اینجا میدان آزادی است میدان انقلاب

جهانیان سالهاست که میدان آزادی را به عنوان نماد ایران می شناسند و آن را نماد عزت و اقتدار مردم این سرزمین می دانند.میدان آزادی ، بزرگترین میدان کشور است که مهندسی آن از هنر سنتی ایران
کد خبر: ۲۰۲۰۷
و نیز معماری مدرن روز جهان نشات گرفته است . بنای اصلی این میدان به عنوان نخستین سازه ای که محاسبات آن در کشورمان به وسیله رایانه انجام شد ، از سوی 500مهندس طراحی و با بیش از 8هزار قطعه سنگ مرمر، 58متر ارتفاع و با شباهتی برگرفته از صلابت کوه دماوند و در همان عرض جغرافیایی ساخته شده است . پروژه ساخت میدان آزادی در سال 1351 به اتمام رسید و به اندک فاصله ای ، به دلیل همزمانی با مبارزات انقلابی مردم ، با تاریخ سراسر افتخار این کشور عجین شد.
همه چیز، ختم به میدان آزادی

عبدالله شهبازی ، مورخ ، درباره میدان آزادی و انتخاباب آن به عنوان محل اصلی تجمعات ضدشاهنشاهی دوران انقلاب می گوید: دلیل اصلی این موضوع ، وسعت زیاد، گنجایش بی نظیر و قرار گرفتن این میدان در فضایی باز و محدوده کناری شهر بود. وی می افزاید: این میدان در جریان ماههای آخر پیروزی انقلاب ، بالاخص پس از آذر 1357، شاهد راهپیمایی های میلیونی مردم تهران بود که عظمت این تجمعات با نزدیک شدن به روزهای بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به میهن ، دو چندان شد. این محقق تاریخ ، با اشاره به این که بیشتر راهپیمایی های آن ایام به میدان آزادی ختم می شد، می گوید: این میدان در سال های پس از پیروزی انقلاب هم شاهد نمایش پی درپی حضور پرشکوه مردم در صحنه های مختلف و مقاطع حساس بوده است.
نماد آزادی مردم ایران

قائم مقام ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی هم می گوید: این میدان در همان روزهای آخر پیروزی انقلاب از سوی خود مردم به نام میدان آزادی نام گرفت و در طول این سالها به مثابه نماد آزادی مردم ایران درآمد. مجید رجبی معمار می افزاید: با آن که هر سال در هزاران شهر و روستای کشور، راهپیمایی های مختلفی برگزار می شود؛ اما راهپیمایی های میدان آزادی چنان شکوه و عظمتی دارد که نمی توان نمونه مشابهی برای آن حتی در کشورهای دیگر جهان ، سراغ گرفت . وی این راهپیمایی ها بویژه در سالروز 22بهمن را به مانند همه پرسی هایی برای نظام جمهوری اسلامی می داند که تمامی قشرهای مختلف ، حتی اقلیت های دینی و منتقدان نظام نیز در آن شرکت می کنند. سردار رجبی معمار می گوید: میدان آزادی در مقاطعی که تهدیداتی علیه مردم ، همچون روزهای جنگ و نیز شرایط خاصی مثل بارش برف و باران را شاهد بودیم ، بیش از پیش صحنه حضور مردم در دفاع از نظام و دستاوردهای انقلاب بوده است.
قابلیت های فراموش شده

قائم مقام ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل میدان آزادی می گوید: متاسفانه مجموعه فرهنگی میدان آزادی با آن که نمایشگاه بسیار خوبی از سیر پیروزی انقلاب را در خود جای داده ، سالهاست که تعطیل شده و در دیگر جشنها، مانند نورافشانی آسمان تهران که در این میدان برگزار می شود، تنها برخی نهادهای خاص مشارکت دارند و ما کمتر شاهد حضور دستگاه هایی چون شهرداری ها هستیم . سردار رجبی معمار می افزاید: جدا از راهپیمایی 22بهمن ، جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که 71درصد جمعیت آن را جوانان زیر 30سال تشکیل می دهند، باید شاهد جشنهای شاد و جذاب بسیاری باشد. وی تاکید می کند: ما می توانیم با به کارگیری تجهیزات مدرن و سرمایه گذاری در زمینه برگزاری مراسم سالگرد انقلاب اسلامی ، در میدان آزادی صحنه های زیباتری از حضور و شادی مردم بیافرینیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها