در میز علوم سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

مقاومت ایران در برابر استكبار در افول آمریكا مؤثر بوده است

مقاومت ایران با تمام فراز و فرودها در افول قدرت آمریكا مؤثر بوده و در مجموعِ تهدیدات آمریكا؛ ایران از ظرفیت بالا و ژئوپلیتیك ویژه‌ای در مقایسه با روسیه و چین برخوردار است.
کد خبر: ۱۴۱۸۳۳۶

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، ابوالفضل ظهره‌ وند، كارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون نظم جدید منطقه‌ای گفت: ظرفیت نرم آمریكا رو به افول است و این روندی است كه دو دهه اخیر شروع شده است.

وی افزود: این موضوع به منظومه معرفتی باز می‌گردد كه نتوانسته با واقعیت‌های مدانی پیش برود؛ زمانی پرچم‌دار لیبرالیسم كلاسیك بودند ولی از دل این جریان محافظه‌كاری خارج می‌شود و این جریان دورنمای رؤیای جهانی را نتوانست به‌عنوان پیشران معرفی كند.

كارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینكه كشورها در سایه گفتمان و ظرفیت نرم قدرت‌های خود را گسترش می‌دهند و در كنار آن پول مسلط و بازار تعیین‌كننده است اظهار كرد: بعد از پایان لیبرالیسم و روی كار آمدن سرمایه‌داری و سرمایه خواری، قدرت‌های نوظهور در افول آمریكا مؤثر بوده‌اند.

وی افزود: هر چند جنبش وال‌استریت سركوب شد؛ اما در بطن و متن جامعه بی‌عدالتی و عدم‌قطعیت در دورنمای روند‌های جهانی وجود دارد و به كرونا نشان داد چگونه اقشار متوسط تبدیل به قشر ضعیف می‌شود و اقشار ثروتمند افزایش ثروت داشتند.

ظهره‌وند ضمن اشاره به اینكه اینترنت فرصتی بود كه تبدیل به تهدیدی برای غرب شد و خرده‌فرهنگ‌ها درحال‌توسعه است ادامه داد: در یك دهه اخیر شاهد بودیم قدرت‌های نوظهور روی كار آمدند و سهم بازار را می‌گیرند و به بی‌اعتمادی به دلار دامن می‌زند.

وی افزود: مقاومت ایران با تمام فراز و فرودها در افول آمریكا مؤثر بوده و در مجموع تهدیدات آمریكا، ایران از ظرفیت بالا و ژئوپلیتیك در مقایسه با روسیه و چین برخوردار است. قدرت‌های مالی روسیه و چین بالا است؛ اما از جنبه ظرفیت‌های نرم و بازیگری و اثرگذاری اصلاً با ایران قابل‌مقایسه نیستند؛ لذا مقاومت ایران در برابر آمریكا برای چینی‌ها و ادامه چالش با آمریكا فضاسازی كرد.

كارشناس مسائل بین‌الملل تصریح كرد: روسیه توانست در سایه فرصت مقاومت، پیوند پایدار با اروپا برقرار كند و این به ضرر آمریكا بود؛ چراكه آلمان اگر به انرژی ارزان برسد می‌تواند در برابر آمریكا ایستادگی كند.

وی با بیان اینكه سایر كشورها مانند فرانسه نیز اعلام كردند كه قصد دارند به‌عنوان بلوكی مستقل از آمریكا روابط خود را با آسیا گسترش دهیم افزود: فروپاشی یورو تهدیدی جدی بود و از سویی كرونا نشان داد نمی‌توانند در بحران به آمریكا اعتماد كنند.

ظهره‌وند خاطرنشان كرد: هویت مشترك اروپایی با مؤلفه بیرونی مانند ترامپ قرار است بشكند و با این اتفاق اروپا واكنش نشان می‌دهد؛ اروپا گران‌ترین سوخت را از آمریكا خریداری كردند و هزینه چالش آمریكا با روسیه توسط اروپایی‌ها پرداخت شد.

وی افزود: اروپا و امریكا در عراق و افغانستان شكست خوردند و مناسبات ارباب‌ورعیتی آمریكا چالش‌زا شده است و اگر چین تبدیل به كارخانه تولید جهانی شود و كانالی برای عرضه كالا شود و ورود منابع به داخل چین صورت بگیرد تمام هژمونی قدرت آمریكا را از بین خواهند برد.

این كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران با تمام فشارهایی كه آمریكا آورده درحال‌رشد است و در حال تبدیل‌شدن به همكار راهبردی روسیه و چین است و در پی آن در پیمان‌های شانگهای و بریكس عضو شدیم.

وی افزود: دولت فعلی توانسته ۱. ۵ میلیون بشكه نفت را به فروش برسانند و فشار آمریكا بر روسیه وجود دارد و می‌توان منافع خودمان را در میدان دنبال كنیم و در برابر هژمونی آمریكا ایستاد.

ظهره‌وند اظهار كرد: باید درك و تصویر درستی از مسئله توسعه داشته باشیم آیا مدل‌های تجربه شده در ایران قابل تجربه است و می‌توان با نگاه ایدئولوژیك مسائل را حل كرد؟ توانستیم تا امروز نقش دین را به‌عنوان مؤلفه كلیدی در راهبری جامعه معرفی كنیم.

وی با تأكید بر این مطلب كه باتوجه‌به اتفاقات اخیر و نقش كلیدی ایران در توسعه روابط چین و روسیه باید سهم ایران در روندهای جهانی مشخص باشد افزود: ظرفیت نخبگانی خوبی در ایران وجود دارد و نگاه گذشته دارای كاركرد نیست و واقعیت این است اگر در گذشته دیپلماسی به‌درستی پیش می‌رفت برجام نباید شكل می‌گرفت.

این كارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مؤلفه‌های قدرت باید به‌خوبی احصا شود و در رویكرد كلان سهم ایرانی در افق بلندمدت مشخص باشد و در رؤیای ایرانی باید درك حداقلی از تحقق‌پذیری آن را مشخص كنیم.

وی افزود: برای خروج از تنهایی استراتژیك باید پیمان دفاعی با كشورهای چین و روسیه داشته باشیم چون نمی‌توان همیشه در نقطه سربه‌سر در مسائل امنیتی منطقه قرار داشته باشیم.

ظهره‌وند تصریح كرد: فارغ از نگاه حزبی و جناحی و در افق ملی افكار عمومی باید در قالب رسانه و فضای مجازی توجیه شود و باید تهدیدات و فرصت‌ها در این صحنه در جامعه تبیین كنیم.

وی افزود: باتوجه‌به خطر فروپاشی داخلی آمریكا، آمریكایی‌ها در صدد بازگرداندن هژمونی است؛ لذا نوع سیاست‌های پولی و مالی و سایر مسائل كشور دارای اهمیت است.

این كارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان كرد: اگر قرار است در تراز جهانی بازیگری كنیم باید سبك زندگی را برای مردم معرفی كنیم و به مردم اطمینان میدانی و افق روشن دهیم؛ لذا شیوه حكمرانی باید در تراز قرار گیرد و دولت مردان باید افق‌های باز كشور را به‌خوبی ترسیم و ارائه كنند.

وی افزود: در دنیای امروز همه چیز باید ملموس باشد و عده‌های سرخرمن كاربرد ندارد و باید سیاست‌ها به‌صورت روزانه مورد نقد قرار گیرد و در این راستا كار با بدنه ساختار و تعامل با نظام سیاسی متفاوت می‌شود.

ظهره‌وند با اشاره به اینكه گفتمان و افق كار كشور باید بازنگری شود تا بتوان بدنه اجتماعی را در مسیر كشور متقاعد كنیم گفت: امروز روندها در حال التهاب هستند و هنوز اوكراین در مسیر نتایج قطعی نیست و نقش‌آفرینی آمریكا هنوز ادامه خواهد داشت همانند اینكه آمریكا در منطقه افغانستان نیست؛ اما حضور و اثرگذاری در این منطقه دارد.

وی افزود: آمریكا و دشمنان ثبات اقتصادی در كشور‌های مختلف كاهش می‌دهند تا پول‌های مالی به نفع دلار ازرده‌خارج شوند.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها