داده‌های پژوهشی درباره گیمر‌های ایرانی برای ما چه معنایی دارد؟

هوا را از من بگیر بازی‌ام را نه!

هشدار به خانواده‌ها درباره آثار مخرب بازی‌های رایانه‌ای‌

اگر روزهای کشدار تابستان بچه‌های قدیم با گل کوچیک و لی‌لی و... به شب می‌رسید، حالا بچه‌ها خیلی بی‌صدا و بدون مزاحمت می‌نشینند پشت رایانه اتاقشان و بازی یارانه‌ای می‌کنند و به همین سادگی وارد دنیایی می‌شوند که نه تنها چاشنی خشونت در آن هیچ ربطی به دنیای واقعی‌شان ندارد، بلکه بدون هیچ استاندارد و شاخصه‌ای برای گروه سنی‌اشان، همین طور دست به دست می‌چرخد.
کد خبر: ۱۸۲۰۹۵
در تمامی دنیا بازی‌های رایانه‌ای پس از تولید توسط نظام‌های طبقه‌بندی رایج و موجود رده‌بندی سنی می‌شوند؛ یعنی براساس محتوای موجود در بازی، برای گروه‌های مختلف سنی تقسیم می‌شوند؛ مثلا بالای 13 سال یا بالای 17 سال و تولیدکنندگان این رده‌بندی سنی را با استفاده از نشانه‌ها و علائمی روی سی‌دی درج کرده و در تبلیغات از آن استفاده می‌کنند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه تعطیلات تابستانی مدارس، در اطلاعیه‌ای نسبت به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای که دارای جنبه‌های مخرب روی گروه‌های مختلف سنی کودکان، نوجوانان و جوانان است، به خانواده‌ها هشدار داد.در این اطلاعیه آمده است: هر چه یک بازی، رده‌ پایین‌تری را از لحاظ گروه سنی دریافت کند، طبیعتا فروش بیشتری برایش تصور می‌شود؛ چرا که اکثر قریب به اتفاق خانواده‌ها و کاربران بازی در دنیا با این رده‌بندی آشنا بوده و فرهنگ استفاده از آن را نیز رعایت می‌کنند. این نظام‌های طبقه‌بندی، بازی‌ها را با تعریف مولفه‌های استاندارد و تعیین شاخصه‌های محتوایی بررسی می‌کنند. مولفه و شاخصه‌ها تابعی از ارزش‌های مذهبی و اجتماعی جوامع مختلف است. خشونت، برهنگی، روابط جنسی، بدلحنی، استفاده از الکل و... مولفه‌هایی است که در اکثر نظام‌های طبقه‌بندی به عنوان شاخصه طبقه‌بندی بازی‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.اطلاعیه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حاکی است: مهم‌ترین نظام‌های طبقه‌بندی در دنیا  که اکثر تولیدکنندگان و کاربران بازی‌های رایانه‌ای با آنها آشنا هستند،  عبارتند از ESRB در آمریکا و کانادا، PEGI در اروپا و CERO در ژاپن.

کدام بازی، کدام گروه سنی‌

متاسفانه در کشور ما با عنایت به این نکته که پیش از این، بازار بازی‌های رایانه‌ای از نظارت، مدیریت فراگیر و هدفمند بهره نمی‌برد و هنوز مبادی ورودی و توزیع آن در کشور مشخص نیست، لذا در بحث فرهنگ استفاده نیز با این مشکل روبه‌رو هستیم که کاربران و خانواده‌های آنان علاوه بر عدم اطلاع دقیق از این نظام‌های رده‌بندی، از نشانه‌ها و محتوای این کار نیز اطلاعی ندارند و به همین واسطه بدون در نظر گرفتن آثار مخربی که در پی عدم استفاده از بازی‌های مربوط به گروه سنی خاص کاربر به بار می‌آید، همه کاربران در هر سنی همه بازی‌ها را در اختیار دارند.

این نا آگاهی باعث می‌شود که یک کودک مثلا 10 ساله اکثرا به تنهایی و بعضا به همراه پدر و مادر خود سی‌دی بازی‌هایی را خریداری کند که طبق نظام‌های رده‌بندی رایج دنیا رده سنی بالای 17 سال را به خود اختصاص می‌دهد و هر روز ساعت‌ها با آن بازی می‌کند، غافل از این‌که خشونت بسیار بالای موجود در این بازی که با نمایش خونریزی شدید، بدن مثله شده و بعضا روابط جنسی همراه بوده چه اثری بر روحیه ظریف و حساس او می‌گذارد.

این اتفاق تقریبا در مورد اکثر کاربران ایرانی در حال وقوع است. بیشتر بازی‌هایی که در جامعه ما تکثیر و توزیع می‌شود، رده سنی (بالای 17 سال) و یا (بالای 22 سال) را در طبقه‌بندی ESRB که معتبرترین رده‌بندی در دنیاست به خود اختصاص داده است و حال آن‌که بیشترین طیف کاربران بازی‌ها کودک و نوجوان هستند.

کاربرانی که ساعت‌ها از این بازی‌ها استفاده می‌کنند و متناوبا با صحنه‌های خشونت‌بار و یا روابط جنسی روبه‌رو می‌شوند، از لحاظ روحی و روانی دچار اختلال می‌شوند و صدمات جبران‌ناپذیری‌ بر روح و روان کودک وارد می‌شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به آغاز فصل تابستان، تعطیل شدن مدارس و اوقات فراغت 3 ماهه، خانواده‌ها باید مراقب باشند تا کودکانشان از چه بازی‌هایی استفاده می‌کنند. خانواده‌ها باید بر سی‌دی‌های بازی‌ای که بچه‌ها استفاده می‌کنند کنترل داشته باشد و نظارت کنند. طبق آمار منتشر شده اکثر پدر و مادرها بر خرید بازی توسط فرزندشان نظارت دارند و درصد بالایی نیز در ماه حداقل یک بار در این بازی‌ها با فرزندشان همراه می‌شوند.

اکنون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال تدوین نظامی مطابق ارزش‌های ملی و مذهبی رایج در جامعه ایرانی  اسلامی ماست. امیدواریم در چند ماه آینده نتایج آن استخراج شده و تمامی آثار تولیدی داخل و خارج رده‌بندی سنی و علائم و نشانه‌های مخصوص بر آنها درج شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها