتلاف انرژی در ساختمان‌ جلوگیری می‌کنند این امکان را می‌دهند که بتوان وضعیت شیشه را از حالت کاملا شفاف به حالت کاملا مات با 100 درصد اختفاء تغییر داد.

قابلیت‌های این شیشه‌ها چیست؟

از قابلیت‌های شیشه‌های هوشمند (SMART GLASS) امکان تغییر میزان شفافیت و رنگ شیشه است که می‌تواند در کنترل شدت نور و کاهش تلفات انرژی نقش موثری ایفا کند و بدین‌ترتیب باعث کاهش ورود اشعه ماورای‌ بنفش به محیط می‌شود و از عوارض تخریبی آن بر پوست بدن و لوازم منزل جلوگیری ‌می‌کند و بعلاوه نیاز به پرده و لوازم جانبی آن در ساختمان برطرف می‌شود.

کاربرد این شیشه‌ها چیست؟

از کاربرد این شیشه‌ها می‌توان به پنجره‌ها، دیوارها و سقف‌های شیشه‌ای در ساختمان‌های تجاری، اداری، دانشگاه‌ها، اتاق‌های نمایش، مغازه‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های انتظار، سالن‌های کنفرانس، اتاق‌های جلسات، مطب‌ها، اتاق‌های جراحی، پنجره‌ها و شیشه‌های انواع خودرو، گلخانه‌های شیشه‌ای، پله‌ها و راه پله‌های شیشه‌‌ای و... اشاره کرد.

درباره پنجره‌های قابل کنترل توضیح می‌دهید؟

پنجره‌های قابل کنترل در مدل‌های الکتروکرومیک کریستال مایع هستند. پنجره‌های الکتروکرومیک، پنجره‌ای با یک لایه نشانی الکتروکرومیک است که می‌تواند به صورت الکترونیکی میزان گرما و نور عبوری را کنترل کند تا بتوان در روزهای گرم آفتابی با تیره کردن آن، شدت نور خیره‌کننده و گرمای ورودی به ساختمان را کاهش داد و در روزهای سرد، با شفاف کردن آن نور و گرمای خورشید را بیشتر به ساختمان وارد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها