سال ۲۰۲۲ را نمی‌توان سال خوبی برای تولیدات انیمیشنی نام‌گذاری کرد. برعکس سال‌های قبل که فیلم‌های کارتونی با استقبال خوب و بالای تماشاگران سینما روبه‌رو می‌شدند، امسال بخت با این‌گونه از محصولات نبوده و معلوم نیست در چنین شرایطی، تهیه‌کنندگان سینمایی طی ماه‌های آینده بازهم اشتیاق بالایی برای ساخت انیمیشن‌ها را داشته باشند یا نه.
کد خبر: ۱۳۸۰۹۰۵
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه فرهنگ و هنر
منتقدان سینمایی و تحلیلگران اقتصادی سینما دلیل اصلی و اول ناموفق‌بودن ژانر انیمیشنی در جدول گیشه سینما‌ها و در بین عموم تماشاگران را در نبود محصولات جذاب و تماشاچی‌پسند می‌دانند و می‌گویند اگر فیلم‌های خوبی در این زمینه ارائه و اکران می‌شد، حتما مخاطبانش را پیدا می‌کرد و می‌توانست مثل تولیدات زنده صنعت سینما، با فروش بالایی روبه‌رو شود. این در حالی است که برخی تحلیلگران از تعداد اندک انیمیشن‌های اکران‌شده صحبت می‌کنند و می‌گویند گونه انیمیشن در شش‌ماه نخست سال۲۰۲۲ اقدام به نمایش عمومی تعداد زیادی فیلم در این رابطه نکرد و نداشتن موفقیت مالی این ژانر در جدول گیشه می‌تواند به این دلیل هم باشد. در فهرست ۱۰فیلم اول موفق جدول گیشه سینمای جهان، تنها یک انیمیشن دیده می‌شود.

«مینیون‌ها: ظهور گرو» با فروش ۳۶۲میلیون دلاری خود در آمریکای‌شمالی، پرفروش‌ترین کارتون سال لقب گرفته است. این اکشن کمدی خانوادگی پنجمین فیلم جدول بوده است و اهل‌فن موفقیت بالای آن‌را در محبوب‌بودن مجموعه فیلم‌انیمیشن «من نفرت‌انگیز» ارزیابی می‌کنند. مینیون‌ها چند تا از شخصیت‌های دوست‌داشتنی این مجموعه‌فیلم هستند که در فیلم تازه به‌صورت شخصیت‌های محوری ماجرا درآمده و به کمک شخصیت گوروی خبیث در دوران نوجوانی‌اش می‌روند. مینیون‌ها، اسپین‌آفی بر داستان مجموعه من نفرت‌انگیز است که قرار شده خودش تبدیل به یک مجموعه دنباله‌دار شود.

البته این نکته را هم باید در نظر داشت که برخی از منتقدان فیلم‌هایی، چون «سونیک جوجه‌تیغی۲» و «جانوران فانتزی۳» را که زنده - انیمیشن هستند در گروه فیلم‌های کارتونی قرار می‌دهند و حتی «دکتر استرنج» را هم اثری کارتونی ارزیابی می‌کنند، اما این نظریه به‌عنوان نظریه غالب در بین منتقدان و اهل‌فن درنیامده است. چهار انیمیشن «لایتیر»، «آدم‌بدها»، «آواز بخوان۲» و «لیگ ابرقهرمانان خانگی» محصولات کارتونی دیگری هستند که در دو فصل گذشته راهی پرده سینما‌ها شده و با فروش‌هایی معمولی همراه بوده‌اند. لایتیر اگرچه ۱۱۸میلیون دلار فروش کرد، اما تهیه‌کنندگانش انتظار فروش بسیار بالاتری برایش داشتند. منتقدان دلیل اصلی تحقق‌نیافتن این انتظار را در داستان آن می‌دانند و می‌گویند جمع خانواده‌ها (که بینندگان اصلی محصولات کارتونی هستند) به‌دلیل وجود دو شخصیت همجنس‌خواه در آن ترجیح دادند استقبالی از فیلم نکنند. لایتیر در بسیاری از کشور‌های جهان هم با ممنوعیت نمایش روبه‌رو شد و پیامی صریح به سازندگان محصولات انیمیشنی داد که در داستان‌های خود رعایت مسائل اخلاقی را بکنند و از واردکردن چیز‌هایی در داستان‌های فیلم‌هایشان که می‌تواند افکارعمومی را جریحه‌دار کند، اجتناب ورزند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها