از آتش گرفتن اتوبوس‌ها تا صف‌های طولانی، نوشدارویی برای حمل و نقل عمومی پیدا می‌شود؟

حمل و نقل تهران چشم انتظار تحقق وعده نوسازی و بازسازی

مدت‌هاست که ناوگان اتوبوسرانی تهران مشکل دارد و طی چند هفته گذشته نیز با آتش‌سوزی و دود گرفتگی، مشکلات آن دوچندان شد تا جایی که پای قوه قضاییه نیز به میان آمد و گفته شده شهرداری تهران باید ظرف شش ماه اقدام به نوسازی اتوبوس‌ها کند.
کد خبر: ۱۴۰۴۷۳۰
نویسنده مهشاد قاعدی

روز گذشته هم شهردار تهران از بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین تا پایان شهریور امسال خبر داد و گفت: برنامه ما ورود حداقل 2۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران است. با تمام اینها باید دید این وعده چه زمانی محقق می‌شود.

10 فروردین ماه بود که خبر آتش گرفتن یک دستگاه اتوبوس بی آر تی در خیابان ولیعصر منتشر شد، اتوبوسی که به‌دلیل فرسودگی، ناگهان در خیابان آتش گرفت و سوخت.

فقط چهار روز پس از این حادثه نیز اتوبوسی دیگر در ایستگاه لویزان تهران از قسمت موتور دچار دود گرفتگی شد و مسافران مجبور به تخلیه آن شدند.

اما قصه فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی فقط به اینجا ختم نمی‌شود. کمبود ناوگان و خرابی‌های پی‌درپی آنها مخصوصا در فصل تابستان و گرما موضوع آشنایی است که تمام مسافران بی‌آرتی آن‌ را تجربه کرده‌اند.

80 درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده است

به گفته علیرضا زاکانی، شهردار تهران از مجموع اتوبوس‌ های فعال تهران 80 درصد آنها نیازمند بازسازی هستند و تهران 8000 اتوبوس کم دارد.

کمبود بیش از 8000 دستگاه اتوبوس آن هم در پایتخت با هزاران مسافر در روز علاوه بر مشکلاتی که به وجود آورده به معنای آن است که ناوگان اتوبوسرانی تهران بسیار بیمار است.

6 ماه فرصت برای اصلاح وضعیت اتوبوسرانی

پس از حریق و دود گرفتگی در اتوبوس‌ها و از آنجا که نگرانی‌های بسیاری برای شهروندان ایجاد شده بود، رئیس کل دادگستری استان تهران از تعیین مهلت شش ماهه برای اتوبوسرانی و سازمان استاندارد به‌منظور اصلاح وضعیت و ارتقای ایمنی یا از رده خارج کردن اتوبوس‌های غیراستاندارد خبر داد.

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران با اعلام این خبر گفت: «با توجه به وصول گزارش‌هایی از مراجع ذی‌صلاح درباره غیراستاندارد بودن مخازن گاز در برخی اتوبوس‌های شهری و با عنایت به این‌که این مسأله می‌تواند سلامت شهروندان به مخاطره بیندازد، لذا دستور قضایی لازم به‌منظور حل این مشکل در راستای احقاق حقوق عامه صادر شد و در مدت شش ماه باید اتوبوس‌ها نوسازی و اصلاح شوند.»

نگهداشت و تجهیزات اتوبوس‌ ها ضعیف است

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، ضمن اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و بروز مشکلاتی برای آنها می‌گوید: «آتش‌سوزی و دود گرفتگی اتوبوس‌ها حاکی از نگهداشت ضعیف آنها و تجهیزات فرسوده است.»

وی با بیان این‌که امسال شهرداری تهران اعتبارات خوبی برای حوزه حمل و نقل در اختیار دارد، می‌افزاید:« بر مبنای این اعتبارات، شهرداری تهران می‌تواند در فرصت زمانی شش‌ماهه اتوبوس‌ها را نوسازی کند اما این‌که انجامش دهد یا خیر، موضوع دیگری است.»

عضو شورای شهر تهران تصریح می‌کند: «شورای شهر این اختیار را به شهرداری داده است که طی مدت زمان مشخص، اقدام به نوسازی اتوبوس‌ها کند و امیدواریم در این مدت حداقل ۹۰درصد اتوبوس‌ها نوسازی شوند تا دیگر شاهد این گونه حوادث تلخ نباشیم. »

اما همان‌طور که گفته شد، علاوه بر نگهداشت ضعیف و فرسودگی، کمبود ناوگان و عدم ورود اتوبوس‌های جدید به تهران نیز یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی حمل‌ونقل عمومی، کمبود ناوگان است.

از استاندارهای حمل و نقل عمومی به دور هستیم

علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی گفت: «در شهر تهران با فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رو به رو هستیم و از استانداردها نیز عقب‌تریم به عنوان مثال، مطابق اسناد بالادستی باید ۱۱هزار اتوبوس در پایتخت فعال باشد در حالی که این رقم اکنون ۲۵۵۰ دستگاه است.»

شهردار تهران با بیان این‌که برنامه شهرداری ورود حداقل 2۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران است، از بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین تا پایان شهریور امسال خبر داد.

این در حالی است با وجودی ‌که سال گذشته قراردادهای بسیاری میان شهرداری تهران، وزارت کشور و حتی شرکت‌های خودروساز منعقد شد اما شهرداری تهران فقط توانست 50دستگاه اتوبوس تهیه کند و درحالی که سهم شهرداری تهران از اتوبوس‌های وزارت کشور 500 دستگاه بود اما گفته شده فقط 174دستگاه از سوی وزارت کشور به شهرداری تهران تحویل داده شد.

البته در همین رابطه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «شهرداری تهران پیش پرداخت ۶۰۰ اتوبوس را داده اما ۱۰۰دستگاه بیشتر تحویل داده نشده است.»

ماموریت تهیه 2000 دستگاه اتوبوس تا پایان سال

در انتهای سال گذشته نیز مهدی علیزاده، سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرده قرار است تا پایان سال جاری، 2000 اتوبوس تولید داخل خریداری شود. ضمن این‌که ماموریت خرید 1000 دستگاه اتوبوس وارداتی نیز برای کمبودهای ناوگان، از سوی شرکت‌های تولید کنده دنبال شود.

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌گوید:« قول داده شده تا پایان سال اتوبوس‌های جدید وارد تهران شوند. ما نیز روزشمار خود را آغاز کرده‌ایم تا متوجه شویم چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد.»

افزایش بودجه حمل و نقل عمومی برای حل چالش حمل و نقل عمومی

در بودجه پیشنهادی شهرداری برای امسال ۱۰هزار میلیارد تومان اضافه به بخش حمل‌و‌نقل عمومی اختصاص داده شد و برای تعمیرات اتوبوس و کمک به بازسازی آن حدود ۱۳۵۰میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

1000دستگاه اتوبوس تهران به سن تعمیرات اساسی رسیده و بیش از ۷۰۰دستگاه خوابیده و قابلیت تعمیر دارد که قرار است به چرخه برگردند و با مشارکت بخش خصوصی اقداماتی برای آنها صورت گیرد اما باید دید که آیا شهرداری تهران همتی برای حل چالش اتوبوسرانی دارد و آیا تا شش‌ماه آینده مشکل حمل و نقل عمومی را حل می‌کند یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها