“ثبت جهانی هگمتانه” قدم اول و نقطه شروع گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان دعوت از متخصصان برای همفکری در حوزه گردشگری با نگاه به ثبت جهانی هگمتانه را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: روزهای آتی سلسله‌نشست‌هایی در حوزه ثبت جهانی خواهیم داشت تا اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص اعلام کنیم.
کد خبر: ۱۴۶۷۶۲۳

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین همدان، محسن معصوم‌علیزاده در نشست خبری به مناسب ثبت‌ جهانی محوطه باستانی هگمتانه، اظهار داشت: ثبت جهانی هگمتانه به عنوان افتخار بزرگی در کشور انجام شد و نشان داد همدان با تمدن غنی و آثار فاخر بر قله جهان ایستاده است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه دارایی بزرگی است که می‌تواند ما را قوی‌تر کند، افزود: این ثبت جهانی گامی است برای اقدامات مهم و اثرگذاری در حوزه گردشگری که باید انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه همدان با یک هزار و ۹۰۰ اثر فاخر میراثی و گردشگری است، بیان کرد: از این تعداد بیش از یک‌هزار جاذبه تاریخی به ثبت رسیده است.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه طی سه سال اخیر ۵۱ فقره پروانه بهره‌برداری برای انواع تاسیسات گردشگری صادر و برای ۱۹۷ نفر اشتغال ایجاد شد، گفت: این حوزه تقریبا ۳۴ درصد نسبت به دولت قبل رشد داشته است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: همچنین ۱۹ فقره مجوز گردشگری بوم‌گردی در استان اعطا شد و ۶ مجوز برای واحدهای تسهیل‌گری در حوزه گردشگری سلامت نیز صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات نقشه جامع گردشگری استان به عنوان نقشه راه تدوین شده است، عنوان کرد: با برگزاری رویدادهای مختلف و شرکت در رویدادهای بازار هدف داخلی و بین المللی به دنبال معرفی ظرفیت‌های استان بوده‌ایم.

معصوم‌علیزاده در ادامه گفت: سعی کردیم  هر سال در نمایشگاه‌های بین‌المللی قوی‌تر وارد شویم و خوشبختانه امسال نیز خوب برگزار شد و رضایتمندی‌هایی را نیز به دنبال داشت.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در ارمنستان هفته فرهنگی را برگزار کردیم که اقدام اثرگذاری بود، اظهار داشت: همچنین تلاش کردیم کشورهای عضو اکو را در حوزه گردشگری به همدان بیاوریم و امسال توانستیم مجوز نمایشگاه سلامت را در کشور آن هم برای استان همدان بگیریم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی و بلاگرها در معرفی همدان بودیم، افزود: در این حوزه ضعف‌هایی وجود دارد که باید کمک کنیم تقویت شود و از این ظرفیت استفاده بهینه را ببریم.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی یک هتل در همدان صادر شده است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومانی در استان آغاز شده و امیدواریم تا یک ماه آینده بتوانیم کار را پیش ببریم.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید به عمل آوردند، بیان کرد: در این مدت یک میلیون و ۱۰۰ هزار اقامت در استان ثبت شده است.

وی با تاکید بر اینکه طی سه سال گذشته ۲۳ هزار و ۲۱۰ گردشگر خارجی را در استان پذیرا بودیم، گفت: در ابتدای کار ۴ هزار و ۷۰ تخت اقامتی داشتیم و امروز این تعداد به ۴ هزار و ۶۰۴ تخت رسیده است.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه۴۴ هزار نفر فعال صنایع دستی، با ۳۳ هزار گارگاه فعال در استان وجود دارد، عنوان کرد: از اقدامات شاخص صنایع دستی برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در ورودی و خروجی شهر بوده است که بر این اساس سه بازارچه دائمی در سه شهر همدان، نهاوند و ملایر ایجاد شده است‌.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: ۹۸ قطعه زمین ۵۰ متری برای احداث کارگاه‌های صنایع دستی در شهرک صنفی بوعلی دو اهدا شده است و در حال حاضر ساخت و ساز انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه صنایع دستی را با ۲۵۸ غرفه هر سال برگزار کردیم و ۲ تا ۶ مهر ماه امسال نیز این نمایشگاه برگزار می‌شود، عنوان کرد: همدان به عنوان ۱۰ استان برتر برگزاری نمایشگاه صنایع دستی انتخاب شد و خوشبختانه در رویداد سه گام نیز ۱۴ اثر را ثبت کردیم‌.

معصوم‌علیزاده اظهار داشت: هر سال یک هزار و ۲۰۰ نفر را در حوزه صنایع دستی آموزش می‌دهیم و تفاهمنامه‌ای نیز با نیروهای مسلح منعقد شده که بتوانیم در حوزه مهارت‌آموزی همکاری داشته باشیم.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان به انتخاب لالجین به عنوان فضای مناسب برگزار کننده رویداد سه گام اشاره و اظهار داشت: سال گذشته استان همدان ۳۷ نشان ملی صنایع دستی را به خود اختصاص داد.

وی افزود: تاکنون ۳ هزار و ۷۰۰ فقره مجوز صنایع دستی صادر و سه بازارچه دائمی ایجاد شده و همچنین ۷۱ بازارچه موقت فصلی برگزار شده است.

معصوم‌علیزاده در ادامه با بیان اینکه در حوزه معاونت سرمایه‌گذاری، اقدامات خوبی صورت گرفته است، بیان کرد: طی سه سال گذشته ۱۲۹ صدور موافقت تاسیسات گردشگری و ۱۵ مورد ایجاد تاسیسات گردشگری داشتیم.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: ۵ میلیارد تومان در حوزه مطالعات گردشگری روستاها، یک‌ میلیارد تومان برای مطالعات مناطق گردشگری و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سایر محورها هزینه شده است.

وی عنوان کرد: همچنین ۴۰ پروژه گردشگری با ۳ هزار میلیارد تومان در حال انجام است که اگر به بهره‌برداری برسد ۲ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و به تعداد تخت‌ها هم اضافه می‌شود.

معصوم‌علیزاده با اشاره به احیای ۱۵ مورد اثر تاریخی در حال تخریب، گفت: ۱۵۱ کارگاه در کل استان برای مرمت بناها فعال شد و ۳۰ مسجد تاریخی در استان مرمت شد.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه سه اثر تاریخی ثبت جهانی شد و ۵ مطالعه و بازنگری بافت را هم داریم، اظهار داشت: یک‌هزار و ۷۴۵ اموال فرهنگی مرمت و در اختیار موزه‌ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پروژه مخزن موزه منطقه‌ای اجرا شد و ۲۰۰ میلیارد تومان جدای از اعتبارات ما با تلاش حاجی‌بابایی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس به پروژه اختصاص یافت، افزود: ‌۳۷۲ شیء در دولت سیزدهم مرمت و در مخزن موزه فرهنگی نیز۷۵۲ شیء اموال فرهنگی بود که مرمت و ساماندهی شد.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ اعتبار ما ۳۳ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱ نیز ۸۴ میلیارد تومان بود و سال ۱۴۰۲ میلیارد به ۱۴۰ میلیارد تومان رسید، عنوان کرد: در ثبت جهانی هگمتانه در سال ۱۴۰۱ از ۸۴ میلیارد تومان ۶۰ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۲ نیز از ۱۴۰ میلیارد تومان ۴۰ میلیارد تومان به ثبت جهانی اختصاص دادیم.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: کار کاوش در خیابان باباطاهر به پایان رسید و آثار بسیار خوبی از دوره‌های مختلف اسلامی و برخی آثار مادی هم مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اینکه فضا را باید حفظ کنیم، ادامه داد: با شهرداری و شورای شهر به جمع‌بندی رسیدیم که کار مرمت از سوی ما انجام شود و در حوزه احداث یک موزه هم به یک جمع‌بندی برسیم که یا بخشی پوشیده و یا شیشه باشد، که به زودی تصمیم خواهیم گرفت.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه ثبت جهانی قدم اول و نقطه شروع گردشگری همدان است و تازه کار آغاز شده است، افزود: باید تلاش کنیم با برگزاری جشنواره‌ها، دعوت از افراد مختلف به ویژه سفرای کشورهای مختلف و… همدان را به دنیا معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان دعوت از متخصصان برای همفکری در حوزه گردشگری با نگاه به ثبت جهانی هگمتانه را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: روزهای آتی سلسله‌نشست‌هایی در حوزه ثبت جهانی خواهیم داشت تا اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص اعلام کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها