جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته در معرض حملات سایبری زیادی قرار داشته است و طبعا اثبات این‌که این تجاوزات رایانه‌ای از طرف چه کسانی، نهادی یا کشوری صورت گرفته به عهده مراجع قضایی و امنیتی است البته برخی از کشورهایی که علیه ایران اقدام به تجاوزات سایبری کردند ابایی از اعلام آن ندارند.
کد خبر: ۱۳۴۵۰۸۰

در چند مورد مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند نسبت به ایران اقدامات ایذایی انجام دادند و از این پس هم به این روند ادامه خواهند داد.

این ادعاها به نوعی اعتراف به حملات سایبری علیه ایران از سوی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و این دخالت، منافع مردم را دچار اختلال کرده است.

طبعا به لحاظ حقوقی باید جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی نسبت به این عمل اعتراض کند. اولین اقدام بازدارنده که ایران در حوزه بین‌الملل می‌تواند انجام دهد اقدام متقابل علیه تروریست‌ها و متجاوزان سایبری است.

به این معنا که‌ حملات و فعالیت‌ های سایبری که از منظر بین‌المللی قابل پذیرش نیست، اقدام متقابل علیه آن مجاز شناخته می‌شود.

مستندات قانونی هم در این زمینه وجود دارد. طرح مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در سال ۲۰۰۱ ‌، اقدام متقابل را برای کشورها به رسمیت شناخته است البته در چنین مواردی موضوعات حقوق بشری هم باید مورد لحاظ قرار گیرد.

یعنی اگر یک مرکز نظامی یا علمی که در آن کشور تجاوزگر وجود دارد می‌تواند مورد اقدام و حمله سایبری متقابل قرار گیرد.

بخشی از تلاش‌های ایران برای احقاق حقوق خود هم به سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی بر می‌گردد با این توضیح که به طور معمول این سازمان و نهاد‌‌های بین‌المللی به نوع تحت تاثیر سیاست‌های دوگانه قرار دارند و در مقابل کشورهای قدرتمند هم به صورت مرعوبانه‌ای رفتار می‌کنند بنابراین چندان امیدی به این مجامع نیست اما برای ثبت در اسناد بین‌المللی جمهوری اسلامی حتما باید این اقدامات را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر سازمان ملل و در شورای امنیت به عنوان شکایت اعلام کند.

به‌ویژه این‌که ایران می‌تواند در شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کند این حملات سایبری موجب اخلال در آسایش مردم شده و حمل و نقل عمومی را مورد هدف قرار داده است. بنابراین همه این اقدامات در نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است و ایران باید درخواست محکومیت اقدامات کشورهای متجاوز سایبری را ارائه دهد البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که علاوه بر اقدام متقابل علیه متجاوزان سایبری و همچنین ثبت شکایت از کشورهایی که در حوزه تروریسم سایبری عمل می‌کنند رویکرد موثرتری را می‌تواند در پیش بگیرد.

در حال حاضر مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از تجاوزات و تروریسم سایبری، تقویت زیرساخت‌های داخلی در حوزه نرم‌افزار و فضای سایبری است.

الهام امین زاده - کارشناس حقوق بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها