هشتمین جشنواره «ایران من» با لنز عکاسان و علم هوش‌مصنوعی برگزار می‌شود

ثبت زیبایی‌های «خانواده ایرانی» برای ماندگاری در تاریخ

نشست خبری هشتمین دوره از جشنواره ایران من برگزار شد. این دوره از جشنواره عکاسی به موضوع «خانواده ایرانی» اختصاص یافته و بخش جنبی آن نیز استفاده از هوش‌مصنوعی را به عنوان دانشی که به تمام امور رخنه کرده، مورد توجه قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۶۰۶۱۴
به گزارش جام‌جم، هشتمین جشنواره عکس ایران من به موضوع خانواده ایرانی و ثبت تمام زیبایی‌های آن اختصاص یافته است. در نشست خبری این رویداد، محمد فروغی، دبیراجرایی جشنواره درباره این دور ازجشنواره عکاسی گفت: دراین دوره چند کار متفاوت انجام دادیم. ۳‌خرداد کار را آغاز کردیم و ۷‌مهر، آخرین مهلت ارسال آثار است و امیدواریم ۸ آبان اختتامیه را برگزار‌کنیم. او افزود: امیدواریم بتوانیم مانند نورنگار که حدود ۲۰سال ازفعالیتش می‌گذرد، دربخش اقتصادی، کسب درآمد و دربخش فرهنگی هزینه کنیم. بهترین شرایطی که ازدیدگاه ماماندگارمی‌شد برگزاری همین جشنواره است. موضوع جشنواره را بااعضای سیاست‌گذاری مطرح کردیم. معتقدیم خانواده به سمت غرب و جدایی از کانون اصلی خود می‌رود؛ بر همین اساس سعی کردیم با عکس و به وسیله تصویر، تاثیری در خانواده ایجاد کنیم که امیدواریم اصحاب رسانه به ما کمک کنند. از عکاسان حرفه‌ای تا آماتور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. فروغی درباره تضاد میان وقایع‌نگاری با هوش‌مصنوعی که واقعیت را به چالش می‌کشد، اظهار‌کرد: اتفاقا خود ما نیز همین مشکلات را داشتیم که چه کار کنیم. دیدیم در یکی از جشنواره‌ها کسی با هوش‌مصنوعی عکس فرستاده و برنده شده. به این جمع‌بندی رسیدیم ما نیز باید با هوش‌مصنوعی کار کنیم چرا که در تمام زندگی رخنه کرده است. وی توضیح داد: سال ۱۳۸۱ ورود عکاسی دیجیتال مورد قبول واقع نمی‌شد، اما الان بروید در دست عکاسان ایران یک عکس با دوربین آنالوگ بیابید. به همین دلیل مجبور هستیم به روز و با دنیای روز فکر‌کنیم. هوش‌مصنوعی نیز یک واقعیت است که در دنیای هنر امروز بسیار دیده می‌شود. دبیر اجرایی این جشنواره درباره این‌که آیا محوری برای عکاسی در موضوع خانواده مشخص شده است یا خیر، گفت: محور‌های خانواده زیاد است. حداقل دو نفر یک خانواده را تشکیل می‌دهند، بر همین اساس محوربندی نکرده‌ایم. دو یا سه کارگاه نیز برگزار خواهیم کرد که دوستان بتوانند با محور خانواده عکس‌های بهتری بگیرند. فروغی در مورد فعالیت این جشنواره در شهرستان‌ها برای نشان دادن خانواده دراقصی نقاط ایران اظهار‌کرد:در دوره‌های گذشته عکاسان شهرستان بیش از تهرانی‌ها شرکت کرده بودند؛ تقریبا ۹۹ درصد عکاسان ایران ما را می‌شناسند و این شناخت موجب شده که اطلاع‌رسانی ما سریع‌تر صورت گیرد. این مسئول جشنواره درباره مجموعه عکس‌های حاصل از هفت دوره گذشته هم توضیح داد: در مجموع این هفت دوره حدود ۹۰ هزار عکس از ایران داریم که به ۷۰۰ عکس برگزیده رسیده است. همچنین به صورت میانگین در هر دوره حدود ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ شرکت‌کننده داشتیم. به گفته فروغی، در این دوره هر شرکت‌کننده می‌تواند برای هر بخش ۱۰ عکس ارسال کند.
     
از تقابل و تضاد‌ها به نتیجه می‌رسیم
مسعود افشانی یکی ازاعضای شورای سیاست‌گذاری گفت:جشنواره عکس دورنگار هشتمین دوره خود را تحت نام کلی ایران من برگزار می‌کند؛ هر دوره موضوع مخصوص به خود را دارد وهدف ما بیان زیبایی و پتانسیل ایران و ایرانی است که طی این هفت دوره گذشته سعی در پوشش آن داشتیم. به دلیل شرایط کرونا این دوره با تاخیر روبه‌رو شد. او ادامه داد: موضوع اصلی جشنواره سال جاری، خانواده ایرانی به عنوان اساسی‌ترین بنیاد جامعه است. خانواده ایرانی تغییرات زیاد و چالش‌هایی را پشت سر گذاشته که دستمایه خوبی برای عکاسان ایجاد کرده است. ما چشم‌انداز‌های سنتی، مدرن و اختلاف‌نسل‌ها را می‌بینیم که می‌توان آن را وقایع‌نگاری درنظرگرفت. این یک نوع رویکرد جامعه‌شناسانه به خانواده ایرانی به عنوان اساسی‌ترین رکن جامعه است. این عضو شورای سیاست‌گذاری گفت: در بخش جنبی امسال به دلیل فرآیندی که دنیا در حوزه تصویرسازی پیش گرفته، هوش‌مصنوعی را دستمایه قرار دادیم که در واقع ادیت با بستر‌های هوش‌مصنوعی است که چالش‌برانگیز و در کنار آن خلاقانه است. این چالش را حول خانواده ایرانی با ابزار هوش‌مصنوعی به تصویر خواهند کشید. ممکن است هیچ تصویری به وسیله زدن شاتر ایجاد نشود، اما استفاده از هوش‌مصنوعی می‌تواند خیال را به تصویر بکشد. افشانی افزود: ما می‌خواهیم عکاسان را وارد چالش استفاده از هوش‌مصنوعی‌کنیم و ببینیم تا چه اندازه می‌توانیم با استفاده از ابزارها، خود را به چالش بکشیم. در بخش اصلی دارای محدودیت‌های ادیت و ویرایش وجود دارد، اما در بخش دوم ایجاد تصویر با هوش‌مصنوعی و استفاده از تکنیک‌ها بلامانع است. این بخش دارای داوری و جوایز مجزاست. او تاکید کرد: از سوم خرداد شروع به پذیرش آثار کردیم و پس از پالایش اولیه آثار، به داوران تحویل داده می‌شود. به گفته افشانی، علاوه بر اهدای جوایز، به اعضای برگزیده حق تالیف به ۱۰۰عکس منتخب اهدا خواهد شد. این عضو شورای سیاست‌گذاری گفت: این جوایز به عنوان پیشکش به جامعه عکاسان است؛ عکاسانی که همواره پتانسیل داشته‌اند. افشانی در مورد ورود بخش هوش‌مصنوعی به جشنواره نیز‌گفت: از تقابل و تضاد‌ها می‌توانیم به نتیجه برسیم. در بخش اصلی واقع‌گرایی می‌کنیم و در بخش جنبی خیال‌پردازی. این تقابل کمک می‌کند که تکلیف خودت را بدانی که به دنبال عکاسی واقع‌گرایی هستی یا می‌خواهی با هوش‌مصنوعی تصویر بسازی. هوش‌مصنوعی و عکس در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نه مقابل همدیگر. این تقابل به نوعی عمدی بوده که ببینیم ماحصل چه خواهد بود. این عضو شورای سیاست‌گذاری ادامه داد: این کار به نوعی بازگشت به خویشتن نیز خواهد بود که هوش‌مصنوعی را ببینیم و متوجه رویکرد خودمان به آن باشیم.
     
تکنولوژی تغییر می‌کند،  اما هنر ماندگار است
در ادامه داریوش محمدخانی، دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری با اشاره به این موضوع که با ورود هر تکنولوژی نسبت به آن دافعه‌ای وجود دارد، گفت: عکاسی رنگی که آمد، گفتند سیاه و سفید را می‌گذاریم کنار، در صورتی که کنار گذاشته نشد. وی ادامه داد: صحبت ما این است که لطفا صورت‌مسأله را هیچ‌گاه پاک نکنید. همواره برای صورت‌مسأله‌ها می‌توان راهکاری ارائه کرد. زمان صحبت از ورود هوش‌مصنوعی، بسیاری نسبت به آن گارد گرفتند و از آن ترسیدند؛ در صورتی که رویکردها تغییر‌می‌کند و چیزی از بین نمی‌رود. هیچ‌چیز از بین نمی‌رود و صرفا از صورتی به صورت دیگر تبدیل می‌شود. باید از هوش‌مصنوعی استفاده کنیم و برای آن بستر فرهنگی ایجاد کنیم. محمدخانی تصریح کرد: جهانیان باید بدانند که ما چگونه زندگی می‌کنیم.  ما بنا را بر این گذاشتیم که ایران را باشکوه نشان دهیم. اگر تکنولوژی جدید آمده است، باید از آن استفاده کنیم و در کنارش برای آن بستر فرهنگی بسازیم. او با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های فرهنگی گفت: نیاز است که بخش‌های خصوصی به برگزاری جشنواره‌ها بپردازند. ما هم حاضر هستیم که تجارب خود را به آن‌ها منتقل کنیم. محمدخانی تاکید کرد: حتی ما پیشنهاد کردیم که این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود؛ متاسفانه هنوز امکانش نیست. ما باید فرهنگ خود را به دنیا صادر‌کنیم. در سینما، موسیقی، نقاشی و… هنر خود را به دنیا انتقال دادیم و باید در عکاسی نیز اینچنین باشیم.
 
هوش‌مصنوعی گذشته را نفی نمی‌کند
مجتبی خوشدلیان که مشاور هوش‌مصنوعی این جشنواره است نیز در رابطه با تاثیر هوش‌مصنوعی بر زندگی امروز بشر، گفت: فکر می‌کنم دو یا سه سال آینده صادقانه‌تر نسبت به هوش‌مصنوعی صحبت می‌کنیم؛ چرا که در حال صحبت درباره دنیایی تاریک هستیم. ترس آدم‌ها از هوش‌مصنوعی از پس یک اتاق تاریک است؛ نمی‌داند که در این اتاق تاریک چه چیزی در انتظار اوست. او ادامه داد: من نصف کار‌های روزمره خود را با هوش‌مصنوعی انجام می‌دهم. به اندازه‌ای که حالا برای شما شوخی است که قبلا طول سفر سه ماهه بود و حالا به یک روز رسیده است، حالا هم همین‌قدر شوخی است که یکسری کار‌ها را انجام می‌دهیم و از هوش‌مصنوعی استفاده نمی‌کنیم. محمدخانی خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم می‌خواهیم با هوش‌مصنوعی تصویر خلق کنیم، تلاش‌های گذشته خود را نفی نخواهیم کرد، بلکه کار خود را آسان می‌کنیم. عکاس ایرانی پیشتر مجبور بود نگاه خود را به یک جغرافیا محدود کند، اما حالا دسترسی‌هایش را باز کرده و می‌تواند از آن استفاده کند. انسان حالا با استفاده از هوش‌مصنوعی می‌تواند امکانات بیشتری را دریافت کند. لازم به ذکر است، این جشنواره در یک بخش اصلی و یک بخش جنبی برگزار خواهد شد که بخش جنبی آن، خلق تصویر با هوش‌مصنوعی است. جایزه نفر اول این جشنواره ۴۰ میلیون تومان، نفر دوم ۳۰ میلیون تومان و نفر سوم ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. سه جایزه ۱۵ میلیون تومانی نیز برای برگزیدگان بخش جنبی این جشنواره در نظر گرفته شده است. مجید ناگهی، مهدی وثوق‌نیا و عاطفه حقیقی هیأت داوران این جشنواره را تشکیل داده‌اند که داوری آثار را تا مهرماه ۱۴۰۳ انجام خواهند داد. آخرین مهلت ارسال این آثار هم هفتم مهرماه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها