نوای سازها در شهرهای مختلف کشور طنین‌انداز می‌شود

شور عیدانه کنسرت‌‌ها

جشنواره موسیقی فجر به نیمه رسید

شب ساز ایرانی در تالار رودکی

در سومین شب سی و هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر بیش از ۱۱ گروه ایرانی و خارجی در تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن میلاد نمایشگاه، فرهنگسرای ارسباران، مجموعه کوشک هنر و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به اجرای برنامه پرداختند.
کد خبر: ۱۳۹۸۶۲۱

اجرای موسیقی هنرمندان لرستان، تربت جام و کردستان، هنرنمایی رزم‌نوازان دفاع مقدس، سرود تهران و حضور دو خواننده محبوب پاپ؛ میثم ابراهیمی و ناصر زینلی در جمع هواداران‌شان از جمله برنامه‌هایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود.

تالار وحدت میزبان ارکستر رزم‌نوازان دفاع مقدس

تالار وحدت برخلاف شب‌های قبلی یک‌اجرایی بود و از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به کنسرت ارکستر رزم‌نوازان دفاع‌مقدس اختصاص داشت که همگی از نوازندگان فعال در نیروهای مسلح به رهبری فاضل عالیشان بودند. ارکستر رزم‌نوازان دفاع‌مقدس دیروز هفت قطعه ایران، آزادی، پیروز اختران، کسروی، ستارگان سوزا، قهرمان و پیروزی اجرا کردند.در تالار وحدت امروز قرار است ابتدا فادو از پرتغال هنرنمایی ‌کند و در ادامه قرار است ارکسترسمفونیک صداوسیما میزبان علاقه‌مندان شود.

تالار رودکی میزبان سازهای ایرانی

تالار رودکی در سومین شب جشنواره فجر، بر ویژه‌برنامه شب ساز ایرانی متمرکز شد. ویژه‌برنامه‌ای که هنرمندان موسیقی نواحی کشورمان، نقطه جذابیت آن در این دوره به حساب می‌آیند و طبیعتا برای شنوندگان موسیقی ایرانی یکی از جذابیت‌های روز سوم جشنواره موسیقی فجر به حساب می‌آمد. پس از این ویژه‌برنامه نیز گروه نام‌آشنای نغمه سپهر به هنرنمایی پرداخت که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. گروه نغمه سپهر که به سرپرستی سیدمحسن حسینی و حضور حسین روزبهانی نوازنده تار، حسن آزاده‌فر نوازنده کوبه‌ای، محمد مشوق نوازنده نی، بهداد کیافر نوازنده سنتور و سیدمحسن حسینی خواننده و فرشید قلی‌زاده کمانچه همراه بود؛ قطعات موسم گل، آتشی در سینه دارم، چهار مضراب، تکنوازی، ساز و آواز، ای‌وطن اجرا شد. تالار رودکی امروز اول اسفند نیز با اجرای دو برنامه در ژانر ایرانی همراه است. ابتدا قرار است شب حسین ملک و شب شهمیرزای مرادی از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه برگزار شود و در ادامه هنرمندان بوشهری به اجرای موسیقی بپردازند.

فرهنگسرای نیاوران میزبان هنرمندان ارمنستان و هند

بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر که از روزهای آغازین جشنواره با سه اجرای دوئیت جز ویولن پیانوی مجارستان و دوئیت پیانوی صربستان و قوالی افغانستان همراه بود، سومین روز جشنواره را به دو گروه موسیقی ارمنستان و هند اختصاص داد. دو گروهی که به دلیل سبک اجرایی هنرمندان موسیقی این کشورها جذاب و مخاطب‌پسند بودند. فرهنگسرای نیاوران امروز اول اسفند نیز با دو کنسرت دیگر میزبان مخاطبان است. ابتدا قرار است کنسرت «تکنوازان موسیقی کلاسیک» که متشکل از استعدادهای جوان هستند از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روی صحنه بروند و در ادامه کنسرت تاجیسکتان قرار است میزبان مخاطبان خود شود.

گروه سرود تهران در فرهنگسرای ارسباران

بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هم که طی روزهای گذشته یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های جشنواره بوده و علاوه‌بر میزبانی از گروه‌های سرود شهرهای مختلف، از فعالان این عرصه نیز تجلیل می‌کند در روز سوم هم پذیرای گروهی شهر تهران شد. در ادامه در حوزه موسیقی نواحی، گروه‌ موسیقی از لرستان اجرای برنامه کرد. امروز نیز قرار است علاوه‌بر اجرای یکی دیگر از گروه‌های سرود، برنامه نظامی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی انجام شود.

کوشک هنر میزبان گروه‌های محلی

در کوشک هنر باغ کتاب دو گروه محلی تربت جام و کردستان در مجموعه کوشک هنر به اجرا پرداختند. امروز نیز قرار است چهار گروه موسیقی ترکمن، گلستان، کردستان و آذربایجان اجرای برنامه کنند.

موزه هنرهای نمایشی

موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست، در این بخش علاوه‌بر نمایش پوستر و جدول دوره‌های گذشته موسیقی فجر، فیلم‌ اجراهای صحنه‌ای برگزیده دوره‌های اول تا دوره سی و هفتم برای مخاطبان اکران می‌شود.

بخش پژوهش با آیین‌های مذهبی

بخش پژوهش جشنواره دیروز یکشنبه از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با حضور مهدی امین‌فروغی به موضوع بررسی ارتباط آیین‌های مذهبی با موسیقی اختصاص داشت که به صورت مستقیم از رادیو گفت‌و‌گو پخش شد. امشب نیز در بخش پژوهش قرار است بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق (چالش‌ها در تعارف و کتگوری‌های هنری و خودگم‌کردگی) با حضور آبتین جاوید مطرح و مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها