به رغم مصوبه دولت‌

سازمان‌های دولتی، سفرکارت‌ها را شارژ نمی‌کنند

گروه جامعه - مریم یوشی‌زاده: اوایل سال 86 تاکنون، بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر از هموطنان از سفرکارت بهره‌مند شده‌اند، اما به نظر می‌رسد هنوز این طرح تا استقبال گسترده مردمی فاصله دارد چرا که مثل هر طرح تازه‌ای، هنوز با کاستی‌هایی روبه‌روست. به گزارش «جام‌جم»، تفاهمنامه‌ طرح «سفر کارت ملی» در بهمن 1385 و در پی تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ارائه تسهیلاتی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گردشگران و بخصوص کارمندان دولت، بین سازمان گردشگری، شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی به‌عنوان مجری طرح و بانک سپه به‌عنوان بانک عامل و صادرکننده سفرکارت امضا شد و کمتر از یک سال بعد در اختیار کارکنان دولت قرار گرفت؛ اما....
کد خبر: ۲۱۴۸۱۹

هر چند محمدشریف ملک‌زاده، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در همایش نحوه بهره‌برداری از مجتمع‌های دولتی با استفاده از سازوکار سفرکارت، طرح سفرکارت را طرحی به سرانجام رسیده و تمام شده می‌داند، اما شواهد نشان می‌دهد نه تنها استفاده از این محصول، هنوز فرهنگسازی عمومی را کم دارد، بلکه بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به تبع قائل نشدن حق سفر برای کارکنانشان، سفرکارت را نیز جدی نمی‌گیرند.

شارژ وظیفه ما نیست‌

در چنین شرایطی است که حتی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم، با وجود اظهارات نخستین‌اش از همکاری نکردن گروهی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها گلایه می‌کند و درباره چرایی شار ژ نشدن مجدد سفرکارت‌ها توضیح می‌دهد: برخی از گردشگران تصور می‌کنند شار ژ مجدد سفرکارت وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است در حالی که این از وظایف سازمانی است که فرد در آن شاغل است.

به عبارت دیگر، در حالی که بنا بر مصوبه دولت همه دستگاه‌های دولتی موظفند بخشی از اعتبارات رفاهی خود را به سفرکارت اختصاص دهند، اما هنوز وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فراوانی وجود دارند که حتی درخواستی برای سفرکارت نکرده‌اند یا سفرکارت به آنها ارائه نشده است که از آن جمله می‌توان به بخش‌هایی از وزارت اقتصاد، آموزش و پرورش، مخابرات و... اشاره کرد.

ملک‌زاده در ادامه به ذکر مثالی دیگر از بی‌توجهی سازمان‌ها به سفرکارت می‌پردازد و می‌گوید: برای کارمندان یکی از سازمان‌ها حدود 300 هزار سفرکارت صادر کرده‌ایم،‌ اما این سازمان هنوز آنها را تحویل نگرفته است و حتی مسوولان آن، از ما انتظار دارند وظیفه توزیع سفرکارت‌ها را بین کارمندانش به عهده بگیریم.

بهانه نگیرند

همچنین جمشید حمزه‌زاده، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در گفتگو با «جام‌جم» با تاکید بر این که هیچ سازمان یا وزارتخانه‌ای نمی‌تواند طولانی شدن صدور سفرکارت را بهانه کوتاهی‌اش در این زمینه کند، توضیح می‌دهد: فرآیند صدور سفرکارت برای کارکنان دولت به‌روز شده است و ظرف یک هفته پس از تحویل اسامی، سفرکارت‌ها در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

حمزه‌زاده می‌افزاید: نوع دیگری از سفرکارت به صورت صفر شار ژ تحویل داده می‌شود و کارمندان دارنده آن می‌توانند با مراجعه به یکی از شعبات بانک سپه در سطح کشور، آن را شارژ کنند.

... و البته واضح است که اجرایی شدن طرح این نوع سفرکارت هم در صورتی ممکن است که سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به حق کارمندانشان برای سفر کردن احترام بگذارند و حاضر شوند در صورت مراجعه کارمندان به بانک، مبلغ شار ژ را بپردازند.

کدام کارتخوان؟

کوتاهی سازمان‌ها در درخواست برای صدور سفرکارت تنها دلیل مهجور ماندن این پدیده نو در فرهنگ سفر کشورمان نیست. شاید یکی از دلایلی که نبود اقبال عمومی را در استفاده از آن سبب شده، ناتوانی دستگاه‌های خودپرداز ATM (خودپرداز‌های بانکی) در نقد کردن سفرکارت است؛ چرا که این کارت‌ها فقط با کارتخوان‌های POS  (کارتخوان‌هایی که معمولا در فروشگاه به کار برده می‌شوند) قابل استفاده‌اند که این مساله نه تنها کاربرد آنها را محدود می‌کند، بلکه به کار بردن این کارت‌ها را به جای استفاده از پول نقد در سفر ناممکن می‌سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها