بعد از گذشت ۲۴ روز از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی طی دو روز اخیر تلاش کرد تا به صورت زمینی حمله را به سمت غزه انجام دهد و البته چند باری را به صورت محدود در آن بود که بخت خود را برای ورود به این منطقه بیازماید، اما به نظر می‌رسد این حملات و اقدامات بی نیتجه خواهد بود و البته دلایل متعددی را می‌توان برای این موضوع برشمرد. 
کد خبر: ۱۴۲۸۲۰۲
نویسنده سلمان رضوی کارشناس حوزه فلسطین

رژیم صهیونیستی ناتوان‌تر از گذشته

دلیل اول اینکه به زعم خود مقامات رژیم صهیونیستی همانگونه که حماس برای عملیات پیشدستانه هفت اکتبر برنامه داشت و حمله غافلگیرانه‌ای را انجام داد برای حمله زمینی اسرائیلی‌ها هم غافلگیری خواهد داشت و طبیعتا آن‌ها به این آسانی نمی‌توانند به غزه وارد شوند.

دلیل دوم احتمالی است که رژیم صهیونیستی درباره تلفات جدی ناشی از عملیات زمینی پیشبینی کرده است. چرا که نیرو‌های مبارزی که در لبنان و فلسطین هستند عمدتا در سطح زمین حتی اگر محتملا دست برتر را نداشته باشند، اما کاملا در این عرصه لحظات شوک آوری را بر ارتش رژیم اشغالگر قدس تحمیل خواهند کرد. کما اینکه اسرائیلی‌ها در جنگ ۳۳ روزه عمدتا در هفته‌هایی که جنگ زمینی رخ داد با تلفات بالا مواجه شدند. در غزه هم همین وضعیت انتظار می‌رود. تا زمانی که حملات به صورت موشکی و هوایی است طبیعتا با توجه به میزان تسیلحات ممکن است رژیم صهیونیستی قدرت مانور داشته باشد، اما وقتی جنگ به صورت زمینی ادامه پیدا کند تلفات آن‌ها بیشتر خواهد شد.

دلیل سوم موضوع تلفات غیر نظامیان فلسطینی است که هم اکنون هم با واکنش‌های جهانی علیه رژیم صهیونیستی روبرو هستیم. طبیعتا اگر در جنگ زمینی میزان تلفات غیرنظامیان بالا رود به همان میزان در عرصه بین المللی، رژیم اشغالگر قدس منفورتر خواهد شد و این مساله برای صهیونیست‌ها هزینه زا است.

دلیل چهارم فرسایشی شدن و طولانی شدن جنگ است. در این حوزه هر چند فشار زیاید به فلسطینی‌ها وارد می‌شود، اما آستانه تحمل اسرائیلی‌ها به همان میزان پایین می‌آید و این موضوع پیامد‌های منفی بسیاری را برای رژیم صهیونیستی در پی خواهد داشت.

دلیل پنجم موضوع وقوع تظاهرات در اسرائیل شروع شده که طی آن معترضان بر لزوم آزادی هر چه زودتر نیرو‌های اسیر رژیم صهیونیستی تاکید می‌کنند و حتی نتانیاهو هم عنوان کرده که این مساله در کابینه هم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و ظاهر قضیه نشان می‌دهد که آن‌ها قصد دارند زمینه را برای قبول مبادله اسیران صهیونیست با ۵ هزار اسیر فلسطینی آماده می‌کنند و در صورتی که این ماجرا اتفاق بیفتد دستاورد بزرگی برای حماس خواهد بود.

دلیل ششم اینکه حمله زمینی وسیله است و هدف از انجام آن اعمال فشار بیشتر روی فلسطینی‌ها است و به نظر می‌رسد که این وسیله تا به الان موثر نبود و بی تاثیری آن موجب ناامیدی برای رژیم صهیونیستی خواهد شد و طبیعی است که مقامات تل آویو موضوع حمله زمینی را منتفی اعلام کنند.

در نهایت اینکه رژیم صهیونیستی اگر چه در عرصه رسانه‌ای عنوان می‌کند که قصد اشغال کامل نوار غزه با هدف نابودی حماس را دارد، اما در واقعیت مساله چیز دیگر است و اگر چنین توانی را داشتند در همان سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ که شارون روی کار بود و کرانه باختری را به طور کامل به اشغال درآورده بود همان کار را در نوار غزه انجام می‌داد، اما دیدیم که شارون ۸ هزار شهرک نشین را از نوار غزه تخلیه کرد و متوجه شد که این منطقه عرصه نبرد نیست. وقتی که در آن مقطع رژیم صهیونیستی توانایی انجام چنین کاری را نداشت طبیعتا در شرایط فعلی این موضوع کاملا منتفی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها