سردار حاج قاسم سلیمانی، نماد مدارا و قاطعیت اسلامی در دنیای معاصر بود و البته همچنان هست! فراتر از پیشینه سردار در دوران دفاع‌مقدس و بعد از آن در قرارگاه عملیاتی جنوب شرق برای مبارزه با اشرار و قاچاقچیان و مزدوران فرامرزی در دوران حضور در نیروی قدس سپاه پاسداران به وجهه برون مرزی و تبلیغی و البته مدافع امنیت و حیثیت و حرمت انسان در کشاکش معادلات و نبردهای پیدا و پنهان دنیای معاصر بدل گشت و هرجا حضور داشت و نامی از او به یادگار مانده، نشان از تلاش او در این حوزه‌ها دارد.
کد خبر: ۱۳۹۲۷۹۸
نویسنده حسین سلطان‌محمدی - منتقد

سیاستمداری زبردست که علاوه بر مدیریت صحنه‌های نبرد با تشخیص سریع و صحیح موقعیت، می‌توانست بخش قابل توجهی از نیروی انسانی مدیران فعال جمهوری اسلامی ایران را به همگامی با ابعاد انقلاب اسلامی در چارچوبی بکشاند که علاوه بر حرکت در قواعد مرسوم دیپلماتیک، صراحتی انقلابی را بروز دهند. همگامی مشخص با وزارت خارجه و همچنین تلاش‌های بسیار ناگفته وی در تأمین بسیاری از نیازهای سایر بخش‌های اداری کشور، حتی کمبودهای دارویی که کمتر به آن اشاره می‌شود از وجوهاتی است که حاج قاسم سلیمانی در آنها حضور داشت.

آنچه آرمان انقلاب اسلامی در حمایت از مستضعفان جهان فارغ از دین و آیین‌شان بود به همت وی و همراهان صدیقش به منصه ظهور رسید. کمتر کسی در جهان مادی وجود دارد که به نحوی، او و فعالیت‌هایش را حس نکرده باشد. شخصیتی که به جهت سلامت در رفتار متأثر از آموزه‌های اسلامی‌اش، حتی دشمنانش را به احترام واداشت. شخصیتی که حضورش به‌خصوص در بخش قابل توجهی از آسیای میانه و غرب آسیا، نماد ایجاد ثبات و پیشگیری از هرج و مرج‌های خونینی بود که از سوی دشمنان ایجاد می‌شد و وی بدون تبلیغ و هیاهو در آن حضور مؤثر داشت.

از زمان شهادت وی، دستگاه‌های تبلیغی، فرهنگی، داخلی و حتی برون مرزی، بسیار در توصیف فعالیت‌های وی کوشیده‌اند و سازمان صداوسیما نیز در این مسیر نقش قابل توجهی داشته و قطعا دارد. با نگاهی به آنچه تاکنون در این سه سال انجام شده، می‌بینیم چه همتی برای بازنمایی رفتار انقلاب اسلامی در دنیای مادی‌گرای امروزی انجام شده است. از اشاره به نکات و جملات شاخص تا ابعاد مبارزاتی وی و یارانش به‌ویژه در هنگامه نبرد رودررو با داعش که خود نماد تهاجمی دنیای غرب به انقلاب اسلامی و حامیان وی بود گرفته تا پرداختن به تلاش‌های دیگر دستگاه‌های فرهنگی، سیاسی و... در اشاره به نقش وی از نکات ملموسی است که ما در این سازمان و در سیما مشاهده می‌کنیم. اما به نظر می‌رسد نیازمند آن هستیم که با تدبیری بهتر و متکی بر آنچه در این سه سال صورت گرفته به آنچه در لابه‌لای سطور پیشین به آن اشاره شد، بیشتر پرداخته شود و تا اندازه‌ای که میسر است، حضور متکی بر فطرت الهی و انسانی وی که نمادی از اندیشه انسان ساز انقلاب اسلامی بود، تشریح شده و توسعه یابد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها