خانم 50 ساله‌ای از پیدا کردن یک توده در سینه چپ خود بسیار نگران شده و به سرعت به پزشک مراجعه کرده است. خودش متوجه این توده بدون درد شده و قبلا آن را احساس نمی‌کرده است. ضمن این که از آن سینه ترشحاتی هم دارد.
کد خبر: ۲۹۳۹۷۴

پزشک سوالات خود را از بیمار می‌پرسد

1 - آیا در گذشته مشکلی در سینه‌های خود داشته‌اید؟

2 - آیا در سینه‌های خود احساس درد یا ناراحتی می‌کنید؟

3 - آیا قبل از عادت ماهیانه دچار تورم یا درد سینه می‌شدید؟

4 - آیا مشکل نوک پستان شما نسبت به قبل تغییر کرده است؟

5‌ - آیا مادر، خواهر یا هر یک از بستگان نزدیک شما بیماری‌ پستان دارد؟

6 - ترشحاتی که از سینه شما خارج می‌شود چه رنگی دارد؟

پزشک کار را با معاینه دنبال می‌کند

پزشک معاینه کامل سینه‌ها را انجام می‌دهد و توده‌ای نامنظم و سفت و بی‌درد را در سینه چپ بیمار لمس می‌کند. او متوجه می‌شود که ترشحات خونی رنگی نیز از همین پستان خارج می‌شود. او علاوه بر معاینه، با سوزن نمونه‌ای از توده برمی‌دارد و از بیمار می‌خواهد برای بررسی بیشتر نمونه را به آزمایشگاه ببرد.

تشخیص پزشک چیست؟

باتوجه به نتیجه نمونه‌برداری، تشخیص سرطان پستان برای پزشک مسجل می‌شود. سرطان پستان قبل از 30 سالگی نادر است، اما تا 60 سالگی بتدریج افزایش می‌یابد و در این سن به اوج خود می‌رسد. یک نفر از هر 10 تا 15 زن دچار سرطان پستان می‌‌شوند. فاکتورهای خطر برای ابتلا به سرطان پستان عبارتند از افزایش سن، سابقه توده‌های خوش‌خیم، مصرف الکل، مصرف هورمون‌های جایگزین برای بیش از 5 سال، سابقه شخصی سرطان پستان، سابقه خانوادگی سرطان پستان در بستگان درجه اول (خطر ابتلا را 3 برابر می‌کند)، بدون فرزند بودن تا پس از 30 سالگی یائسگی دیررس (پس از 53 سالگی)، چاقی و اشعه‌های یونیزان.

نصف کسانی که بیماری موضعی دارند، با متاستاز (درگیری اعضای دیگر) مواجه می‌شوند. درمان براساس توده، سن بیمار و مرحله‌بندی سرطان انتخاب می‌شود که خود اقدامات تشخیصی دیگری مانند آزمایش خون، آزمایش عملکرد کبد، اسکن استخوان و ... را می‌طلبد.

نکات مهم از زبان پزشک

1 - در حال حاضر، ماموگرافی بهترین راه برای غربالگری سرطان پستان است و توصیه می‌شود که خانم‌های 70 ‌50 سال در فواصل منظم (هر 2 سال) برای اطمینان از عدم ابتلا به سرطان پستان از این روش استفاده کنند.

2-  سونوگرافی راهی مناسب برای کشف کیست‌های پستان و بیماری‌های خوش‌خیم پستان است و در مقایسه با ماموگرافی، بیشتر برای افراد زیر 35 سال مناسب است. علاوه برآن، سونوگرافی سینه درخانم‌های حامله یا شیرده، افتراق کیست و توده جامد و تعیین دقیق محل توده برای نمونه‌برداری با سوزن استفاده می‌‌شود.

3 - نمونه‌برداری با سوزن بهترین و دقیق‌ترین راه برای تعیین ماهیت توده‌های پستان است.

4 - علاوه بر این اقدامات تشخیصی، معاینه پستان‌ها توسط پزشک باید در افراد در معرض خطر به طور منظم انجام شود. شما هم در صورت مشاهده تغییر شکل، کشف توده و خروج ترشح باید آن را با پزشک در میان بگذارید.

دکتر کیوان رضوانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها