نمای نزدیک

جابه‌جایی در موقعیت بانک‌های بزرگ دنیا

فارس: بانک آمریکا (Bank of America) با خرید موسسه مالی مریل لینچ با پیشی گرفتن بر بانک یو.بی.اس سوئیس به بزرگ ترین بانک خصوصی جهان در سال 2009 تبدیل شده است. موسسه اسکورپیوپارتنرشیپ افزود: میزان دارایی و سرمایه بانک آمریکا (Bank of America) تا پایان سال 2008 به بیش از 5/1 تریلیون دلار رسید. این رقم برای بانک یو.بی.اس، بزرگ‌ترین بانک سوئیسی به 39/1 تریلیون دلار رسیده است.
کد خبر: ۲۶۴۹۵۱

موسسه اسکورپیو در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت 258 موسسه مالی و بانک بزرگ جهان پرداخته است.

موسسه‌های مالی سیتی‌گروپ و ولس فارگو نیز پس از خریداری موسسه واشوویا به چهارمین بانک بزرگ خصوصی جهان تبدیل شده است. بلومبرگ گزارش داد: علی‌رغم رشد 6 درصدی تعداد کارمندان موسسات مالی و بانک‌های جهان در سال 2008، میزان درآمدهای آنها در این مدت با افت 8 درصدی روبه‌رو شده است.

حمایت چین، روسیه و هند از جایگزینی دلار

رویترز: مقامات چینی در آستانه نشست گروه 8 کشور صنعتی در ایتالیا پیشنهاد کردند، یک سبد ارزی با ارزهای متنوع، جایگزین دلار شود.

رئیس بانک صادرات و واردات چین تاکید کرد، بحران مالی تاثیرات منفی شدیدی بر اقتصاد جهانی متمرکز بر دلار آمریکا داشته است و جهان باید به فکر جایگزین مناسبی برای دلار باشد، حتی اگر این روند سال‌ها به طول بینجامد.

مقام‌های چینی در آستانه برگزاری نشست <جی  هشت> در ایتالیا تاکنون بارها کارایی سیستم ارزی جهان و کارایی دلار آمریکا را زیر سوال برده و خواستار تشکیل ذخایر جدید ارزی جهان بر مبنای سایر ارزهای غیردلاری شده‌اند. روسیه، برزیل و هند نیز چین را در این مسیر حمایت می‌کنند. لی رو گو، رئیس بانک صادرات و واردات چین گفت: ذخایر اس.دی.آر صندوق بین‌المللی پول می‌تواند جایگزین مناسبی برای دلار آمریکا باشد.

سیاست‌های اوباما، عامل تشدید بحران

واحد مرکزی خبر: یک اقتصاددان آمریکایی تصریح کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های باراک اوباما سبب تشدید بحران اقتصادی آمریکا و تشدید فقر و بیکاری مردم شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، استیو مور گفت: در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، باراک اوباما تصریح می‌کرد که اقتصاد آمریکا در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد و آمریکا شدیدترین بحران اقتصادی خود را پشت سر می‌گذارد؛ اما زمانی که باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد، اعلام کردند طرح‌های دولت سبب شده است آینده اقتصادی روشنی برای آمریکا متصور شود. مدتی پس از آن نیز طرح تحریک اقتصاد آمریکا تصویب شد. ما شاهد آن هستیم که دولتمردان کنونی آمریکا هر روز یک مطلب درباره وضعیت اقتصادی کشور بیان می‌کنند. به هر حال آنچه مسلم است، این است که وضعیت اقتصادی آمریکا بدتر از حدی است که تصور می‌کنیم. این کارشناس آمریکایی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد دولت باراک اوباما، درک درستی از وضعیت اقتصادی آمریکا ندارد. کاخ سفید بشدت دچار وحشت شده است.

تداوم روند نزولی بهای نفت

ایسنا: بهای نفت در بازارهای جهانی به زیر 64 دلار در هر بشکه رسید. کاهش بهای نفت در حالی همچنان ادامه می‌یابد که تحلیلگران، این روند نزولی را ناشی از ادامه بحران اقتصادی می‌دانند.

در بازار مبادلات کالای نیویورک (نایمکس) بهای یک بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدییت برای تحویل در ماه اوت به 63 دلار و 88 سنت رسید که نسبت به روز جمعه گذشته 2 دلار و 85 سنت کاهش نشان می‌دهد. در بازار لندن نیز بهای نفت ‌خام برنت دریای شمال شامل همین تغییر و تحولات بود و یک دلار و 85 سنت کاهش یافت. تحلیلگران کومرتس بانک آلمان، سیر نزولی بهای نفت را مربوط به انتشار افزایش آمار بیکاری در آمریکا طی روز پنجشنبه گذشته می‌دانند و نتیجه‌گیری می‌کنند که این روند در روز‌های آتی تا مرز 60 دلار در هر بشکه نیز پیش خواهد رفت. در تحلیل کومرتس بانک همچنین آمده است؛ با از دست رفتن خوش‌بینی بیش از حدی که نسبت به بهبود شرایط اقتصادی وجود داشت، اکنون بازار مجبور به گمانه‌زنی خواهد شد.

تزریق 25 میلیارد پوند دیگر به اقتصاد انگلیس

فارس: بانک مرکزی انگلیس قصد دارد برای کمک به اقتصاد بحران‌زده این کشور بیش از 25 میلیارد پوند دیگر منابع مالی و نقدینگی به اقتصاد انگلیس تزریق کند.

به گزارش تایمز، بانک مرکزی انگلیس تاکنون بیش از 125 میلیارد پوند به اقتصاد این کشور تزریق کرده است تا میزان هزینه‌های عمومی دولت لندن افزایش یابد.

اختلافات رئیس بانک مرکزی انگلیس با وزیر دارایی این کشور طی هفته‌های اخیر در صدر اخبار رسانه‌های انگلیس بوده است. گروهی از اقتصاددانان مستقل انگلیسی نیز که در چارچوب موسسه امور اقتصادیI.E.E فعالیت می‌کنند، از بانک مرکزی خواستند تا نرخ بهره بانکی انگلیس را در حد 5/0 درصد ثابت نگه دارد. به اعتقاد این کارشناسان، اقتصاد انگلیس برای نجات کامل از بحران مالی و اقتصادی به بیش از 100 تا 150 میلیارد پوند دیگر منابع مالی و پولی نیاز دارد.

خواب‌های یک شرکت چینی برای اوپل!

فایننشیال تایمز: در صورتی که پیشنهاد شرکت چینیBAIC برای خرید اوپل پذیرفته شود، این شرکت ساخت یک کارخانه در چین و تعدیل نیرو در اروپا را به اجرا درخواهد آورد.

به گزارش ایسنا، شرکت چینی BAIC برای خرید سهام عمده در اوپل حدود 922 میلیون دلار به جنرال‌موتورز پیشنهاد کرده است. این شرکت چینی برنامه‌ریزی کرده است که در صورت تصاحب اوپل، نخستین کارخانه این شرکت را در چین راه‌اندازی کند و حداکثر تا سال 2012 میلادی، این کارخانه را به بهره‌برداری برساند. این شرکت همچنین صادرات اوپل از آلمان به چین را در دستور کار خود قرار داده است. از سوی دیگر BAIC ، تعدیل نیرو در کارخانه‌های اوپل واقع در اروپا مانند کارخانه‌های بلژیک را در برنامه خود قرار داده است.

پورشه پیشنهاد فولکس‌واگن را رد کرد

ایسنا: پورشه پیشنهاد فولکس‌ واگن را برای ادغام نپذیرفت. سخنگوی پورشه در این باره گفت: پیشنهادی از فولکس‌ واگن مبنی بر ادغام دو گروه با یکدیگر ارائه شده بود که این امر برای ما شدنی و امکان‌پذیر نیست.

برخی رسانه‌های آلمانی، چندی پیش اعلام کرده بودند فولکس‌ واگن طرح مشارکت بین این دو گروه را ارائه کرده است که سرانجام به ادغام این شرکت و پورشه منجر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها