درخشش شهرستان‌ها در سینما حقیقت

سینمای مستند را می‌توان انسانی‌ترین شکل از دنیای رنگارنگ سینما دانست. تولید یک اثر مستند در دنیای امروز با حداقل امکانات ممکن است؛ تنها کافی است دید بازی داشته باشیم تا یکی از حقایق فراوان اطراف‌مان را با نگاهی نو به تصویر بکشیم. به همین دلیل، در رسانه‌های بزرگ جهان، بخش مهمی از محتوا را فیلم‌های مستند تشکیل می‌دهند.
سینمای مستند را می‌توان انسانی‌ترین شکل از دنیای رنگارنگ سینما دانست. تولید یک اثر مستند در دنیای امروز با حداقل امکانات ممکن است؛ تنها کافی است دید بازی داشته باشیم تا یکی از حقایق فراوان اطراف‌مان را با نگاهی نو به تصویر بکشیم. به همین دلیل، در رسانه‌های بزرگ جهان، بخش مهمی از محتوا را فیلم‌های مستند تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۸۵۸۷۸
 
این سینما از قدرتی برخوردار است که نه فقط به آگاهی بخشی می‌پردازد بلکه می‌تواند افکار مخاطبان را نیز هدایت کند. اخیرا در ایران، جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمای مستند، هجدهمین دوره خود را به پایان رساند. مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور مقامات دولتی و هنری از جمله سید‌عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی و محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره برگزار شد. در این مراسم، برگزیدگان جشنواره معرفی شدند و بر اهمیت سینمای مستند در فرهنگ و جامعه ایران تأکید شد.

فضایی برای تعامل و یادآوری مشکلات
محمد حمیدی‌مقدم، دبیر هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، در مراسم افتتاحیه این جشنواره اعلام کرد که جشنواره امسال با یاد مردم غزه آغاز شده است تا صدای مظلومیت آنها را به گوش جهانیان برساند. وی در ادامه خاطرنشان کرد بیش از ۱۴ هزار تماشاگر به تماشای آثار بخش ملی جشنواره نشستند. کارگاه‌ها و بخش بین‌الملل نیز با استقبال خوبی مواجه شده و نمایش مستندهای مرتبط با غزه توجه ویژه‌ای را جلب کرد.حمیدی‌مقدم همچنین با اشاره به اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «این رویداد می‌تواند تریبونی برای روایت کاستی‌ها و مشکلات باشد تا برای حل آنها چاره‌اندیشی کنیم.» او همچنین با تاکید بر ضرورت مدارا و سعه صدر مسئولان نسبت به نمایش برخی فیلم‌ها گفت که سینمای مستند ایران به تعامل و شنیدن صداهای مختلف نیاز دارد.

سینمای مستند، نجیب و متکی به جسارت است
سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم به اهمیت سینمای مستند اشاره کرد و گفت: «این سینما، نجیب و متکی به روایت، خلاقیت و جسارت است.» او ابراز خرسندی کرد که سینمای مستند ایران به طور پیوسته در حال پیشرفت است و نسل جوانی که سوژه‌های بکری را پیدا و عرضه می‌کنند، در این زمینه فعال هستند. صالحی همچنین به گسترش سینمای مستند در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت که ۶۰ درصد ورودی‌های مستند جشنواره از شهرستان‌ها بوده است.
 
جوایز بخش بین‌الملل و شهید آوینی
در بخش بین‌الملل، جوایز متعددی به فیلم‌های مختلف اهدا شد. دیپلم افتخار بخش مسابقه غزه به فیلم «بلوار بیروت» به کارگردانی فرح الهاشم از لبنان تعلق گرفت. همچنین جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «استرداد با تأخیر» به کارگردانی عبدا... معطان از فلسطین اهدا شد. جایزه بهترین فیلم این بخش به فیلم «فریم‌های فلسطینی» به کارگردانی سعید فرجی از ایران رسید. در بخش فیلم کوتاه، جایزه بهترین فیلم کوتاه به «سفر با پای برهنه» به کارگردانی بیجوی چادهری از هند اهدا شد و بهترین فیلم نیمه بلند به «ناگفته» از لهستان رسید. همچنین، لوح افتخار بخش بلند به فیلم «خاطرات بی‌رحم» از آرژانتین و شیلی تعلق گرفت. در بخش آوینی، تندیس‌های مختلف به فیلم‌های «خط‌‌‌ القعر»، «آلبوم خانوادگی من» و «سنگر هفت تپه» اهدا شد. رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی هم در این بخش بر اهمیت مستند به عنوان حافظ تاریخ و فرهنگ تأکید کرد.
 
جوایز بخش ملی
در بخش ملی، جوایز متعددی به کارگردانان و فیلم‌های مختلف اهدا شد. تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به سارا طالبیان برای فیلم «آبه» و تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به سجاد ایمانی برای «سرزمین آتش» تعلق گرفت. همچنین تندیس بهترین پژوهش به فرشاد اکتسابی برای فیلم «خط‌القعر» اهدا شد. در بخش بهترین نویسنده و گوینده گفتار متن، تندیس و دیپلم افتخار به محبوبه زارعی و ابوالفضل جلیلی برای فیلم «چمدان آبی» تعلق گرفت. همچنین، تندیس بهترین موسیقی متن به محمدمهدی باطنی برای فیلم «فاطمی» اهدا شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها