دبیر ستاد حقوق بشر خبرداد:

آمریکا در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی، مواضع خود را اعلام کند

غریب آبادی،دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد،آمریکا در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی موضع خود را اعلام کند.
کد خبر: ۱۴۶۲۶۹۶

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، دبیر ستاد حقوق بشر گفت: آمریکا باید موضع خود را در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی که در مقابل دیدگان جهان رخ می‌دهد، اعلام کند.

 کاظم غریب‌آبادی در ابتدای میزگرد آمریکا به علاوه ۳ ترور، تحریم و جنایت علیه بشریت با اشاره به هفته افشا و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی، اظهار کرد: جنایت‌های آمریکا منحصر به ملت ایران نیست و باید این جنایت‌ها را در سطوح مختلف علیه ملت ایران، مردم آمریکا و مردم دیگر کشور‌ها بررسی و افشا کرد.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های متعدد حقوق بشری و سازوکار‌های بین‌المللی حقوق بشری و گزارشگران سازمان ملل، سطح، عمق و گستردگی جنایت‌های آمریکا در سطح داخلی مشخص می‌شود؛ این گزارش‌های مستند نقض حقوق بشر اقشار مختلف در آمریکا از زنان و اقلیت‌ها گرفته تا زندانیان و کودکان را آشکار می‌کنند؛ آمریکا با بی‌توجهی به کنوانسیون‌های حقوق بشری به بهانه داشتن قوانین کامل، به نقض حقوق مردم خود می‌پردازد.

غریب‌آبادی با تاکید بر بررسی نقض حقوق بشر از سوی آمریکا در سطحی کلان‌تر، تصریح کرد: آمریکا به حقوق بشر با نگاه سیاسی می‌نگرد؛ جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و رفح همان‌گونه که افکار عمومی و سازمان‌های بین‌المللی اذعان می‌کنند جنایتی آشکار است و با محکومیت آمریکا مواجه نشده؛ آمریکا در حالی که هیچ اقدامی برای احقاق حقوق فلسطینی‌ها نمی‌کند در مقابل به‌صورت گسترده از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و همین یک نمونه نشان می‌دهد  نگاه آمریکا به حقوق بشر سیاسی است.

به گفته دبیر ستاد حقوق بشر، آمریکا باید موضع خود را در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی که در مقابل دیدگان جهان رخ می‌دهد، اعلام کند.

وی  به موضوع اعتراض‌های دانشگاهی در آمریکا در حمایت از فلسطین اشاره کرد و گفت: این اعتراض‌های مسالمت‌آمیز که انتقاد به سیاست‌های آمریکا نبود و بر جنایت علیه فلسطینی‌ها متمرکز بود، سرکوب شد و اصلاً مسأله امنیتی نداشت و در عین حال، آمریکا با کشور‌های دارای کارنامه سیاه حقوق بشری دارای روابط گسترده همه‌جانبه است. در این زمینه آمریکا با نادیده گرفتن حقوق بشردرپی تأمین منافع خود بوده و اولویت را به تأمین منافعش می‌دهد؛ نمونه چنین رویکردی، رابطه نزدیک آمریکا با رژیم استبدادی در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

دبیر ستاد حقوق بشرادامه داد: این موضوع که آمریکا اساساً اعتقادی به حقوق بشر ندارد، باید تبیین شود تا سیاست‌های مناسب برای مقابله با آن طراحی شود.

غریب‌آبادی با اشاره به مداخلات نظامی این کشور در دیگر کشورها، تاکید کرد: بر اثر این اقدامات، میلیون‌ها انسان بی‌گناه کشته شدند.

وی یادآور شد: بیش از ۲۵ کشور تحت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار دارند که در مغایرت با حقوق بین‌الملل هستند؛ این تحریم‌ها به‌ویژه در شرایط فرا سرزمینی ناقض حقوق بشری‌اند.

ایران کشوری است که اکنون تحت بیشترین تحریم‌های یک‌جانبه آمریکاست و بر اثر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بیش از ۵۰۰ هزار کودک عراقی جان خود را از دست دادند و آمریکایی‌ها این جنایت را با تأمین منافع ملی توجیه کردند. برای آمریکا حقوق بشر هیچ اهمیتی ندارد.

غریب‌آبادی ابراز امیدواری کرد  روایت‌های مستقیم از نقض حقوق بشر به تبیین بهتر و بیشتر جنایت‌های حقوق بشری آمریکا منجر شود.

دبیر ستاد حقوق بشر اذعان کرد  سیاست اصولی ایران حمایت و ارتقای حقوق بشر است و مسئولان و حاکمیت در این راستا تلاش می‌کنند.

ادعا نمی‌کنیم که شرایط بسیار خوبی داریم. البته ما سبک زندگی و استاندارد‌های حقوق بشری غربی را قبول نداریم؛ ما در اصول دینی و قانونی خود مبانی حقوق بشری غنی داریم و با هنجارسازی‌های ادعایی غربی‌ها موافق نیستیم و همین نقطه، محل منازعه ما با موضوع حقوق بشر غربی است؛ ما حین حمایت و ارتقای حقوق بشر در کشور به مسأله نقض حقوق بشر در سراسر جهان توجه ویژه داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها