همزمان با روز درختکاری و هفته منابع طبیعی تاکید شد

صیانت جنگل در گرو تامین معیشت جنگل نشینان

روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در حالی از 15اسفند آغاز می شود که چرخ دنده های توسعه هنوز بدون توجه به ارزش های اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ، حیات درخت ها را تهدید می کند. اگرچه تصویر عمومی از روز درختکاری ، اهدای نهال و کاشت درخت است ، اما مساله بسیار مهم دیگری که می توان به روز درختکاری افزود، توجه به حیات جنگل های سرزمین مان و صیانت از آنها به عنوان اصلی ترین حافظ آب و خاک است .
کد خبر: ۱۶۳۱۵۸

این روزها متاسفانه خبرهایی از تخریب و بی توجهی به جنگل ها یا قربانی کردن این پدیده های طبیعی به گوش می رسد که متاسفانه از سوی بدنه یا پیمانکاران دولت انجام می شود. تخریب بخشی از جنگل ها برای توسعه راه ها و... از مواردی است که باید بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد و زیان های اقداماتی از این دست مشخص شود.

پیمان یوسفی آذر، مدیرکل امور جنگل های خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها با اشاره به این که بدون تعصب باید مشکلات جنگل بازنگری شود، می گوید: وضعیت جنگل ها نه به باور عده ای ، در حال نابودی و نه به گمان عده دیگر، بسیار ایده آل است.

وی به بهره برداران سنتی اشاره می کند و می افزاید: ساکنان جنگل ها، عشایر و ... معیشت وابسته به جنگل دارند و تا زمانی که مشکل معیشت این گروه در دستور کار قرار نگیرد، به تخریب جنگل ها دست می زنند.وی می گوید: وقتی گروه ساکنان جنگل ها، عشایر و... فاقد گاز و نفت و برق و ... هستند، قطعا برای حل مشکل سرما مجبور به استفاده از سرشاخه ها و درخت های جنگلی می شوند.

یوسفی آذر اضافه می کند: یکی از ساکنان جنگل ها به من گفت : اگر 3روز گاز تهران قطع شود، شما هم جنگل ها را نابود می کنید تا گرم شوید.یوسفی آذر با بیان این که باید اول مشکل ساکنان جنگل حل شود تا بتوان مشکلات جنگل را کاهش داد، می گوید: زارعت و دامداری در جنگل ها نیز باعث تخریب شده است و به ارزش های جنگلی توجه نمی شود و از سوی دیگر، نمی توان به کسانی که وابسته به جنگل هستند، فشار آورد که از معیشت باز بمانند تا جنگل تخریب نشود.

حسین قره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها