ظهر پنجشنبه بود که برای دومین بار طی چندهفته اخیر، عاملان قرآنسوزی در سوئد، با چراغسبز پلیس این کشور و پس از دریافت مجوز برای تجمع ضداسلامی در استکهلم، به قرآنکریم اهانت کردند.
سلوان مومیکا، شهروند عراقی ــ سوئدی در این تجمع، بار دیگر با حمایت پلیس سوئد به قرآنکریم هتاکی کرد و پرچم عراق را آتش زد.این اقدام پس از آن صورت گرفت که از چند روز قبل اعلام شده بود دولت سوئد بار دیگر برای انجام چنین برنامهای مجوز صادر کرده است. همین مسأله باعث شد تا مردم عراق که بیشترین واکنشها را در ماجرای قبلی داشتند بامداد پنجشنبه در اعتراض به صدور مجوز مجدد از سوی دولت سوئد برای سوزاندن قرآنکریم و پرچم عراق، به سفارت این کشور در بغداد حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. با دخالت نیروهای امنیتی عراق که در داخل سفارت مستقر بودند، معترضان که گفته میشود از حامیان جریان صدر در عراق بودند، متفرق شدند. پس از آنکه چند هفته قبل و همزمان با تعطیلات عید قربان، مومیکا که یک دوتابعیتی سوئدی ــ عراقی است اقدام به آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان کرد، دستگاه قضایی عراق حکم جلب وی را صادر نمود و وزارتخارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فردهتاک به قرآنکریم را جهت محاکمه به این کشور تحویل دهد. پلیس سوئد برای تبرئه خود از سرزنشها و خشم عمومی بابت صدور مجوز برای هتکحرمت به کتاب آسمانی مسلمانها ادعا میکند که فقط برای تجمعهای عمومی و نه اتفاقاتی که طی آن رخ میدهد، مجوز صادر میکند.
اخراج سفیر سوئد از بغداد
در پی هتکحرمت مجدد قرآنکریم در سوئد، دفتر نخستوزیری عراق اعلام کرد که در نشست اضطراری کابینه، دولت عراق تصمیم گرفت کاردار سفارت خود در سوئد را از این کشور فرا بخواند. دفتر نخستوزیری عراق همچنین اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، دستور اخراج سفیر سوئد در بغداد را صادر کرد. این تصمیم در پی تکرار اهانت به قرآنکریم و آتشزدن پرچم عراق در سوئد با مجوز دولت این کشور اتخاذ شد.وزارتخارجه عراق نیز طی بیانیهای اعلام کرد: کادر سفارت عراق در سوئد به کشور فراخوانده شد و به سفیر سوئد نیز ابلاغ شد که عراق را ترک کند.
پارلمان عراق نیز در واکنش به این جنایت، تشکیلجلسه داد و تأکید کرد که بهصورت قاطع از اقدام دولت این کشور حمایت میکند. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق گفت: «خشم و مخالفت قاطع خود را با حمایت و مجوز دولت سوئد برای اهانت به مقدسات مسلمانان و تعدی به حرمت قرآنکریم اعلام میکنیم.»
اقلیم کردستان عراق در واکنش به هتکحرمت به قرآنکریم در سوئد، فعالیت دفتر نمایندگی خود در استکهلم را به حالت تعلیق درآورد. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هم با تأکید بر لزوم جرمانگاری سوزاندن قرآنکریم در سطح جهانی، گفت که ملتهای مسلمان باید برای کمک به اسلام تجمع کنند.همچنین صدها نفر از اهالی بغداد عصر پنجشنبه در میدان التحریر این شهر تجمع کردند و علیه هتکحرمت به قرآنکریم و آتشزدن پرچم عراق در سوئد شعار دادند.
حاضران در میدان بغداد که همچنان به تعداد آنها افزوده میشود، شعار میدهند: «با جان و خونمان فدای قرآن میشویم.» آنها همچنین شعارهایی علیه اشغالگری آمریکا دادند.
واکنش کشورهای اسلامی
سایر کشورهای اسلامی و نهادهای منطقهای نیز ضمن محکومیت تداوم جنایت هتکحرمت قرآنکریم در سوئد، حمایت و هماهنگی کامل خود را از اقدامات تنبیهی علیه دولت استکهلم، از قطع روابط سیاسی گرفته تا تحریمهای اقتصادی اعلام کردند. وزارت خارجه عربستان سعودی کاردار سفارت سوئد را احضار کرد و از دولت سوئد خواست تا تمامی اقداماتی که مخالف با تمامی آموزههای دینی بوده را متوقف کند.
دولت قطر هم به عنوان بخشی از واکنشهای اسلامی، تعرض به قرآن کریم را محکوم و اجازه مکرر چنین اعمالی در سوئد را رد کرد. وزارت خارجه این کشور در بیانیهای اعلام کرد که سفیر استکهلم در دوحه برای تسلیم یادداشت اعتراضی به این وزارتخانه احضار شده است تا از کشورش بخواهد اقداماتی برای توقف این اقدامات شرمآور انجام دهد.
هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه با تعدادی از همتایان خود از کشورهای عربی درباره راههای مقابله با هتک حرمت مجدد از قرآن کریم در سوئد گفتوگو کرد؛ فیدان در تماسهای تلفنی جداگانه با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان، سامح شکری وزیر خارجه مصر و فواد حسین وزیر خارجه عراق در این خصوص رایزنی داشت.
وزارت خارجه اردن هم جنایت جدید در سوئد را محکوم کرد و آن را اقدامی بیپروا خواند که به نفرت دامن میزند. وزارت خارجه اردن در ادامه تاکید کرد: این اقدام، مظهر اسلامهراسی و گسترش خشونت و سوءاستفاده از ادیان است. ما بر لزوم احترام به نمادهای دینی و توقف همه اعمال و اقداماتی که به نفرت و تبعیض دامن میزنند تاکید داریم.
در ادامه این بیانیه آمده است: اجازهدادن مقامات سوئدی برای حمله مجدد به قرآن کریم رفتاری غیرقابل قبول است که موجب اختلاف و تهدید همزیستی مسالمتآمیز میشود؛ به هیچ وجه نمیتوان این موضوع را نوعی آزادی بیان تلقی کرد؛ ما نسبت به تداوم چنین رفتارهایی هشدار میدهیم.