معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد

رایزنان فرهنگی به کمک صادرات و گردگشگری می آیند / اجلاس رایزنان فرهنگی پس از ده سال وقفه تشکیل می شود

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برگزاری اجلاس رایزنان فرهنگی پس از یک دهه توقف، از اجرای برنامه‌های تحول‌گرا در این سازمان به منظور نشان دادن ایران واقعی به جهانیان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۷۳۳۲۷
نویسنده امیرحسین اصغری - خبرنگار جام جم آنلاین

رایزنان فرهنگی به کمک صادرات و گردگشگری می آیند / اجلاس رایزنان فرهنگی پس از ده سال وقفه تشکیل می شود

به گزارش جام جم آنلاین، حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست خبری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از آخرین اجلاس رایزنان فرهنگی بیش از یک دهه می‌گذرد. امروز تحول در حوزه‌های مختلف باید رخ می‌داد، بر همین اساس، برای رسیدن به افق واحد در حوزه‌های فرهنگی، اجلاس رایزنان را طراحی و برگزار می‌کنیم.

روزبه با اشاره به اینکه وحدت در تولید پیام و ایجاد تصویر واحد از ایران و‌انقلاب اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: ما در خارج مرز‌ها مواجه هستیم که روایت‌های متضادی از ایران اسلامی صادر می‌شود که باید آن را اصلاح کنیم. بر همین اساس، سلسله نشست تخصصی هم در مدت برپایی اجلاس رایزنی‌های فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای پاسخ به نیاز و اجرایی کردن رویکرد‌های متناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی سیاست‌هایی داریم، تصریح کرد: در اجلاس رایزنان فرهنگی، سه کارگاه تخصصی با حضور سیاست‌گذاران، صاحبان ایده و نهاد‌های مجری برگزار می‌شود.
 
رایزنان فرهنگی به کمک صادرات و گردگشگری می آیند
 
خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به پتانسیل های فرهنگی ایران و امکان معرفی آن به دنیای خارج برای قدرت بخشیدن به هم افزایی اقتصادی توسط رایزنان فرهنگی و کمک به توسعه صادرات ایرانی و قوت گرفتن گردشگری از روزبه در مورد برنامه های اجرایی این سازمان در حوزه اجرایی پرسید که معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ گفت: کمک برنامه ریزی شده برای صادرات و گردشگری ذیل کلان روایت تصویر ایران قابل پیگیری است . تلاش اصلی ما برای ارائه تصویر درست و زیبا از ایران اسلامی است. 
 
وی در ادامه پاسخ تاکید کرد. اینکه ما در حوزه فعالیت رسانه ای در این باب دچار اختلال هستیم واقعیت است. برای اینکه تصویر درست و دقیق از ایران مخابره شود احتیاج به شبکه ای منسجم از فعالیت ها داریم که هم اکنون در دسترس نیست.
 
وی همچنین با بیان اینکه حوزه فرهنگ این ظرفیت را دارد که به اقتصاد کشور کمک کند تا از فشار اقتصادی به خوبی بیرون بیاییم، تصریح کرد: وحدت رویه گفتمانی بین مقامات سیاست‌گذار و نخبگانِ صاحب ایده و مجریان رخ می‌دهد که در دهمین اجلاس رایزنی‌های فرهنگی به این موارد توجه ویژه خواهد شد در کنار توجه به ظرفیت نخبگان، به عموم مردم هم می‌پردازیم.
 
روزبه ادامه داد : هم اکنون فعالیت های زیادی در حال انجام است اما به دلیل نبود انسجام و میل به هدف واحد این فعالیت ها چندان مثمر ثمر نیست. به همین دلیل اولین برنامه ما هم محور کردن این فعالیت ها و حفظ انسجام در این حوزه است.
 
معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: به همین جهت ما تمام اطراف این موضوع مانند سازمان صدا وسیما و سازمان میراث فرهنگی و مجموعه های مختلف وزارت ارشاد از جمله معاونت مطبوعاتی و هنری را دخیل کرده ایم. 
 
وی تاکید کرد: هر انچه و هر مجموعه ای که بتواند برای ارائه این تصویر درست از ایران اسلامی در حوزه برون مرزی همکاری کند سازمان ارتباطات اسلامی آمادگی کامل برای اجرای آن دارد.
 
وی تصریح کرد: رایزن های ما موظف به شناخت دقیق کشور حوزه فعالیتشان تا فضای دقیق و مناسب برای رشد فعالیت اقتصاد و فرهنگ ایجاد کنند. یعنی رایزن های ما عملا به مشاورین شناخت آن کشور ها برای فعالیت تبدیل خواهند شد.
 
دهمین اجلاس رایزن‌های فرهنگی در تهران برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه اجلاس رایزن‌های فرهنگی از اول تا ششم مرداد در تهران برگزار می‌شود، افزود: در این مدت برنامه‌های متنوعی برای ارتقای فرهنگ در ابعاد بین‌المللی در نظر گرفته شده است و هر روز رایزنی‌های فرهنگی به عنوان مجریان مؤثر این حوزه، با دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف در عرصه فرهنگ جلساتی خواهند داشت.

روزبه با اشاره به اینکه در اجلاس رایزنان فرهنگی همه افراد مؤثر در دیپلماسی کشور امکان بیان نظراتشان را دارند، تصریح کرد: نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی با ما همکاری می‌کنند. بر همین اساس، شنبه اول مردادماه، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی میزبان رایزنی‌های فرهنگی خواهد بود. بخشی از هویت فرهنگی ما در این وزارتخانه است که این وزارتخانه با رایزن‌ها در هم تنیده همراه خواهند بود.

وی با بیان اینکه یکشنبه دوم مرداد رایزن‌های فرهنگی در وزارت امور خارجه خواهند بود، ادامه داد: وزارت امور خارجه عنصر مهم و مؤلفه اثرگذاری در دیپلماسی فرهنگی است. همچنین عصر یکشنبه رایزن‌ها میهمان صداوسیما هستند. چرا که معتقدیم تصویرسازی از انقلاب اسلامی با حضور رسانه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه رایزن‌ها به عنوان بازوان توانمند فرهنگی هستند، گفت: مجمع جهانی تقریب، وزارت علوم، سازمان امور اقتصادی، وزارت ارشاد و سایر نهاد‌ها هم در مسیر همگانی شدن دیپلماسی فرهنگی همراه خواهند بود. علاوه بر این، با این رویکرد انسجام بخشی و همگرایی حرف اول را می‌زند و ما اجلاس رایزنان فرهنگی را با شعار همیاری برگزار خواهیم کرد.
 
نخستین نمایشگاه پشتیبان رایزن‌ها برپا می‌شود

روزبه با اشاره به اینکه نمایشگاه پشتیبان رایزن‌های ایران نیز برگزار می‌شود تا بدانیم چه ظرفیتی می‌تواند از فعالیت رایزن‌ها پشتیبانی مؤثر داشته باشد، گفت: در این نمایشگاه سه بخش در نظر گرفته شده است که نهاد دولتی، شبکه همکاری و ظرفیت مردمی فعال در عرصه بین‌الملل از جمله آن‌هاست. این بخش‌ها فعالیت‌های فرهنگی را پشتیبانی خواهند کرد.

حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست خبری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به برنامه‌های تحول‌گرا در این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی راهبر دیپلماسی فرهنگی ایران در خارج از کشور است. این سازمان مبتنی بر فعالیتش وظیفه نظام‌سازی سازمان‌های فعال خارج کشور را دارد.

آمریکا به افول فرهنگ خود اذعان دارد

وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریتی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که از ابتدای پاییز سال گذشته آغاز شد، نگاه تحول‌گرانه بر فعالیت‌های سازمان صورت گرفت، افزود: شرایط زمانی و تحولات عرصه بین‌الملل ما را به سمت تحول پیش می‌برد. جریان نظام سلطه در حوزه فرهنگی به بن بست رسیده است و حتی آمریکایی‌ها خودشان بر افول فرهنگ‌شان اذعان دارند.

روزبه ادامه داد: رقابت راهبردی در سطح بین‌المللی وجود دارد و انقلاب اسلامی حرف جذابی دارد و برای تحول در عرصه جهانی، نیازمند فهم عرصه بین‌الملل در بعد فرهنگی و تقویت توان موثر انقلاب اسلامی هستیم. قوت فرهنگی ایران اسلامی می‌تواند به صورت موثر در دنیا در جریان باشد. بنابراین، برای اینکه حرف حق را در دنیا بزنیم، باید در حوزه اقدامات و شبکه همکاری برنامه‌های تحولی اجرا کنیم. چراکه شیوه گذشته پاسخگوی نیاز کنونی نیست.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه در سطح منطقه شاهد تنازع دو گفتمان هستیم، تصریح کرد: گفتمانی که به دنبال سلطه‌گری است و گفتمانی که به نوعی بازگشت به خویشتن کشور‌ها است، اکنون در جنگ رو در رو هستند. گفتمان اداره ملت‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد و اجازه ندهیم که ملت‌های منطقه با توان فرهنگی و سابقه درخشان تمدنی در برابر جریانی که خاستگاه واگرایانه خود را به منطقه می‌خواهند تحمیل کند، شکست بخورند.

فعالان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای جویندگان حقیقت در دنیا حرف دارند

وی با بیان اینکه جریان خواست مردم منطقه و تحمیل اراده دیگر کشور‌ها در منطقه واقعیت‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، تصریح کرد: اکنون در دیپلماسی فرهنگی باید به فضای مجازی هم توجه ویژه داشت. ما با داشتن تمدن اسلامی غنی باید به سمت تحول حرکت کنیم. البته انقلاب اسلامی ایران در عرصه فرهنگی در سطح جهان همیشه فعالیت داشته و حتی در دوران پهلوی و دوران طاغوت هم اقداماتی صورت گرفته است.

روزبه با اشاره به اینکه ایران را نمی‌توان از فرهنگ دنیا حذف کرد، گفت: فعالان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای جویندگان حقیقت در دنیا حرف دارند و باید از این فرصت‌ها با طرحی نو وفعال استفاده کرد و‌حقیقت ایران را به جهانیان نشان داد. بر همین اساس، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌های تحول‌گرا را در محور‌های ۶گانه طراحی کرده است.

روایت‌های نو در دنیا از ایران اسلامی سانسور می‌شود

وی با بیان اینکه روایت‌های مؤثر و جریان‌ساز از انقلاب اسلامی و ایران یکی از محور‌های اصلی در طرح تحول‌گرا به شمار می‌رود، ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی برای دنیا جذاب است، در حالی که روایت‌های نو در دنیا از ایران اسلامی سانسور می‌شود. به همین دلیل روایتگری اقدام غیرقابل انکاری است و سازمان فرهنگ و ارتباطات می‌تواند روایتگر موثری از ایران واقعی باشد.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه ایران اسلامی وابسته‌های فرهنگی زیادی در دنیا دارد که وظیفه آن‌ها نشان دادن وضعیت ایران در خارج از مرز‌ها است، خاطر نشان کرد: محور دوم در برنامه تعامل‌گرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اجتماعی کردن گفتمان ایران اسلامی است. تعامل نخبگانی و شبکه رایزنان ایران در دوره‌های مختلف کار بزرگی است که تاکنون انجام شده و باید برای تکمیل شدن آن، افکار عمومی هم با این جریان پیوند برقرار کنند. چرا که فضای عمومی کشور‌ها عنصر موثری به شمار می‌رود که در اقدامات رایزن فرهنگی کشور‌های مختلف باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سخن گفتن با لایه‌های مختلف مردم، اقدام موثری برای نشان دادن ایران اسلامی به افکاری عمومی است، گفت: حضور هدفمند در رسانه‌های نوین ارتباطی در اقدامات جدید مورد توجه قرار دارد. با توجه به اینکه فضای مجازی هم‌اکنون طیف وسیعی از مردم را با خود درگیر کرده است، می‌توان از این موقعیت برای پیشبرد دیپلماسی فرهنگی استفاده کرد.

سهم ایران در بازار‌های فرهنگی و اقتصادی ایران افزایش می‌یابد

روزبه، مولفه دیگر تحول در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را افزایش سهم ایران در بازار صنایع فرهنگی عنوان کرد و افزود: سهم جمهوری اسلامی ایران متناسب با قوت، سابقه و حتی ظرفیت‌های موجود در کشور نیست که این امر یک نوع ضعف راهبردی به شمار می‌رود. بر همین اساس نیز حضور اقتصادی محدودی در دنیا داریم که برای رفع این خلا رایزنی‌ها را مکلف کرده تا اقتصاد فرهنگ را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه رایزنی‌های فرهنگی باید شناخت دقیقی از ظرفیت کشور مقصد داشته باشند، خاطر نشان کرد: رایزنان فرهنگی موظف هستند که توانمندی و فرصت‌های ایران را با فضای فرهنگی کشور مقصد مرتبط کنند. همچنین به منظور بازنمایی فرهنگ ایران اسلامی، رویکرد انسجام و اقدام اثرگذار در دیپلماسی فرهنگی امری مهم است که بر همین اساس، علاوه بر اسناد بالا ستی و مقامات ارشد نظام برای قرارگیری به نقطه مطلوب، همین رویکرد مهم ما را واداشت که درباره کنشگران فعال در‌حوزه بین‌الملل برنامه مدونی اجرایی کنیم.

توجه به توده مردم جایگزین فعالیت راهبردی روی نخبگان می‌شود

وی با اشاره به لزوم پیاده کردن رویکرد اجتماعی سازی گفتمان انقلاب اسلامی، از برپایی اجلاس رایزنان فرهنگی کشور در تهران خبر داد و تصریح کرد: با این اقدام در نظر داریم که حرف خود به گوش جهانیان برسانیم. مولفه اصلی این است که رویکرد نخبگانی را به توده‌های مردم تغییر دادیم و اولویت ما در این اجلاس توجه عموم است نه فقط نخبگان. ما باید چهره واقعی از ایران انقلاب اسلامی را به جهان نشان دهیم.

روزبه همچنین به اهمیت توسعه یادگیری زبان فارسی اشاره کرد و گفت: رایزنان ما با افرادی که به هر دلیلی به خارج از کشور رفته‌اند، ارتباط برقرار می‌کنند. چرا که ایران سرزمین مادری آن‌هاست و می‌توانند هر زمانی به کشورشان بازگردند.

دلایل نبود فعالیت موثر فرهنگی برخی رایزنان فرهنگی در کشور‌های اروپایی و حاشیه منطقه خلیج فارس

وی با اشاره به کاستی برخی از فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور در کشور‌های حوزه خلیج فارس یا حتی اروپا نیز گفت: فعالیت دیپلماسی فرهنگی تابع سیاست خارجی است. روابط سیاسی ما با برخی کشور‌ها به بن بست رسیده و برخی هم با نظام جمهوری اسلامی ایران دشمن‌هستند. بر همین اساس، شاید در برخی کشور‌ها محدودیت‌هایی در فعالیت رایزنان فرهنگی داشته باشیم و در کنار آن برخی از رایزنان فرهنگی فعالیت چشمگیری ندارند که در دوره جدید اصلاحاتی خواهیم داشت.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون در ۶۰ کشور رایزن فرهنگی داریم، گفت: با این وجود، رایزنان با محیطی که در آن فعالیت دارند، سنجیده می‌شوند. حدود ۱۵ کشور هم در حال بررسی هستیم تا در ماه‌های آینده رایزن فرهنگی به این کشور‌ها اعزام کنیم.(فارس)
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها