برای داستان جدید «فاطمه دولتی»

لحظات مادلنی، در رمان تاریخی «سر بر دامن ماه»

یادداشتی بر کتاب هادی، اثر محمدرضا هوری

نور هدایت

در کم بودن اطلاعات عمومی ما نسبت به ائمه معصومین(ع) شکی نیست. در این بین متاسفانه بعضی از امامان تقریبا در حد نام و محل دفن شناخته‌شده هستند نه بیشتر و امام هادی(ع) نیز در بین عموم افراد جامعه جزو این دسته قرار دارند. این در حالی است که ایشان نزدیک به 34سال امامت کردند که یکی از طولانی‌ترین دوران امامت بین ائمه است.
کد خبر: ۱۳۹۵۶۱۱
نویسنده محمدرضا خراسانی‌زاده - نویسنده
فارغ از دوران خاص امامت حضرت که بیشتر آن در حصر گذشت و به همین دلیل بسیاری از مسائل جاری در زندگی ایشان به ما خبری نرسیده‌است، نبودن کتبی که همان مقدار اطلاعات موجود را با بیان و زبانی مناسب امروز و در فرمی دلپذیر ارائه کنند، دلیل دیگری بر عدم شناخت ایشان است. رمان‌های تاریخی یکی از بهترین فرم‌های موجود هستند که  چنین خلأیی را پر می‌کنند و در مورد حضرت علی‌النقی، امام هادی(ع)، مدتی است کتابی با عنوان«هادی» از محمدرضا هوری، نویسنده جوان اهل ایلام، به چاپ رسیده‌است که می‌تواند آغاز خوبی برای راه پرپیچ و خم و طولانی شناخت بیشتر و نزدیک شدن به این امام بزرگوار باشد.
داستان در دوران متوکل عباسی، از خون‌ریزترین خلفای عباسی می‌گذرد و با تبعید امام هادی(ع) از مدینه به سامرا آغاز می‌شود و ما در کنار مطالعه اوضاع حکومت آن دوران، بیشتر از دریچه درباریان، برش‌هایی از زندگی، رفتار و کارهای حضرت را می‌خوانیم. شخصیت اصلی داستان، «منتصر» فرزند متوکل عباسی است که در طول داستان و حین مواجهه با امام و اتفاقاتی که در آن دوره رخ می‌دهد، سوالات گوناگونی برایش پیش می‌آید و درگیر ماجراهای مختلفی می‌شود که او را در یک سردرگمی خاصی قرار می‌دهد که موجب دگرگونی سرنوشت او می‌شود. منتصر در حالی دچار شک و تردید در اعتقادات و افکارش می‌شود که ولیعهد و جانشین متوکل است و در صورت مرگ پدرش، خلافت و تاج و تخت عباسیان به او می‌رسد. محوریت کتاب تصویر این دوگانگی و انتخاب و اثر هدایتگری امام هادی(ع) در شرایط سخت آن دوران است.
از دیگر نکات مثبت کتاب، تلاش برای بیان علمی و ارائه ادله متقن به منظور اثبات حقانیت اهل بیت و امام‌هادی(ع) در دل داستان است. ممکن است برخی این نقد را به کتاب داشته‌باشند که کمتر سراغ خود امام‌هادی(ع) و خانه و زندگی ایشان رفته‌است و حضور امام در کتاب کم است، که حرف نسبتا درستی است اما تلاش نویسنده بر روایت زمانه امام و تلاش دشمنان ایشان و اثر ایشان در آن دوران بوده که از پس آن نیز به خوبی برآمده‌است. رمان هادی در 288 صفحه از بهترین راه‌های آشنا شدن با بخشی از زندگی و تلاش‌های امام هادی(ع) است.

منبع: ضمیمه قفسه کتاب روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها