وزارت کشور از الگوها و تجارب پیشین در این زمینه بویژه الگوی انتخاب وزرای محترم دولت چهاردهم که از مسیر کارگروههای تخصصی عبور کردند و در انتهای فرآیند، توسط رئیس جمهور محترم انتخاب شدند، در انتصاب استانداران بهره گرفت. کمیته انتصابات وزارت کشور دولت چهاردهم به منظور انتخاب استاندارانی شایسته، مناسب و متناسب برای هریک از استانهای کشور پس از تدوین شاخصهای انتخاب و شیوه نامه انتخاب استانداران دولت چهاردهم، با جمع آوری و شناسایی گزینه های پیشنهادی از منابع، مراجع و ظرفیت های مختلف ملی، اقدام به ارزیابی اولیه بر اساس سه شاخص زیر کرد:
۱. فرد پیشنهادی ترجیحا بازنشسته نباشد.
۲. فرد پیشنهادی دارای تجارب متناسب مدیریتی باشد.
۳. ارائه پیشینه مکتوب به کمیته انتصابات
سپس گزینههای منتخب پیشنهادی برای ارزیابی بر اساس شاخصهای۲۰ گانه عمومی واختصاصی موردبررسی گروهی قرار گرفت و در پایان گزینه ها بر اساس امتیاز کسب شده مبتنی بر میزان اهمیت شاخص ها و روش شناسی علمی رتبه بندی، با رعایت اولویت های هر استان و به ترتیب به وزیر محترم کشور برای تصمیم گیری نهایی معرفی شد.گفتنی است نظر به فرآیند مطرح شده برای انتخاب گزینههای پیشنهادی برای استانداریها در مجموع تعداد ۵۰۰ نفر از منابع، مراجع و ظرفیتهای مختلف ملی و محلی به کمیته معرفی شد.که از بین آنها بر اساس ارزیابی اولیه حدود ۱۸۰ نفر حائز شریط حضور در فرآیند ارزیابی مبتنی بر شاخصهای عمومی و اختصاصی شدند و در نهایت در اختیار وزیر محترم کشور قرار گرفتند.اما در کنار ۳ شاخص کمی فوق موضوع «وفاق ملی» بعنوان شاخصی کیفی و مهم در ارزیابی و گزینش استانداران مد نظر قرار گرفت. گفتمان وفاق بعنوان گفتمانی برآمده از بطن جامعه ایران که در ادبیات دکتر پزشکیان در دوران انتخابات تبلور یافت و حائز اکثریت آراء مردم شد بعنوان مهم ترین مولفه کیفی در انتخاب استانداران تاثیر گذار بوده و به عبارتی تلاش شد تا تبلور عملی خود را در قالب انتخاب استانداران به نمایش بگذارد.
حال که استانداران محترم دراستانها به کار مستقر وشروع کردهاند لازم است به چندنکته مهم از منظر لزوم شفافسازی و اطلاعرسانی بعنوان حق مردم به آنها اشاره شود.
۱. ۲۸ نفرازاستانداران انتخابی ازدرون کادروزارتکشوربوده که دارای سابقه مدیریت دروزارت کشوردر مسئولیتهای استانداری، فرمانداری و...ومابقی دارای سابقه اجرایی در ردههای عالی همچون وزارت و نمایندگی مجلس میباشند.
۲. از مجموع استانداران انتخابی تعداد ۱۹نفر دارای تحصیلات مقطع دکتری، ۱۱ نفر دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و یک نفر دارای مدرک کارشناسی است.
۳. درراستای تحقق گفتمان وفاق ملی ۳نفر از استانداران دولت قبل که ظرفیت اجرا و پیشبرد سیاستهای دولت چهاردهم را داشتند در دولت جدید ابقاء و یا در استانهای دیگر مشغول شدند.
شایان گفتن است که وزارت کشور در ادامه رویکرد حرفهای دولت در انتصاب اعضای کابینه و استانداران اقدام به بازطراحی فرآیند انتصاب فرمانداران و بخشداران نیز کرده است. در این راستا اداره کل سیاسی وزارت کشور بعنوان متولی اصلی انتصابات در این حوزه، ساختار و فرایند انتصاب فرمانداران را با رویکرد مصاحبه گروهی متشکل از صاحبنظران و مدیران اجرایی مرتبط و با بهره گیری از اتاق های فکر مستقر در معاونت سیاسی به عنوان بازوهای مشورتی این کارگروه طراحی کرده و اقدام به ارزیابی گزینه های پیشنهادی استانداران برای تصدی مسئولیت فرمانداری می کند و در نهایت مقام عالی وزارت در صورت صلاحدید اقدام به صدور حکم نهایی خواهد کرد. اینک ترکیب استانداران دولت چهاردهم در معرض دید عموم مردم شریف ایران و صاحبنظران سیاسی قرار گرفته و امید است با نگاهی منصفانه و ناظر بر واقعیت های پیچیده امروز جامعه مورد قضاوت قرار گیرند و استانداران انتخابی نیز با اتخاذ رویکرد اجماع ساز مبتنی بر وفاق اجتماعی بتوانند آنگونه که باید، در خدمت رسانی به مردم عزیز ایران کوشا باشند.