گزارش خبرنگار «جام‌جم» از مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم

تاکید بر ضرورت ثبات مدیریت در وزارت علوم

گروه جامعه: «پیشنهاد می‌کنم آقای دانشجو جز در موارد ضروری، مدیران وزارت علوم را تغییر ندهد.» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با گفتن این جمله، حرف دل بسیاری از مدیران حاضر در مراسم معارفه را به زبان آورد در حالی که اساس دولت در 4سال اخیر بر تغییر و کارآیی بوده و رئیس‌جمهور از هر فرصتی برای بهره‌مندی از مدیران کاراتر استفاده کرده است.
کد خبر: ۲۷۹۶۹۰

به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، مراسم تودیع و معارفه وزیران علوم در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و در این مراسم، جمعی از مدیران امور فرهنگی و روسای دانشگاه‌ها به تمجید از ویژگی‌های اخلاقی وزیر قبلی و تعریف از قابلیت‌های وزیر جدید پرداختند. در این مراسم، غلامعلی حدادعادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن فراخواندن کامران دانشجو وزیر دولت دهم به ثبات مدیریتی، از وی خواست جز در موارد ضروری مدیران را تغییر ندهد. او گفت: اگر دولت عوض شده بود و جناح دیگری سرکار می‌آمد، باید مدیران عوض می‌شدند ولی حالا که آقای احمدی‌نژاد موفق شده‌اند، دلیلی ندارد بدون ارزیابی، مدیران حتما عوض شوند. بنابراین خواهش می‌کنم تغییر مدیران، دلیلی دیگر جز ضرورت نداشته باشد.

حدادعادل در ادامه گفت: زمانی که ماهواره امید به فضا پرتاب شد، در دل همه مردم امید پیدا شد، امید به این که ما مردمانی هستیم که می‌توانیم روی پای خود باشیم. وی با بیان این که دوران وزارت زاهدی یکی از دوره‌های آرام دانشگاه‌ها بود، اظهار کرد: آرام به معنای امکان انجام کار علمی در دانشگاه‌هاست و ما باید این نکته را هرگز فراموش نکنیم. وی با اشاره به بحث ساماندهی نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: وزارت علوم باید مدیریت کند تا حرکت دانشگاه‌ها و حرکت علمی کشور که برآیند این تلاش‌هاست، به نتیجه معقول بینجامد.

حدادعادل افزود: باید به مساله ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت که از ابتدای انقلاب به آن تاکید شده بود، توجه بیشتری شود، همچنین تبدیل تحقیقات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها به تولید انبوه و آوردن علم به جامعه و زندگی و برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها از مسائل حائز اهمیت است.

وی با اشاره به حل مساله کنکور و مباحث زیربنایی کنکور ازجمله بومی‌گزینی اظهار کرد: مساله بعدی، بحث دانشگاه آزاد اسلامی است. بنده تشریح نمی‌کنم که چقدر ذیل دانشگاه آزاد، مسائل فرعی قرار دارد. به هر حال بحث این دانشگاه در جمع وزارت علوم مساله‌ای است که باید هوشمندانه حل شود.

حدادعادل ادامه داد: جایگاه سیاست در دانشگاه‌ها، اسلامی کردن آنها، وضعیت علوم انسانی، سیاست کشور و وزارتخانه برای توسعه آموزش عالی در بخش خصوصی و مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها از جمله موضوعاتی است که باید وزیر علوم به آنها توجه شایانی داشته باشد.

وی اعلام کرد: فعالیت مسائل فرهنگی یک طومار است و مسائل اخلاقی و تربیتی به این معناست که از روزی که دانشجو را تحویل می‌گیریم تا پس از فارغ‌التحصیلی از همه لحاظ چقدر رشد داشته است.

حدادعادل با تاکید بر آموزش هم استاد و هم دانشجو عنوان کرد: با توجه به امور پژوهشی نباید از امر آموزش غافل ماند. چارچوب هر دانشگاه در درجه اول آموزش است. پژوهش خوب بدون آموزش خوب ممکن نخواهد شد.

دغدغه دین دارم؛ دانشگاه‌ها هم باید دغدغه دین داشته باشند

اما کامران دانشجو در این مراسم با تاکید بر سیر علوم در دانشگاه‌ها که باید بر اساس جهان‌بینی اسلامی باشد، گفت: من دغدغه دین دارم، بنابراین دانشگاه‌ها هم باید دغدغه دین داشته باشند. وی پیش از این نیز اسلامی کردن دانشگاه‌ها را مهم‌ترین برنامه کاری خود در دولت دهم عنوان کرد.

وی با بیان این‌که در تفکر لیبرالیسم، سیر علوم از آنچه بود، هست و خواهد بود چه در علوم انسانی و چه در علوم تجربی خبر می‌دهد، اظهار کرد: ‌نتیجه این سیر علوم، دانشگاه‌های نظام‌های غربی است که با این مسیر حرکت می‌کنند و اوج آن شیطان بزرگ است. وی ادامه داد: جهان‌بینی اسلامی در این مسیر علاوه بر سیر افقی در مسیر عمودی، دو سوال مطرح می‌کند، چه کسی آفریده و برای چه خلق کرده است؟

دانشجو با بیان این‌که هدف از این همه دانشگاه، ‌مدرس و علم چیست و چرا می‌خواهیم عالم شویم، تصریح کرد: ما می‌خواهیم عالمی شویم که فقط لاشه علم را داشته باشیم یا این‌که روح علم هم در آن دمیده شود تا علم احیا شود.

گاهی در شبانه‌روز یک ساعت خوابیده‌ام

محمدمهدی زاهدی نیز با تاکید بر این که بار وزارت علوم واقعا سنگین است و وزیر علوم درگیر چیزهای کوچک و بی‌اهمیت همچون نخود و لوبیا نیست و از سوی دیگر در دانشگاه از لیبرال‌ترین تفکر تا چپ‌ترین تفکر وجود دارد، کار کردن با نخبگان و با این طیف گسترده فکری و اعتقادی را کار آسانی ندانست.

زاهدی افزود: بنده کاملا درک می‌کنم که باری که دکتر دانشجو بر دوش خواهند گرفت، چقدر سنگین است، چرا که گاه طی شبانه‌روز تنها یک ساعت خوابیده‌ام.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته در خصوص چشم‌انداز موجود، گفت:‌ برنامه‌های وزارت علوم طی 4 سال گذشته در یک عنوان و آرمان یعنی ایجاد دانشگاه تمدن‌ساز ایرانی و اسلامی قرار گرفته بود که این آرمان دارای 5 مولفه جدی «استاد»، «دانشجو»، «مقاطع، رشته‌ها و متون درسی»، «تشکیلات و ساختارها» و «زیربناهایی که تقسیم به نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌شود» است.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت در تمام 5حوزه ذکر شده زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به دانشگاه تمدن‌ساز فراهم شده است که ان‌شاءالله جزئیات آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد و برای هر کدام از این 5 مولفه پروژه‌ها و برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

تغییر وزارت به مثابه دوی امدادی

در ادامه این مراسم اسفندیار رحیم مشایی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. مشایی درباره تغییر وزیر علوم گفت: اگرچه واگذاری مسوولیت وزارت به فردی دیگر به ظاهر یک تغییر است اما این، جز تجدید نیرو و نفس نیست. دکتر زاهدی و دکتر دانشجو دو همفکر، هم‌رای، هم‌عقیده و هم‌باور هستند که در یک مسابقه دو امدادی با نیروی جدیدی مسیر را با سرعت ادامه می‌دهند.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان این‌که باید در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قبل از هر چیزی ساحت علم تقدیس شود، گفت: باید از مسیر علم عبور کنیم و راه دیگری نیز وجود ندارد. امیدواریم که این تجدید نفس و تجدید نیرو نیز فرصتی برای شکوفایی بیشتر باشد.

رحیم‌مشایی با بیان تعاریفی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت نهم اعلام کرد: قطعا در روزها و سال‌های آینده زمینه‌های فراوانی برای بهره‌جویی دولت و دولت‌های آتی از محمدمهدی زاهدی وجود خواهد داشت.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره علت عدم حضور رئیس‌جمهور به عنوان یک چهره دانشگاهی در مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رئیس‌جمهور امکان حضور در کلیه مراسم تودیع و معارفه‌ها را نداشت و بدون این‌که خود وی انتخاب کند، شرکت در مراسم تودیع و معارفه مسوولان برخی دستگاه‌ها به عهده مشاور رئیس جمهوری قرار داده شد.

وی افزود: اگر شخص رئیس‌جمهور خود انتخاب می‌کرد که در مراسم تودیع و معارفه کدام وزارتخانه شرکت کند، به طور تقریبا قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را انتخاب می‌کرد زیرا تعلقش بیش از هر حوزه‌ای به حوزه دانشگاه است و بسیار حساس و علاقه‌مند به مسائل علمی و امور دانشگاه و دانشجویان هستند.

در پایان این مراسم هدایایی به وزرای علوم اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها