الکتریسیته نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند و در خدمت اهدافی مختلف از روشنایی خانه‌ها گرفته تا بیمارستان‌ها و سیستم حمل‌ونقل است. با این حال و با وجود مزایای بی‌شمار الکتریسیته، باورهای نادرست زیادی در مورد آن وجود دارد. این باورها در طول زمان به دلیل استفاده گسترده از برق، تقریبا در همه خانواده‌ها ایجاد شده‌است. در ادامه، هفت باور نادرستی را که عموما مورد قبول جامعه قرار دارد را بررسی می‌کنیم.
الکتریسیته نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند و در خدمت اهدافی مختلف از روشنایی خانه‌ها گرفته تا بیمارستان‌ها و سیستم حمل‌ونقل است. با این حال و با وجود مزایای بی‌شمار الکتریسیته، باورهای نادرست زیادی در مورد آن وجود دارد. این باورها در طول زمان به دلیل استفاده گسترده از برق، تقریبا در همه خانواده‌ها ایجاد شده‌است. در ادامه، هفت باور نادرستی را که عموما مورد قبول جامعه قرار دارد را بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۰۹۶۴۷
نویسنده یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت

باور نادرست ۱: کابل قطع شده از منبع برق فعال نیست
اولین باور نادرستی که به آن می‌پردازیم این است که کابل برق قطع شده از یک تیر برق فعال نیست. بسیار مهم است که بدانید کابل برقی که پس از جدا شدن از تیر برق به زمین می‌افتد فعال و خطرناک باقی می‌ماند. حتی اگر کابل روی سطحی مانند آسفالت که جریان الکتریسیته را هدایت نمی‌کند، بیفتد. هرچند ممکن است جرقه‌های قابل مشاهده‌ای وجود نداشته‌باشد اما خطر در چنین مواردی ممکن است بیشتر هم باشد. شایان ذکر است بیشتر کابل‌های برقی که در خیابان‌ها یافت می‌شود، عایق نیست و تماس با آنها خطرات جانی به همراه دارد. در صورت مواجهه با چنین وضعیتی، توصیه می‌شود حداقل شش تا ۱۰ متر از کابل فاصله بگیرید و وضعیت را به شرکت برق اطلاع دهید.

باور نادرست ۲: لاستیک و چوب رسانای الکتریسیته نیست
برخلاف تصور رایج، لاستیک و چوب نمی‌تواند از هدایت الکتریکی جلوگیری کند. لاستیک و چوب معمولا به عنوان عایق الکتریکی استفاده می‌شود، اما همیشه نمی‌تواند ایمنی را تضمین کنند. بسیاری از اشیای محافظ، مانند دستکش و کفش، از لاستیک خالص ساخته نشده‌ و ممکن است حاوی مواد رسانا باشد. به همین ترتیب، چوب توانایی رسانایی الکتریکی کمی دارد، اما اگر با آب یا قطعات فلزی تماس پیدا کند، رسانایی آن افزایش می‌یابد و می‌تواند خطرناک باشد.

باور نادرست ۳: دستگاه‌های خاموش، برق مصرف نمی‌کند
در واقع، بیشتر دستگاه‌های الکترونیک که در خانه استفاده می‌کنیم، حتی در صورت خاموش بودن متصل به برق باقی می‌ماند. وسایلی مانند تلویزیون، مایکروویو و شارژرها، وقتی خاموش می‌شود، در واقع وارد حالت «آماده به کار» قرار می‌گیرد و به درجات مختلف، حتی گاهی به اندازه زمانی که روشن است، به مصرف برق ادامه می‌دهد.

باور نادرست ۴: روشن گذاشتن لامپ‌ها یا رایانه باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود
معمولا اعتقاد بر این است که خاموش و روشن کردن یک چراغ نسبت به روشن ماندن مداوم آن انرژی برق بیشتری مصرف می‌کند. اما چنین چیزی درست نیست، خاموش و روشن شدن چراغ‌ها برق بیشتری را هدر نمی‌دهد و خاموش کردن آنها می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در قبض برق شود. باور مشابهی درمورد رایانه‌ها وجود دارد. در این مورد باید گفت تصمیم برای روشن نگه‌داشتن یا خاموش کردن رایانه به مدت زمان استفاده نشدن از آن بستگی دارد. اگر این مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه باشد، بهتر است دستگاه را روشن نگه دارید. با این حال، برای دوره‌های طولانی‌تر فعالیت نکردن، خاموش کردن آن برای جلوگیری از مصرف برق توصیه می‌شود.

باور نادرست ۵: باتری‌ها برق را ذخیره می‌کند
اگر باتری را باز کنیم (که البته به دلیل خطرات ایمنی اصلا توصیه نمی‌شود)، شاهد مایع غلیظی به نام الکترولیت خواهیم بود. این ماده که بین الکترودهای مثبت و منفی در محفظه باتری یک دستگاه الکترونیکی قرار دارد حاوی یون‌های آزاد است. هنگامی که باتری‌ها در دستگاه قرار می‌گیرد، تماس بین فلزات در نگهدارنده و الکترولیت باعث واکنش شیمیایی می‌شود. این حالت مهاجرت یون‌ها و جدا شدن الکترون‌ها از الکترود مثبت را به همراه دارد. بنابراین در حالی که هیچ برقی در داخل باتری وجود ندارد، تمام اجزای لازم برای جریان یافتن الکتریسیته در آن موجود است.

باور نادرست ۶: الکتریسیته با سرعت نور حرکت می‌کند
سرعت نور سریع‌ترین سرعت ممکن و ثابت است اما این باور که الکتریسیته با سرعت نور حرکت می‌کند نمی‌تواند کاملا درست باشد؛ زیرا سرعت الکتریسیته به مواد رسانایی که در آنها جریان پیدا می‌کند بستگی دارد. کابل‌های برق با مقاومت بالا می‌تواند سرعت جریان الکتریسیته را تا ۵۰ درصد سرعت نور کاهش دهد. با این حال، هنگامی که امواج الکترومغناطیسی از رساناهای دیگر عبور می‌کند، سرعت‌شان می‌تواند تا ۹۹درصد سرعت نور برسد.

باور نادرست ۷: الکتریسیته ساکن «احساس» متفاوتی نسبت به الکتریسیته معمولی ایجاد می‌کند
اگرچه بین برقی که از پریزهای خانه‌ها و دفاتر ما عبور می‌کند و جریان کمی که گه‌گاهی هنگام لمس اشیا یا افراد دیگر احساس می‌کنیم تفاوت وجود دارد، اما هر دو نوع برق اساسا یکسان هستند. تفاوت در نحوه تولید آنهاست نه در ماهیت آنها. الکتریسیته ساکن زمانی تولید می‌شود که دو هادی با بارهای مختلف به هم نزدیک شود و اختلاف ولتاژ به جرقه الکتریکی منجر شود. از طرف دیگر، انرژی الکتریکی کلاسیک توسط یک میدان الکتریکی پایدار ایجاد می‌شود که اتصال یک پریز و یک دوشاخه ایجاد می‌کند. در هر دو مورد، ماهیت الکتریسیته یکسان است و تنها تفاوت در روش تولید آنهاست.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها