توفان و بارش باران در ۱۴استان ۳قربانی گرفت

پایان هفته توفانی

باران سیل آسا و وزش باد شدید در ۱۴استان، پایان هفته‌ای توفانی را در غرب و دامنه زاگرس رقم زد. روزهایی توفانی که با وجود هشدار سازمان هواشناسی و آمادگی امدادگران، سه قربانی برجای گذاشت. در این مدت امدادگران هلال احمر به بیش از ۱۰۰۰گرفتار در سیل امدادرسانی کرده و ساکنان چند روستا در اطراف سدها به منطقه‌ای امن منتقل شدند.
باران سیل آسا و وزش باد شدید در ۱۴استان، پایان هفته‌ای توفانی را در غرب و دامنه زاگرس رقم زد. روزهایی توفانی که با وجود هشدار سازمان هواشناسی و آمادگی امدادگران، سه قربانی برجای گذاشت. در این مدت امدادگران هلال احمر به بیش از ۱۰۰۰گرفتار در سیل امدادرسانی کرده و ساکنان چند روستا در اطراف سدها به منطقه‌ای امن منتقل شدند.
کد خبر: ۱۴۰۴۰۶۶

روزهای سه‌شنبه۲۳ تا جمعه۲۶فروردین، استان‌هایی مانند آذربایجان‌شرقی، تهران، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، ایلام، لرستان و قزوین عرصه تاخت و تاز بارش شدید باران و سیلابی بود که سازمان هواشناسی از چند روز پیش برای آن هشدار قرمز صادر کرده بود. براساس آخرین آمارهای جمعیت هلال احمر، بر اثر حوادث ناشی از بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب این دو روز، سه نفر در ایلام، قزوین و آذربایجان غربی جان خود را از دست دادند و به ۱۲۳۲نفر در ۱۴استان کشور امدادرسانی شد. پس از اعلام هشدار قرمز هواشناسی، امدادگران هلال‌احمر در شش استان غربی‌کشور در آماده‌باش‌کامل بودند تا به محض وقوع اولین حوادث، امدادرسانی را آغازکنند.
تهران هم در معرض خسارات ناشی از باران شدید و سیلاب بود و سازمان هواشناسی هشدار داده بود مناطق۵ و ۲۲ تهران در معرض جاری شدن سیلاب قرار دارند. برهمین اساس شرکت منطقه‌ای آب تهران از شهروندان تهران خواسته بود از تردد در محدوده کن، سولقان و امامزاده داوود خودداری‌کنند.
آغاز بارندگی باعث آبگرفتگی در ارومیه، میاندوآب، گیلانغرب، اسلام‌آباد، ملکشاهی، سراوان، بروجرد، دورود، الیگودرز و خرم‌آباد شد و حتی تخریب پنج دهنه پل در گیلانغرب را به همراه داشت.
نواحی شمالی مازندران هم البته از گزند باران شدید در امان نماند و ۱۵راه روستایی و فرعی مسدود شد. این تنها خسارت باران سیل‌آسا نبود و اهالی ۲۰روستای این استان نیز با قطعی برق مواجه شدند.
در لرستان هم اوضاع چندان به‌سامان نبود و روستای چم‌گز در شهرستان پلدختر و کمندان در شهرستان ازنا از استان لرستان تخلیه شد و امدادگران هلال‌احمر ساکنان این مناطق را به چهار اردوگاه اسکان اضطراری هلال‌احمر منتقل کردند تا تلفات و مصدوم جدیدی به آمارها اضافه‌نشود.
در کندوان هم بیش از ۲۰مورد ریزش و سقوط سنگ در محور چالوس به کرج گزارش شد و سرگرد محمد احمدی، فرمانده پلیس راه کندوان در این باره گفت: بر اثر این حادثه به چهار دستگاه خودرو خسارت مالی وارد شد.
بر اساس اعلام مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر تا صبح روز جمعه ۲۵ فروردین، ۱۱شهر، ۳۱روستا و سه منطقه عشایرنشین متاثر از سیل و آبگرفتگی بودند. ۴۵ نفر به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا مجبور به ترک خانه‌های خود و اسکان اضطراری در اردوگاه‌های هلال احمر شدند و ۳۰نفر در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان و لرستان به نقاط امن منتقل‌شدند.

سقوط ۲ زن به رودخانه
یکی از قربانیان پایان هفته توفانی کشور، زن ۶۰ساله اهل الموت استان قزوین بود. به گفته سرپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین، ساعت ۶و۳۰ دقیقه صبح ۲۴ فروردین با تماس‌های مردمی با سامانه۱۱۲ مطلع شدیم که یک زن میانسال در رودخانه الموت شرقی غرق شده است. بلافاصله تیم‌های واکنش سریع با تجهیزات فنی و تخصصی از مرکز استان و تیم‌های مستقر در بخش الموت غربی و شرقی جهت بررسی حادثه و یافتن این شهروند به منطقه اعزام شدند. بر اساس اطلاعات رسیده این زن ۶۰ساله بعد از بارش باران قصد مسدودسازی مسیر ورودی آب گل آلود از رودخانه به مزرعه پرورش ماهی خود را داشته که به‌دلیل شدت موج آب در رودخانه غرق می‌شود. بعد از چند ساعت تلاش، تیم‌های امدادی و مردمی پیکر بی‌جان این فرد را ۱۵کیلومتر بعد از محل حادثه در روستای شریف آباد کشف کردند.
دومین قربانی هم زن میانسالی بود. خانواده زن ۵۰ساله بعد از ناپدید شدن این زن، موضوع را به امدادگران شهرستان مهران استان ایلام اعلام کردند. نیروهای امدادی به جست‌وجو پرداخته و توانستند جسد زن میانسال را در رودخانه شهر صالح آباد پیدا و تحویل خانواده‌اش دهند.

صاعقه بلای جان مرد چوپان
یکی از قربانیان شرایط نامساعد جوی، مرد ۳۷ساله‌ای به نام منصور رحمانی بود که بر اثر اصابت صاعقه، جان خود را از دست داد. منصور، اهل روستای اووزن قشلاق بوکان در استان آذربایجان غربی بود. قادر، برادر کوچک‌تر منصور در مورد روز حادثه به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «منصور بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته از خانه بیرون رفت تا گوسفندان‌ را که داخل روستا مشغول چرا بودند به خانه برگرداند. ساعت ۳.۵بعدازظهر بود و من سوار بر موتور داشتم از مزرعه برمی‌گشتم که دیدم تعدادی از اهالی در ورودی روستا جمع شده‌اند. با دیدن آن حجم از جمعیت فکر کردم تصادفی اتفاق افتاده و برای همین جلو رفتم تا ببینم چه شده است. وقتی به صحنه حادثه رسیدم، برادرم منصور را دیدم که با تن سوخته روی زمین افتاده و متاسفانه تمام کرده بود. در لحظه وقوع حادثه چند نفر کنار برادرم بودند. یکی از آنها گفت رعد و برق دوبار به برادرم اصابت کرده بود. وقتی یک بار رعد و برق زد، برادرم از جایش بلند شد اما بار دوم که زد، جانش را از دست داد. او همان لحظه تمام کرده بود و دیگر کار به بیمارستان نکشید.»
به گفته قادر، اولین باری است که حادثه صاعقه‌زدگی در روستای آنها رخ می‌دهد و در چند سال اخیر چنین اتفاقی نیفتاده بود اما در روستاهای اطراف، گویا این حادثه برای برخی از اهالی پیش آمده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها