به گزارش جامجمآنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، با نگاهی به اقدامات چند وقت اخیر سفارتخانهها و نمایندگیهای خارجی در ایران میتوان به وضوح دید که دیپلماتها خارج از ماموریتهای رسمی خود با نزدیک شدن به فرهنگ غنی ایرانی و نشان دادن علاقه خود به آیین، رسوم و معاشرت مردم ایران خط دیگری را دنبال میکنند که توجه به موقع به این موارد، میتواند جلوی نفوذ آنان را با هدفهای خاکستری بگیرد.
در این گزارش نگاهی داریم به آنچه که دیپلماتهای خارجی با بهرهبرداری از شرایط کشور طی دو سال اخیر انجام دادهاند.
باز هم پای انگلیسیها در میان است
سایمون شرکلیف، سفیر سابق انگلیس در ایران یکی از چهرهترین افرادی بود که تلاش میکرد خود را به مردم ایران نزدیک کند. او در زمان ماموریت خود در ایران سعی کرد با کارهایی نظیر ویدئوهای شاهنامهخوانی، پخت کباب با کارکنان سفارت در محوطه بیرون سفارتخانه، ویدئوی تبریک یلدایی و... خود را به مردم ایران نزدیک کند و بعدتر به همین وسیله در تلاش بر آمد تا با توئیتهایی در اوضاع داخلی کشورمان دخالت کند برای مثال تلاش کرد تا با توهین به خبرنگاران ایرانی آنها را فاقد آزادی عمل نشان دهد.
سفیر انگلیس در ایران
رفتارهای خارج از عرف و دخالت در امور داخلی کشورها به سفیر استرالیا هم سرایت کرد؛ البته وی با عبارت «بنفش بپوش» در تلاش برآمد تا یکی از قبیحترین رفتارهای انسانی را در ایران تبلیغ کند و با شکستن قبح رفتارهای ممنوعه در جامعه ایرانی به طریق دیگر عمل کند.
سفیر استرالیا در ایران
حالا، اما انگار دومینوی سفرای غربی به کره جنوبی رسیده است! ۱۴ آبان ماه حساب رسمی «بخش فرهنگی سفارت جمهوری کره در ایران» با انتشار ویدئویی از «کیم جون پیو» سفیر کره جنوبی در ایران که در حال اجرای قطعه «پرسون پرسون» است، خبرساز شده است.
وقتی جومونگ کرهای وظیفه ترویج کالاهای کرهای را بر عهده میگیرد
حسین کنعانی مقدم کارشناس سیاسی در این باره میگوید: روزی خبرنگار کرهای پیش من آمد و بسیار هم به زبان فارسی مسلط بود.
او در تلاش بود تا درباره تاثیر فیلم جومونگ در ایران بر اقتصاد کره جنوبی مطالعه کند. او معتقد بود با فیلمهایشان در تلاش هستند تا افکار ایرانیان را به سمت کالاهای کرهای جذب کنند؛ موضوعی که به وضوح تلاش آنها را برای شبیخون فرهنگی ثابت میکند. خصوصا انگلیس که ید طولایی در این باره دارد.
ما باید همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اسطورههای خود را به مردم معرفی کنیم. نفوذ در افکار فقط نفوذ اطلاعاتی نیست نفوذ فرهنگی خیلی اثرش بیشتر از اطلاعاتی است که برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی زمینه چینی میشود.
آواز خواندن پیشکش؛ لطفا بابت تحریمهایی که وضع کردید معذرت بخواهید
روح الله مدبر تحلیلگر مسائل بین الملل نیز درباره اقدامات سفرای خارجی در ایران گفت: این کشورها عموما رویکردی هماهنگ دارند و ائتلافشان هم یکی است، حتی کره جنوبی هم در تیم اتروپایی امریکایی و ائتلاف ضد ایرانی قرار دارد.
او ادامه داد: دیپلماتهای خارجی زبان فارسی را کاملا آموزش دیده اند و فرهنگهای ایرانی را میشناسند، اما با رویکرد مغالطه آمیز و تحریف آمیز از اینها استفاده میکنند، با هدف اینکه فضا را به سمتی ببرند که در موعد نهایی از آن استفاده کنند.
مدبر بیان کرد: نمونه بارز این امر هم انگلیس است سفیر سابق و سفیر جدید انگلستان برنامه شان این بود که به طور کامل از دیپلماسی و قدرت نرم برای استفاده از ضد منافع ملی ایران استفاده شود.
این کارشناس بین الملل گفت: شاهد بودیم سفیر آلمان به رستورانهایی سر میزند و ویدئو منتشر میکند، اما کنایههایی را به سیاست داخلی ایران در خلال این مطالب خود وارد میکند و این کاملا مغایر با کنوانسیون حقوق دیپلماتیک و کنسولی است.
او اضافه کرد: اگر سفیری هدفش این است که در راستای مباحث فرهنگی با ملت ایران ارتباط بگیرد و این رویکرد صادقانه باشد پسندیده است، اما وقتی میبینیم مثلا دولت کره حنوبی نقش اول را در تحریمهای ایران و رایهای ضد ایرانی در سازمان ملل متحد داشته و دولت انگلیس نقش اول را برای تهدید ملت ایران و فرماندهی تحریم را برعهده دارد و رسانههای فرانسوی بیشترین اخبار دروغ و شایعه پراکنی را مطرح میکنند و دولتهایشان در سازمانهای بین المللی و رسانهها رویکرد ضد منافع ملی ایران دارند واضح است که این بازیهای جدید فقط جهت فریب کاری است.
این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: اینها قبل از اینکه شعر بخوانند و آواز بخوانند باید با همان زبان فارسی که یاد گرفتند ویدئو منتشر کنند و از ملت ایران بابت تحریمهای غیر قانونی که بر ضد ملت ایران تصویب کردند عذر خواهی کنند و تعهد بدهند که دیگر این رویکرد خصمانه را علیه ملت ایران نخواهند داشت؛ بنابراین قبل از آوازه خوانی لازم است از اقدامات خصمانه خود علیه ملت ایران توبه کنند.
مدبر تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی و سیاسی صرفا این نیست که یک مامور سیاسی یک کت و شلوار بپوشد که یقه خاصی داشته باشد و به یک ماموریت خارجی برود بلکه کسی باید برای این ماموریت انتخاب شود که حداقل ۱۵ سال در این حوزه کار میدانی دقیق کرده باشد و حوزه و ظرفیتهایش را دقیق بشناسد تا به صورت غیر مستقیم ارتباط بگیرد و رسانههای آن منطقه را فعال کند و در پایان باید یادآوری کرد که حدود ۹ سال قبل یعنی ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ رهبر انقلاب فرموده بودند: تلاش دشمن برای نفوذ، از جمله تهدیدات بزرگ است.
نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد، اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد