یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سو تغذیه، استفاده از فست فود و غذاهای چرب، استفاده از دارو هایی همچون استامینوفن و آنتی بیوتیک ها موجب کبد چرب می شود.
کد خبر: ۱۳۵۷۱۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: کبد چرب یا به دلیل مصرف الکل یا به دلیل سوتغذیه و مصرف غذاهای نامناسب یا بارداری به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه تا ۳۰ یا ۴۰ سال پیش تنها زنان باردار دچار این بیماری می‌شدند، افزود: ولی در سال‌های اخیر ۲۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران و سایر کشور ها دچار این بیماری شده‌اند.

خسرونیا ادامه داد: این زنگ خطری است برای آینده که بسیاری از افراد از بیماری خود خبر ندارند و این امر باعث می شود افراد به بیماری مبتلا باشند.

فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: سو تغذیه، استفاده از فست فود و غذاهای چرب، استفاده از دارو هایی همچون استامینوفن و آنتی بیوتیک ها موجب کبد چرب می شود.

وی با اشاره به اینکه افراد چاق و بیماران دیابتی خصوصا دیابت نوع دو مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب هستند، گفت: بیمار مبتلا به کبدچرب ابتدا هیچگونه علائمی ندارد و اطلاعی از این امر ندارد اما در ادامه علائم اولیه کبد چرب احساس خارش، ضعف عمومی، بی‌حالی، تنبلی، درد ناحیه شکم و لاغری هستند.

خسرونیا ادامه داد: در بسیاری از مواقع بیماری برای بیماری دیگری به پزشک مراجعه می کند و زمانی که دستور سنوگرافی دریافت می کند پزشک تشخیص می دهد که او به کبد چرب مبتلا است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص کبد چرب با آزمایش خون و سنوگرافی محقق می‌شود، افزود: فرد بیمار می تواند با کاهش وزن، حرکت کردن، ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی خوب می تواند این بیماری را برطرف کند.

این پزشک ادامه داد: بی‌توجهی به این بیماری و پیشرفت آن موجب فیبروز کبد می‌شود و اگر بازهم به این بیماری بی‌توجهی شود تبدیل به سیروز و سرطان کبد خواهد شد.

خسرونیا گفت: تمام غذاهایی که از راه دهن مصرف می کنیم کبد آن ها را تسویه می کند و مواد سمی را دفع می کند و مواد خوب را جذب می کند. زمانی که کبد به درستی کار نکند مواد سمی را وارد بدن می کند.

وی گفت: توصیه می شود افراد دست از مصرف الکل و دخانیات بردارند تا اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستند؛ بهبود پیدا کند.

گفتنی است؛ کبد (Liver) دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.

کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی میکند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد.

وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود.

کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد.

منبع: برنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها