«جام‌جم» گزارش می‌دهد

جهش‌بزرگ ایران در درمان‌سرطان

وقتی رگ‌ های بدن انسان به‌شکلی آسیب ببیند که باعث انسداد یا اختلال در رگ‌های خونی شود، هیچ گزینه‌ای جز جایگزینی با جراحی باقی نمی‌گذارد.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۸۳
نویسنده مهدی یکه‌ سادات - گروه دانش و سلامت

در گذشته به این صورت بود که در عمل جراحی رگ از بدن خود فرد یا شخص اهداکننده به بدن پیوند می‌خورد اما اخیرا می‌بینیم که در محیط آزمایشگاه رشد داده می‌شود. دانشمندان ماده جدیدی را ابداع کرده‌اند که ساختار رگ‌های خونی زنده را بهتر تقلید می‌کند و باعث می‌شود رگ‌های آزمایشگاهی به‌خوبی با بدن همخوانی داشته باشند.

طی دهه گذشته، پیشرفت‌های زیادی برای رشد رگ‌های خونی انسان در آزمایشگاه حاصل شده است. در این پژوهش جدید محققان این فناوری را برای بهبود عملکرد و همچنین ایمنی آنها به کار برده و این عروق آزمایشگاهی را به عنوان ابزاری برای مطالعه بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان تولید‌کرده‌اند.

تیم سازنده این رگ‌های خونی جدید معتقد است که توانسته گام دیگری در مسیر توسعه رگ‌های خونی را به پیش ببرد، زیرا این رگ‌ها اولین نمونه‌هایی هستند که تا این حد به رگ‌های طبیعی شبیه هستند. رگ‌های خونی معمولی دارای حلقه‌هایی از پروتئین به نام الاستین هستند که آنها را قادر می‌سازد تا زمانی که خون در آنها جریان می‌یابد، خاصیت ارتجاعی داشته باشند. دانشمندان این ویژگی را با استفاده از دو ماده زیست‌سازگار که ساختار لوله‌مانندی را ایجاد کرده‌اند، شبیه‌ سازی کرده‌اند.

دکتر زیو وانگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سیدنی گفت: «این رگ‌های مصنوعی بی‌نظیرند، زیرا فقط از دو ماده طبیعی ساخته شده‌اند که بدن به‌خوبی آن را تحمل می‌کند. تروپولاستین (واحد سازنده طبیعی الاستین) در یک غلاف الاستیک بسته‌بندی‌ شده که به‌تدریج از بین می‌رود و باعث ایجاد ساختار بسیار منظم و طبیعی از رگ‌های خونی می‌شود. رگ خونی ساخته‌شده را می‌توان تا زمان پیوند به طور ایمن در پلاستیک استریل نگهداری کرد.»

در آزمایش‌های پیش‌بالینی، تیم تحقیقاتی روی موش‌ها آزمایش کردند و دریافتند که آنها به‌خوبی با رگ‌های ساخته‌شده آزمایشگاهی سازگار هستند. خبر خوب این بود که این لوله شروع به توسعه سلول‌ها و بافت‌های جدید کرد و به مرور زمان از یک رگ خونی ساخته‌شده به یک رگ خونی طبیعی تبدیل شد.

پروفسور آنتونی وایس، پژوهشگر ارشد این پژوهش گفت: «طبیعت، این لوله تولید‌شده را در طول زمان به لوله‌ای تبدیل می‌کند که شبیه یک رگ خونی واقعی عمل کند. توانایی این فناوری در بازآفرینی ساختار پیچیده بافت‌های زیستی نشان می‌دهد که نه‌تنها رگ‌های خونی را برای کمک به جراحی آماده می‌کند، بلکه زمینه را برای ایجاد بافت‌های مصنوعی دیگر مانند دریچه‌های قلب در آینده نیز فراهم می‌کند.»

وجود توانایی بلوغ همگام با بدن این رگ‌های خونی، دانشمندان را به ظرفیت عروق خونی مصنوعی خود خوشبین کرده است. البته هنوز کارهای زیادی باید پیش از رسیدن این رگ‌ها به مرحله کاربری واقعی انجام شود و سؤالات زیادی هنوز در مورد رفتار آنها در بدن انسان باید پاسخ داده شود، با این وجود تیم تحقیقاتی معتقد است که آنها نقش ارزشمندی در درمان به‌ویژه جوانان ایفا خواهند کرد.

دکتر کریستوفر بروئر یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: «در حال حاضر وقتی کودکان از ناهنجاری در رگ‌های خونی رنج می‌برند، جراحان چاره‌ای جز استفاده از رگ‌ های مصنوعی ندارند که برای مدت کوتاهی به‌خوبی کار می‌کنند اما به‌ناچار کودکان در حین رشد به جراحی‌های بیشتری نیاز دارند. این فناوری جدید پایه و اساس هیجان‌انگیزی را برای رگ‌های خونی مصنوعی فراهم می‌کند که در طول زمان به رشد و توسعه ادامه می‌دهند.»

منبع: New Atlas

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها