رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با جام جم آنلاین:

سوء مدیریت به آتش آلودگی‌هوا می‌دمد | رکورد شکنی آلودگی‌هوا در ۴ سال متوالی

 جام جم آنلاین از راهکارهای کاهش اثرات آلودگی هوا گزارش می دهد

 دستگاه‌ تصفیه‌هوا، ماسک N95 و تغذیه مناسب

آلودگی‌ هوا به کلانشهرها بازگشته ‌و آسمان بسیاری از شهرهای کشور این روزها خاکستری است، ماجرایی که هر سال با سرد شدن هوا ادامه پیدا می‌کند و برنامه‌های مسئولان نیز برای مقابله با آن از مقام حرف فراتر نمی‌رود. به همین دلیل برخی کارشناسان به شهروندان توصیه می‌کنند در شرایطی که به فعالیت برخی مدیران برای کاهش آلودگی هوا امیدی نیست‌، بهتر است شهروندان نکاتی را رعایت کنند تا دست‌کم آسیب کمتری ببینند.
آلودگی‌ هوا به کلانشهرها بازگشته ‌و آسمان بسیاری از شهرهای کشور این روزها خاکستری است، ماجرایی که هر سال با سرد شدن هوا ادامه پیدا می‌کند و برنامه‌های مسئولان نیز برای مقابله با آن از مقام حرف فراتر نمی‌رود. به همین دلیل برخی کارشناسان به شهروندان توصیه می‌کنند در شرایطی که به فعالیت برخی مدیران برای کاهش آلودگی هوا امیدی نیست‌، بهتر است شهروندان نکاتی را رعایت کنند تا دست‌کم آسیب کمتری ببینند.
کد خبر: ۱۳۸۶۸۴۶

به گزارش جام جم آنلاین، ‌ در کشورمان هر سال حدود 45هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت می‌شود. در این بین  اقدامات‌ لازم برای کاهش آلودگی هوا مانند کاهش منابع آلاینده نیز انجام نمی‌شود. برای نمونه کارشناسان معتقدند کلانشهری مانند تهران ظرفیت تردد حدود یک میلیون دستگاه خودرو با استاندارد یورو4 را دارد. این درحالی است که در تهران دست‌کم چهار میلیون خودرو و حدود همین تعداد موتورسیکلت تردد می‌کند که تعداد قابل توجهی از آنها نیز فرسوده هستند.

 با توجه به این شرایط کارشناسان توصیه می‌کنند ‌شهروندان می‌توانند برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامتی‌شان اقداماتی ‌انجام دهند، مثلا ‌مواجهه خود با هوای آلوده را کاهش دهند.

‌دکتر محمدصادق حسنوند، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: براساس استانداردهایی که در کشورمان در نظر گرفته شده ‌است. سال گذشته حدود 70 درصد روزها غلظت آلاینده‌های هوا بالاتر از حد استاندارد بود. به همین دلیل شهروندان تا جایی که امکان پذیر است باید مواجهه خود را با آلودگی هوا را کاهش دهند تا آسیب کمتری ببینند.‌

آن طور که او توضیح می‌دهد آلودگی‌ هوا در منازل به طور معمول نصف معابر شهری است. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از خانه یا محل‌‌ کار خود کمتر خارج شوند و با بستن پنجره‌ها و بخشی از مسیر هوا آلودگی در محیط‌های سرپوشیده را کاهش دهند.

‌استفاده از دستگاه تصفیه هوا

 دستگاه‌ تصفیه‌هوا، ماسک N95 و تغذیه مناسب

اقدام دیگری که کارشناسان معتقدند سبب کاهش غلظت آلاینده‌ها در محیط‌های سرپوشیده می‌شود استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای استاندارد است، البته باید  تاکید کرد که هر دستگاهی سبب کاهش میزان آلاینده‌ها نمی‌شود و چنانچه از دستگاه‌های غیر استاندارد استفاده شود، آلودگی در محیط افزایش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره توضیح می‌دهد: نتایج پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام شده است از این حکایت دارد که استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای تایید شده تا 70درصد میزان غلظت آلاینده‌های هوا را کاهش می‌دهد.

‌او درباره نحوه تشخیص دستگاه‌های استاندارد و کارآمد تصفیه هوا عنوان می‌کند: متاسفانه در کشورمان استانداردی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد. اما چند سازمان ‌بین‌المللی هستند که دستگاه‌های تصفیه هوا را برای استفاده در اروپا و امریکا تایید کرده‌اند. به همین دلیل می‌توان به وبسایت این سازمان‌ها مراجعه کرد و از شماره سریال دستگاه‌های تصفیه‌ هوای تایید شده، اطلاع پیدا کرد.‌

آن طور که دکتر حسنوند توضیح می‌دهد شهروندان باید از دستگاه‌های تصفیه‌ هوایی استفاده کنند که ‌ فیلتراسیون دارند، زیرا دستگاه‌هایی که یونیزاسیون انجام می‌دهند، سبب افزایش غلظت برخی آلاینده‌ها می‌شوند‌. برای نمونه برخی دستگاهای تصفیه هوای غیر استاندارد سبب افزایش غلظت آلاینده ازون می‌شوند.

برخی کارشناسان معتقدند با هزینه حدود 10 تا 15 میلیون تومان می‌توان برای یک آپارتمان حدود 80 متری دستگاه تصفیه هوای مناسب تهیه کرد‌.

 ماسک مناسب برای آلودگی‌هوا

 دستگاه‌ تصفیه‌هوا، ماسک N95 و تغذیه مناسب

هرچند برای کاهش اثرات آلودگی هوا بهترین راهکار ماندن در خانه است، اما کم نیستند افرادی که به دلیل شغل‌شان ناچار باید از محیط‌های سرپوشیده خارج شوند. کارشناسان به این افراد توصیه می‌کنند برای کاهش اثرات آلودگی هوا از ماسک‌های استاندارد N95 استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: افرادی که ناچار به خروج از منزل هستند باید از ماسک‌های مناسب مانند N95 استفاده کنند. اما متاسفانه در بازار ماسک‌ N95 معتبری که سبب کاهش غلظت آلاینده‌ها بشود وجود ندارد!

آن‌طور که دکتر حسنوند توضیح می‌دهد بررسی‌هایی که کارشناسان روی 50 برند ماسک در پژوهشکده محیط‌زیست و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده‌اند از این حکایت دارد که ‌ماسک‌های N95 موجود در بازار به معنای واقعی N95 نیستند،  چراکه فقط حدود 60درصد مانع آلودگی هوا می‌شوند.

‌با این حال کارشناسان به شهروندان توصیه می‌کنند، هنگام خروج از منزل از ماسک‌های سه لایه‌ای استفاده کنند که به خوبی روی صورت محکم می‌شوند، چراکه به این شکل می‌توان حدود 60درصد آلودگی را کاهش داد.‌

کاهش اثرات آلودگی‌ هوا با تغذیه  

 دستگاه‌ تصفیه‌هوا، ماسک N95 و تغذیه مناسب

نکته دیگری که کارشناسان برای کاهش اثرات آلودگی هوا روی آن دست می‌گذارند، تغذیه مناسب و استفاده از سبزیجات و میوه‌هاست.

‌رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای علوم پزشکی تهران در این باره عنوان می‌کند: براساس نتایج بررسی‌هایی که انجام شده است، می‌توان گفت مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینC  و آنتی‌اکسیدان ‌می‌تواند اثرات آلودگی‌هوا را کاهش دهد.

بنابراین بهتر است شهروندان در روزهای آلوده رژیم غذایی مناسبی انتخاب کنند و به جای فست فود، میوه وسبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند. علاوه بر این استفاده از مکمل‌های ویتامین  نیز می‌تواند در این بین تاثیرگذار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها