خطر گسترش یک اپیدمی دوقلو | گروه‌های پرخطر نیازمند مراقبت ویژه
جام جم آنلاین از گسترش همزمان اپیدمی کووید-19 و آنفلوآنزا گزارش می‌دهد

خطر گسترش یک اپیدمی دوقلو | گروه‌های پرخطر نیازمند مراقبت ویژه

آیا با توجه به شیوع آنفلوآنزا در کشور باید مدارس را تعطیل کرد؟

ابهام در تعطیلی مدارس | لزوم ارزیابی خطر  

title
آنفلوآنزا در کشور فراگیر شده است و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نسبت به افزایش این بیماری در بین کودکان هشدار می‌دهند. در چنین شرایطی از آموزش و پرورش نیز خبرهای متناقضی به گوش می‌رسد، برای نمونه وزیر آموزش و پرورش از احتمال تعطیلی برخی مدارس سخن به میان آورده است. اما مدیرکل دفتر سلامت این وزارتخانه نظر دیگری دارد.
کد خبر: ۱۳۸۵۱۰۶

به گزارش جام جم آنلاین، شیوع آنفلوآنزا در کشور سرعت گرفته است. آن طور که مدیران وزارت بهداشت و درمان می‌گویند حدود 30هزار نفر هر روز با نشانه‌های ابتلا به بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و در این بین نتیجه آزمایش ابتلا به آنفلوآنزای حدود 50 درصد از آنها مثبت اعلام می‌شود.

در این بین آنچه خانواده‌ها را  بیشتر نگران می‌کند، شیوع بیماری در بین کودکان و دانش آموزان است.

اخبار متناقض از آموزش و پرورش

ابهام در تعطیلی مدارس | لزوم ارزیابی خطر  

افزایش ابتلا به بیماری در بین کودکان سبب شده است که زمزمه‌های تعطیلی مدارس نیز بیش از گذشته به گوش برسد، چراکه خانواده‌های بیشتری این روزها درگیر بیماری کودکان شده‌اند.

شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز افزایش بیماری در بین کودکان را تاکید می‌کند و درباره علت افزایش بیماری آنفلوآنزا در کودکان می‌گوید: در دو سال گذشته برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بیشتر دانش آموزان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و ‌ به شکل غیر حضوری تحصیل کرده‌اند. در واقع مواجه آنها با ویروس‌های تنفسی کاهش یافته بود. به همین دلیل این روزها آنها بیش از گذشته مستعد ابتلا به بیماری هستند.

در این بین از وزارت آموزش و پرورش نیز اخبار متفاوتی به گوش می‌رسد، برای نمونه وزیر آموزش و پرورش احتمال تعطیلی مدارس را رد نمی‌کند و می‌گوید: با توجه به شیوع آنفلوآنزا احتمال دارد به شکل محدود شاهد تعطیلی باشیم.

البته او تاکید می‌کند که این رویکرد به معنی‌ تعطیل شدن آموزش نیست، چراکه از شبکه شاد برای برگزاری کلاس‌های درس استفاده خواهد شد.

‌اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اما نظر دیگری دارد.

او می‌گوید: تعطیلی مدارس بعضی استان‌ها به دلیل شیوع آنفلوآنزا در دستور کار نیست‌.

آن طورکه مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش توضیح می‌دهد آموزش و پرورش دستورالعملی را ابلاغ خواهد کرد که در آن به رعایت نکات بهداشتی در مدارس تاکید می‌شود.

تبعات تصمیم‌های نادرست

ابهام در تعطیلی مدارس | لزوم ارزیابی خطر  

کارشناسان معتقدند در زمان‌ طغیان‌ بیماری‌ها مدارس و دانشگاه‌ها آخرین مراکزی هستند که باید بسته شوند و پس از بهبود شرایط مدارس و دانشگاه‌ها ‌اولین مراکزی هستند که باید‌ بازگشایی ‌شوند.

‌دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و  ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز معتقد است که کودکان در برابر آنفلوآنزا آسیب پذیرتر هستند.

‌ با این حال او تاکید می‌کند که اپیدمی کرونا سبب شد کارشناسان با پیامدهای ‌بستن یا بازگشایی نسنجیده مراکز آموزشی آشنا شوند، چرا که تصمیم‌های نادرست خسارات جبران ناپذیری به جامعه تحمیل می‌کند.

سوری در پاسخ به این پرسش که آیا به دلیل شیوع آنفلوآنزا مراکز آموزشی باید تعطیل شوند؟ می‌گوید:‌ نسخه واحدی برای همه مدارس نباید پیچید. در واقع  باید خطر را ارزیابی ‌ و محل طغیان‌های احتمالی بیماری را شناسایی کرد.

آن طور که او توضیح می‌دهد این رویکرد به شاخص‌های مناسب و ساده‌ای نیاز دارد که در تمام کشور قابل اجرا باشد.

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه می‌دهد: پس از به دست آمدن اطلاعات لازم  راحت‌تر می‌توان‌درباره تعطیلی‌ یک کلاس یا مدرسه تصمیم‌گیری کرد.

به گفته او برای کنترل شرایط باید رصد و پایش بیماری در مدارس کشور انجام شود و تیم‌های واکنش سریع شرایط مدارس را بسنجند.

برای جلوگیری از طغیان آنفلوآنزا در مدارس معلمان و مدیران مدارس باید اطلاعات لازم از  شیوع بیماری در دانش آموزان ‌ را در اختیار مسئولان بهداشتی قرار دهند‌.

مساله دیگری که باید مورد توجه والدین و معلمان قرار گیرد پیشگیری از شیوع بیماری در منازل است.

 ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره توضیح می‌دهد:‌ انجمن اولیا و مربیان باید آموزش‌های لازم را به والدین بدهند تا اگر کودکی نشانه‌های ابتلا به بیماری را داشت، مانع از حضور او در مدرسه شوند‌.

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها