گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با ریچارد فالک، گزارشگر سابق حقوق‌بشر سازمان ملل

شورای امنیت، بانی نسل‌کشی

 بی‌شک یکی از اصلی‌ترین بازندگان تحولات اخیر فلسطین، سازمان ملل متحد بوده است. اگرچه دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنان خود از جنایات صهیونیست‌ها در غزه سخن گفته است، اما خروجی عملی ساختار و منظومه سازمان ملل متحد، چیزی جز استمرار جنایات تل‌آویو در نوار غزه و کرانه باختری نیست.
کد خبر: ۱۴۲۸۸۶۰
 
در چنین شرایطی افکارعمومی دنیا نسبت به این‌که چرا پس از کشتار هزاران کودک و زن بی‌گناه در غزه، حتی یک بیانیه یا قطعنامه علیه رژیم اشغالگر قدس صادر نشده، متعجب و خشمگین هستند. در این خصوص گفت‌وگویی با پروفسور ریچارد فالک، گزارشگر سابق حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در امور فلسطین صورت داده‌ایم.

در جنگ اخیر غزه، نسل‌کشی فلسطینیان تبدیل به یک جنایت آشکار و مستمر از سوی صهیونیست‌ها شده و درعین‌حال، خبری از اقدامات جدی سازمان ملل متحد در مواجهه با این جنایات نیست. این شرایط بغرنج را چگونه تحلیل می‌کنید؟
همگان می‌دانیم که امروز چه فاجعه‌ای در فلسطین در حال رخ‌دادن است. غزه سال‌هاست تحت محاصره دائمی صهیونیست‌ها قرار دارد، آن‌هم با نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد! به‌عبارت‌بهتر، ما از سازمانی سخن می‌گوییم که خود نیز بابت آنچه در غزه رخ می‌دهد متهم است. بدیهی است جنایات صورت‌گرفته در فلسطین و نسل‌کشی کودکان بی‌گناه، مصداق عینی نقض حقوق‌بشر محسوب می‌شود؛ اما چرایی سکوت سازمان ملل متحد ریشه در ساختار این سازمان و قدرت لابی‌گری بازیگرانی مانند آمریکا (و متحدانش) دارد. در اینجا بازیگران لابی‌گر غربی بر ساختار سازمان ملل سلطه دارند و حتی همان‌گونه که می‌بینیم، سخنان بعضا انتقادی افرادی مانند دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به جنایات اسرائیل با واکنش شدید آمریکا مواجه می‌شود. پس در اینجا ما از یک ساختار معیوب سخن می‌گوییم.
 
تاکنون بارها عنوان شده است که ساختار سازمان ملل متحد باید به سود ملت‌های دنیا اصلاح شود و از ساختار کنونی که برآمده از لابی‌گری قدرت‌های خاص است فاصله بگیرد. با‌این‌حال عزمی در این خصوص وجود ندارد و این مسأله، اکنون خود را در بحران فلسطین به‌وضوح نشان داده است. 
درست است. این همان حقیقت تلخی است که ما سال‌هاست مشاهده می‌کنیم. ساختار سازمان‌های بین‌المللی و قدرت مانوری که به آمریکا و متحدانش داده شده است، اجازه مواجهه اصولی، حقوقی و عملیاتی را با بسیاری از بحران‌های جاری در جهان نمی‌دهد. جنگ یمن نیز از این قاعده مستثنا نیست. همان‌گونه که اشاره کردم، امروز همگان از جنایت در فلسطین، نسل‌کشی در غزه و فاجعه‌بار بودن این جنایات سخن می‌گویند و حتی در گزارش‌های سازمان ملل متحد به این موضوع استناد می‌شود، اما اقدامی عملیاتی در این مسیر صورت نمی‌گیرد. همان‌گونه که اشاره کردم، در اینجا بحث منافع آمریکا و متحدان آن مطرح است. آنها (واشنگتن و متحدان آن) سازمان ملل را وادار به پذیرش روایت و تصویرسازی خود از وقایع جاری در جهان می‌سازند. حتی اگر این موارد کاذب باشد. اکنون در نسل‌کشی اسرائیل در غزه نیز این ماجرا مشخص است. دنیا روایت آمریکا در غزه را نمی‌پذیرد اما سازمان ملل حق ندارد اقدامی عملیاتی و بازدارنده در مواجهه با جنایات اسرائیل در غزه صورت دهد. 
 
سه عضو غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه هرگونه تلاش برای انعقاد آتش‌بس در نوار غزه را وتو کرده و در مقابل، هرگونه اقدام رژیم اشغالگر قدس در بمباران بیمارستان‌ها، مدارس و منازل را مصداق دفاع مشروع تلقی می‌کنند. این رویکرد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه همین‌طور است. باید بگویم ماموریت‌ها و اهداف عالی سازمان ملل و سایر نهاد‌های بین‌المللی تحت تأثیر بازی قدرت‌های ژئوپلیتیکی واشنگتن و بازیگران اروپایی متحد آن قرار می‌گیرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد، از یک‌سو زمینه سلطه صهیونیست‌ها بر کرانه باختری را فراهم ساخته و سال‌ها در برابر انواع جنایات و کشتار صهیونیست‌ها در این منطقه سکوت کرده است. حتی محاصره غذایی و سوخت در نوار غزه با مجوز آمریکا صورت گرفته است. استقرار سامانه‌های تسلیحاتی به بهانه مقابله با حماس نیز در راستای تسهیل نسل‌کشی فلسطینیان و با حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته است. اکنون نیز با تشدید بحران انسانی در غزه، شاهد هستیم که واشنگتن و پاریس و لندن مانع از استقرار آتش‌بس در غزه می‌شوند تا بلکه تل‌آویو با استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهایی که از قبل در اختیار آن گذاشته شده بتواند معادلات غزه را به سود خود تغییر دهد، اما این تصور اشتباه است. نمی‌توان نقش بازیگرانی مانند آمریکا و فرانسه را در بمباران غزه و جنایاتی که صهیونیست‌ها در این خصوص مرتکب می‌شوند نادیده انگاشت. نسل‌کشی فلسطینیان محصول مدارا و همراهی دولت‌های غربی با اسرائیل است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها